Tilmeld dig en dag, hvor du kan blive inspireret, netværke og få nye faglige perspektiver på din rolle sammen med bygherrekolleger. Til Bygherreforeningens nyskabende festival samler vi vores +260 medlemsorganisationer til en faglig festdag for professionelle bygherrer. Her bliver du klogere på bygherren som værdiskabende samfundsaktør, og vi tager fat i aktuelle problemstillinger og tematikker, som du kan genkende fra din hverdag.

Hent programmet som pdf og se de +30 oplægsholdere og debattører

Årets tema er den sociale, miljømæssige og økonomiske bæredygtighed. Du kan deltage i debatter, møde branchens frontløbere, høre de gode eksempler og få indblik i, hvordan du som bygherre kan arbejde med flere bundlinjer. Du kan bevæge dig igennem festivalens forskellige scener og få nye perspektiver gennem ni forskellige oplæg fordelt over tre debatsessioner.

Festivalens keynote speaker er Realdanias administrerende direktør, Jesper Nygård, som kommer med sine tanker om, hvordan bygherren kan arbejde bevidst for at skabe værdi på flere bundlinjer. Realdania er med sine projekter helt fremme i at drive udviklingen inden for bæredygtighed.

Sæt derfor kryds i kalenderen til en dag med knivskarpe debatter i uformelle rammer, hvor du kan erfaringsudveksle med andre medlemmer og dermed dyrke både nye og gamle bekendtskaber blandt foreningens mere end 260 medlemsorganisationer. Der er opsat netværkszoner, hvor du kan fortsætte diskussionerne med ligesindede, ligesom der er opsat boder, hvor du kan blive klogere på Bygherreforeningens aktiviteter og tilbud, og hvordan vi som forening kan gøre mere for at udvikle og lette din hverdag som professionel bygherre.

Dagen afsluttes på festlig vis med kølige drinks, saftige sliders og sprød loungemusik fra DJ Katrine Ring, der sætter stemningen på denne lyse sommeraften. Tid til at udvide dit netværk blandt bygherrekolleger!

OBS: Bygherrefestivalen afholdes i direkte forlængelse af Bygherreforeningens Årsmøde, der afvikles fra 09:30-10:45.

Hent programmet som pdf
og se alle oplægsholdere og debattører

10:30-11:00 Ankomst og kaffe

11:00-11:20 Velkomst og introduktion til Bygherreforeningens Bygherrefestival

Henrik L. Bang, direktør, Bygherreforeningen
Peter Fangel Poulsen, stifter af BAUHERR og formand, Bygherreforeningen
Olli Fischer, Head of Investments, NREP og næstformand, Bygherreforeningen

11:20-12:00 Key note: Bæredygtig værdiskabelse i det byggede miljø

Den professionelle bygherre bærer et særligt ansvar som igangsætter og indkøber af byggeri, fordi bygherren med sine bygge-, anlægs- og driftsaktiviteter sætter et aftryk på både klima, miljø og menneskers trivsel. Så hvordan kan bygherren koble klimamæssigt og socialt samfundsansvar til udvikling af bæredygtige forretningsmodeller? Jesper Nygård fortæller, hvordan Realdania arbejder med at udvikle viden om og støtter byggeri, der er bæredygtigt for både klima, økonomi og de mennesker, som lever i og omkring byggeriet. Og han giver sit bud på, hvordan bygherren kan skabe bygninger og byer, der er bæredygtige og giver værdi til brugere og samfundet.

Jesper Nygård, adm. direktør, Realdania

12:00-13:00 Frokost og samtalesaloner

Nyd en lækker frokost og gå på opdagelse i Bygherreforeningens boder eller udvid dit netværk og din horisont med spændende diskussioner i de forskellige samtalesaloner

13:00-15:45 Talks og debat
Tre scener, tre runder, ni debatter. Deltag i talks på en af festivalens tre scener: Socialscenen, Klimasalonen eller Det grønne forretningslaboratorie

13:00-13:45

Socialscenen: Diversitet er på alles læber: Hvordan kan det løse rekrutteringsudfordringerne hos dig som bygherre og i byggebranchen?

