På dette online kursus får du indblik i potentialerne ved at bruge business casen som fundament for beslutninger omkring bygge- og anlægsprojekter. I samarbejde med Implement Group og Emcon har vi udviklet dette online kursus, hvor du bliver introduceret til metodikker og værktøjer, som du kan benytte i dit daglige arbejde med at etablere gode og styrbare business cases. Vi vil se på hvordan du kan synliggøre effekterne af forskellige scenarier – både de økonomiske og ikke økonomiske effekter og omkostninger, såvel på kort som på lang sigt.

Kurset tager afsæt i et Business Case Canvas, der er en model for at arbejde med Business cases. Derudover vil deltagerne i løbet af online kurset arbejde med en fiktiv case i grupper. De to dage veksler mellem korte oplæg, casebaserede øvelser direkte på Canvas og med løbende debat mellem deltagerne.

Program dag 1 den 9. november

09:00-09:30 Ankomst og introduktion til Zoom

09:30-09:45 Velkomst
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.

Hanne Ullum, vicedirektør, Bygherreforeningen

09:45-10:00 Formål og program for dagen
Introduktion til hinanden og underviserne

Mads Blaabjerg, civilingeniør, Emcon og Viktor Greir, seniorkonsulent, Implement Consulting Group

10:30-12:00 Byggeriets business case – potentialer og værdiskabelse
Vi gennemgår her, hvordan du sætter visionen og bruger businesscase som styringsredskab, der tydeliggør værdiskabelsen. I løbet af formiddag får du:

• Introduktion til Canvas modellen
  • Hvordan anvendes modellen til at etablere den gode business case?
  • Hvad skal byggeriets businesscase give svar på?
  • Formålet med projektet: Hvad skal Business casen vise?
  • Oplæg og caseøvelse på formålet med projektet

Program dag 2 den 16. november

09:00-10:15 Scenarieanalyse – introduktion og caseøvelse
Oplæg og gruppeøvelse om, hvordan du kan synliggøre effekterne af forskellige scenarier. Refleksion omkring forskellige scenarier i casen – gruppearbejde og præsentationer.

10:15-10:30 Pause

10:30-11:45 Projektets omkostninger på kort og på lang sigt – Business case i praksis

• Projektets omkostninger og gevinster – Oplæg og gruppeøvelse
  • Caseøvelser og præsentation

11:45-12:00 Opsamling: Påvirkning af nøgletal (indledende følsomhedsanalyse)

12:00-12:15 Spørgsmål og evaluering

Ret til ændringer forbeholdes

Oplægsholdere

Vi har et stærkt undervisningsteam med stor erfaring i at undervise i og arbejde med business cases.

Mads Blaabjerg, civilingeniør, Emcon
Mads rådgiver en lang række bygherrer om strategisk projektstyring og bruger business casen som en del af styringsredskaberne. Derudover er Mads ofte brugt som underviser i bl.a. projektledelse og økonomikurser både i Bygherreforeningen og hos andre kursusudbydere.

Viktor Greir, seniorkonsulent, Implement Consulting Group
Viktor arbejder med realisering og styring af projekter med særligt fokus på økonomi. Han har blandt andet stor erfaring med projekt- og økonomistyring fra større byggeprojekter. Derudover er Viktor en erfaren underviser i business cases. Bl.a. fra DJØFs kursus i business case.

Sammen repræsenterer Mads og Viktor de stærkeste kompetencer inden for Projektøkonomi og projektledelse.

COVID-19:

I Bygherreforeningen følger vi hele tiden udviklingen i Coronasituationen tæt, og vi gør vores ypperste for at overholde de seneste retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Derfor kan du trygt tilmelde dig vores arrangementer.
Konferencer og seminarer er underlagt reglerne omkring sektorpartnerskaber. Her kan vi fortsat mødes, såfremt vi sidder i ”biografopstilling” og overholder retningslinjerne vedrørende adgang til håndsprit og værnemidler, sørger for corona-venlig forplejning og god afstand
. Til mindre arrangementer med max 10 personer overholder vi ligeledes altid de nyeste retningslinjer fra myndighederne. Bemærk venligst at alle gæster i BLOX skal bære mundbind fra den 29.10.2020.

OBS: Mød ikke op til et arrangement i Bygherreforeningen hvis du har symptomer på Corona, mistanke om smitte eller afventer testsvar.

På grund af afstandskrav og begrænset kapacitet anbefaler vi at booke i god tid, hvis du vil være sikker på en plads.

Internt kursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.

Kursusforløb i økonomi

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan som altid vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver godt på inden for det enkelte område. Hvis du vil tage et helt kursusforløb eller en del af det, så kontakt om, så hjælper vi med tilmelding. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.