Udgifter til ledningsarbejder kan være en ubehagelig overraskelse i et byggeprojekt, hvis der ikke er taget højde for det i anlægsbudgettet. På dette kursus giver vi dig overblik over de grundlæggende regler og et indblik i dine muligheder for at forebygge ubehagelige overraskelser.

Vi sætter særlig fokus på ledningsret, gæsteprincippet og de problemstillinger, som bygherren skal kende og forholde sig til, når der skal flyttes eksisterende ledninger eller anbringes nye ledninger.

Gæsteprincippet har afgørende betydning for, om det er bygherren (grundejeren) eller forsyningsselskabet (ledningsejeren), der skal afholde udgifterne til ledningsomlægninger eller andre ledningsarbejder i forbindelse med gennemførelsen af et byggeprojekt.  Det er derfor relevant at vide, hvornår gæsteprincippet gælder, ligesom det er relevant at sikre sig, at der er klarhed om ejerforhold, hvis der skal etableres nye forsyningsledninger på en ejendom.

I løbet af kurset får du derfor overblik over de relevante regler, og hvordan du anvender dem i praksis. Deruover får du en spændende historie fra virkeligheden. Vi skal høre Hovedstadens Letbane fortælle om den praktiske håndtering af ledninger i forbindelse med anlægget af den nye Ring 3 Letbane.

10.00 Velkomst

10.10 Runde med deltagerne: Hvad er udfordringerne?

10.30 Introduktion til gæsteprincippet
Introduktion til reglerne bag gæsteprincippet, og hvad det betyder for bygherren.

11.00 Flytning og anbringelse af ledninger
Gennemgang af reglerne for flytning og anbringelse af ledninger. Hvordan fordeles ansvar og udgifter?

12.00 Frokost

13.00 Flytning og anbringelse af ledninger (fortsat)
Vi fortsætter formiddagens gennemgang af regler samt diskussioner

14.00 En historie fra virkeligheden: Hovedstadens Letbane fortæller om ledningsarbejde på Ring 3
Hør om den praktiske håndtering af ledninger fra Hovedstadens Letbane, som er i gang med at etablere den nye Ring 3 Letbane.
Brian Hoffmann, projektleder, Hovedstadens Letbane

15.00 Gennemgang af praktiske eksempler og drøftelser ved bordene

15.30 Opsamling, evaluering og afslutning

16.00 Tak for i dag

Undervisere

Stig Grønbæk Jensen, partner og advokat og Sarah Jano, advokat, Kammeradvoka-ten/Advokatfirmaet Poul Schmith
Både Stig og Sarah har stor erfaring med ledningsområdet og juridiske spørgsmål om, hvem der skal betale for udgifter til ledningsarbejder ved gennemførelsen af bygge- og anlægsprojekter.

Gæsteoplæg

Brian Hoffmann, projektleder, Hovedstadens Letbane
Brian er ansvarlig for koordinering af ledningsomlægninger på Letbane på Ring 3.  Han er uddannet bygningskonstruktør og murer og har før Letbanen været byggeleder med ansvar for etablering af elevatorer mellem perron og gangtunnel på Københavns Hovedbanegård.

Praktisk

Kurset varer fra kl. 10.00-16.00. Vi byder på morgenkaffe fra kl. 09.30, ligesom frokost og eftermiddagskaffe er inkluderet.

Kursus i din virksomhed

Kurset kan afholdes hos medlemmerne. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Ved deltagerantal over 20 personer aftales nærmere. Pris 22.500 kr. eks moms.