Anders Sørensen, Bæredygtighedschef, Enemærke og Petersen

Jesper Arkil, Bestyrelsesformand, Arkil

Toke Ulstrup, Brolæggerlærling, 3F Ungdom

Klimasalonen: En branche i balance: Hvordan minimerer bygherren byggeriets CO2-aftryk?

Jens Breinholt, Projektdirektør, PensionDanmark

Kasper Guldager, Co-founder, Home.Earth

Mia Heide, PhD-studerende, DTU & Niras

Det grønne forretningslaboratorie: Nye samarbejdsformer som genvej til bæredygtighed: Stærke samarbejder giver stærke resultater

Lisa Sørensen, Teamleder og projektchef, Bygningsstyrelsen

Christina Schulin-Zeuthen, Kontorchef, Københavns Kommune

Ann-Pia Puggaard, Sektionschef, Nationalbanken

Pause

14:00-14:45

Socialscenen: Fællesskaber er boligens nye herlighedsværdi: Hvordan bygger man det?

Rune Kilden, Stifter og medejer, Kilden og Hindby

Hakon Elliott Mogensen, Stifter, Forvandlende Fortællinger

Ann-Marie Lewis, Development Director, Danica Ejendomme

Klimasalonen: Træ, højhuse eller moduler: Hvordan ser fremtidens bygninger ud?

Mette Thiberg, Udviklingsdirektør, Alfa Development

Per Bro, Byggechef, Boligselskabet Sjælland

Magnus Emanuel, Head of Project Development, CPH Village

Det grønne forretningslaboratorie: Har kunden altid ret? Kan man prioritere bæredygtigt byggeri frem for kundens umiddelbare behov?

Hans-Bo Hyldig, Direktør, FB Gruppen

Karen Mosbech, Co-founder, Home.Earth

Pia Nielsen, Viceadministrerende direktør, Boligkontoret Danmark

Pause

15:00-15:45

Socialscenen: Alle for én: Hvordan er byggeri mangfoldigt og tilgængeligt for alle?

Camilla Ryhl, Forskningsdirektør, Bevica Fonden

Sif Holst, Næstformand, Danske Handicap Organisationer

Rie Ollendorff, Tilgængelighedsområdet, Aarhus Kommune

Klimasalonen: Den bæredygtige porteføljestyring: Helhedsbetragtninger, bæredygtighedsstrategier og den eksisterende bygningsmasse

Peter Munk, Ejendomschef, Aalborg Kommune

Lone Zeeberg, Bygge- og udviklingschef, FSB

Ane Døssing Kok, Senior master planner, Copenhagen Airports

Det grønne forretningslaboratorie: Absolut bæredygtighed og en cirkulær byggebranche: Nye forretningsmodeller vinder frem, men hvor er pengene i genbrug og genanvendelse?

Claus Juul Nielsen, Ejer og stifter, Gamle Mursten

Christian Hylgaard, Arkitekt, Kolding Marina

Niels Jakubiak Andersen, Grundlægger og adm. direktør, Næste

16:00-16:45 Afslutningsdebatter på Hovedscenen

Bygherrens sociale ansvar: Hvordan skaber vi en samfundsbevidst byggebranche?

Oplægsholdere og debattører fra Socialscenen
Faciliteres af Christina Schultz, sekretariatsleder, FBSA

Bygherrens klimamæssige ansvar: Hvordan får vi reduceret byggeriets CO2-aftryk?

Oplægsholdere og debattører fra Klimasalonen
Faciliteres af Graves Simonsen, projektchef, Bygherreforeningen

Bygherrens rolle i den økonomiske bæredygtighed: Hvordan får vi gjort bæredygtighed til en god forretning?

