I løbet af en dag får du indblik i potentialerne ved at bruge business casen som fundament for beslutninger omkring bygge- og anlægsprojekter. I samarbejde med Implement Group og Emcon har vi udviklet en dag, hvor du bliver introduceret til metodikker og værktøjer, som du kan benytte i dit daglige arbejde med at etablere gode og styrbare business cases. Vi vil se på hvordan du kan synliggøre effekterne af forskellige scenarier – både de økonomiske og ikke økonomiske effekter og omkostninger, såvel på kort som på lang sigt.

Kurset tager afsæt i et Business Case Canvas, der er en model for at arbejde med Business cases. Derudover vil deltagerne i løbet af dagen arbejde med en fiktiv case i grupper. Dagen veksler mellem korte oplæg, casebaserede øvelser direkte på Canvas og med løbende debat mellem deltagerne.

09:00-09.30 Ankomst, kaffe og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.

09:30-09:45 Velkomst
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.

Hanne Ullum, vicedirektør, Bygherreforeningen

09:45-10:00 Formål og program for dagen
Introduktion til hinanden og underviserne

Mads Blaabjerg, civilingeniør, Emcon og Jesper Johannes Krøyer Lind, managementkonsulent, Implement Group

10:30-12:00 Byggeriets business case – potentialer og værdiskabelse
Vi gennemgår her, hvordan du sætter visionen og bruger businesscase som styringsredskab, der tydeliggør værdiskabelsen. I løbet af formiddag får du:

• Introduktion til Canvas modellen
  • Hvordan anvendes modellen til at etablere den gode business case?
  • Hvad skal byggeriets businesscase give svar på?
  • Formålet med projektet: Hvad skal Business casen vise?
  • Oplæg og caseøvelse på formålet med projektet

12:00-13:00 Frokost på Bistro Boheme

13:00-14:15 Scenarieanalyse – introduktion og caseøvelse
Oplæg og gruppeøvelse om, hvordan du kan synliggøre effekterne af forskellige scenarier. Refleksion omkring forskellige scenarier i casen – gruppearbejde og præsentationer.

14:15-14:30 Kaffepause

14:30-16:00 Projektets omkostninger på kort og på lang sigt – Business case i praksis

• Projektets omkostninger og gevinster – Oplæg og gruppeøvelse
  • Caseøvelser og præsentation

16:00-16:15 Opsamling: Påvirkning af nøgletal (indledende følsomhedsanalyse)

16:15-16:30 Spørgsmål og evaluering

17:00 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Oplægsholdere

Vi har et stærkt undervisningsteam med stor erfaring i at undervise i og arbejde med business cases.

Mads Blaabjerg, civilingeniør i bygherrerådgivningsvirksomheden Emcon
Mads rådgiver en lang række bygherrer om strategisk projektstyring og bruger business casen som en del af styringsredskaberne. Derudover er Mads ofte brugt som underviser i bl.a. projektledelse og økonomikurser både i Bygherreforeningen og hos andre kursusudbydere.

Jesper Johannes Krøyer Lind er managementkonsulent i Implement Group
Jesper har stor erfaring med projektledelse, herunder at facilitere og træne i projektorganisationer. Jesper har også en særlig viden indenfor styring og økonomi og er fx forfatter til bogen ’Gevinstrealisering’.

Sammen repræsenterer Mads og Jesper de stærkeste kompetencer indenfor Projektøkonomi og projektledelse.

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Kursusforløb i økonomi

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan som altid vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver godt på inden for det enkelte område. Hvis du vil tage et helt kursusforløb eller en del af det, så kontakt om, så hjælper vi med tilmelding. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.