Oplægsholdere og debattører fra Det grønne forretningslaboratorie
Faciliteres af Nina Koch-Ørvad, projektchef, Værdibyg

16:45-17:00 Afrunding

Henrik L. Bang, direktør, Bygherreforeningen
Peter Fangel Poulsen, stifter af BAUHERR og formand, Bygherreforeningen
Olli Fischer, Head of Investments, NREP og næstformand, Bygherreforeningen

17:00-18:30 Uformelt netværk med musik, drinks og snacks
DJ Katrine Ring sørger for sprøde toner og god stemning, når hun vender plader i loungeområdet, hvor der vil være kolde drikkevarer og saftige sliders. Du får god tid til at møde andre aktører fra branchen i de forskellige zoner, hvor du kan udvide dit netværk, ligesom du kan hilse på medarbejderne i Bygherreforeningens sekretariat.

Sceneoversigt

Gå på et fagligt eventyr mellem de tre scener, hvor markante stemmer fra branchen kaster nyt lys på bygherrens arbejde med det bæredygtige byggeri. Hver scene omhandler én af bygherrens tre bæredygtige bundlinjer, og hver af de ni debatter har en kompetent facilitator tilknyttet.

Socialscenen

Værter: Christina Schultz, Jesper Malm og Christine Skovgaard Madsen

Den sociale bæredygtighed kræver, at vi skaber plads til alle – på byggepladserne, mellem boligerne og i byggeriet. På denne scene sætter vi spørgsmålstegn ved den manglende diversitet på landets byggepladser, de mange nye fællesskaber, der skal øge livskvaliteten i nye byområder og tilgængelighed i det byggede miljø. Vær med til at diskutere:

• Diversitet er på alles læber: Hvordan kan det løse rekrutteringsudfordringerne hos dig som bygherre og i byggebranchen?
  • Fællesskaber er boligens nye herlighedsværdi: Hvordan bygger man det?
  • Alle for én: Hvordan er byggeri mangfoldigt og tilgængeligt for alle?

Klimasalonen

Værter: Graves Simonsen, Stephan P. Sander og Hanne Ullum

Kloden brænder, og ressourcerne er knappe. Allerede i marts kunne vi markere Danmarks Country Overshoot Day – en dag, der på ingen måde kalder på fejring, men tværtimod kaster lys på de udfordringer, vi står overfor som samfund og branche. På denne scene fokuserer vi på klimaet, og hvordan bygherren kan reducere CO2-aftrykket, hvad der er bæredygtige byggematerialer, og hvordan man som bygherre kan se skoven for bare træer og adskille de mange certificeringsordninger fra hinanden? Klimasalonen gør dig klogere på:

• En branche i balance: Hvordan minimerer bygherren byggeriets CO2-aftryk?
    Træ, højhuse eller moduler: Hvordan ser fremtidens bygninger ud?

Det grønne forretningslaboratorie

Værter: Nina Koch-Ørvad, Rolf Simonsen og Henrik L. Bang

Byggebranchen er en af de store klimasyndere. Adskillige initiativer er derfor i gang for at reducere den negative miljøpåvirkning, men hvordan harmonerer det egentlig med en god forretning? I det grønne laboratorie sætter vi fokus på, hvordan en klimavenlig forretningsmodel ser ud i byggeriet. Vi diskuterer, om nye samarbejdsformer kan sikre renovering frem for nybyggeri, om kunden altid har ret, og hvordan en doughnut egentlig ser ud på byggepladsen? Du får nye perspektiver på:

• Nye samarbejdsformer som genvej til bæredygtighed: Stærke samarbejder giver stærke resultater
  • Har kunden altid ret? Kan man prioritere bæredygtigt byggeri frem for kundens umiddelbare behov?
  • Absolut bæredygtighed og en cirkulær byggebranche: Nye forretningsmodeller vinder frem, men hvor er pengene i genbrug og genanvendelse?

Hvem deltager?

På dagen kan du bl.a. møde deltagere fra:

ATP Ejendomme A/S
Boligforeningen VIBO