I 2022 lancerede Bygherreforeningen et helt nyt efteruddannelsesforløb til arbejdsmiljøkoordinatorer i byggeriet.
Forløbet henvender sig til arbejdsmiljøkoordinatorer med minimum et par års erfaring. Måske du har været i rollen et par år, men har brug for at blive fortrolig med Best Practice på området. Måske du har adskillige års erfaring bag dig og nu er klar til at tage en mere strategisk og proaktiv tilgang til din rolle og indsats.
Herunder kan du læse mere om forløbets baggrund, indhold, aktuelle datoer og tilmelding.
Hvorfor har vi udviklet efteruddannelsen?
Rollen som arbejdsmiljøkoordinator er ofte meget kompleks og svær at sætte faste standarder for, og det kan være udfordrende at finde frem til en systematik, der sikrer, at indsatsen opnår den ønskede tyngde og effekt. Derfor har Bygherreforeningen, i samspil med Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og Byggeriets Arbejdsmiljøbus (BAMBUS), nu udviklet et efteruddannelsesforløb, der ruster arbejdsmiljøkoordinator med effektfulde værktøjer, virkemidler og systematikker til at levere robuste arbejdsmiljøindsatser og synliggøre indsatsens værdi.
Om forløbet
Succesfuld arbejdsmiljøkoordination er et væsentligt aktiv for bygherreorganisationen. Både i forhold til sikkerhed og sundhed i projekterne, men også i forhold til at sikre kvalitet og økonomi i projektet.
At løfte rollen som arbejdsmiljøkoordinator, og indgå som proaktiv sparringspartner, kræver høj bevidsthed om egen praksis, beføjelse og systematisering af relationer og processer. Det kræver også modenhed, både internt i organisationen og hos den enkelte koordinator.
Dette forløb har til formål at styrke dig som arbejdsmiljøkoordinator i din rolle og give dig det bedst mulige udgangspunkt for at skabe sundere, mere sikre og robuste projekter. Undervejs i forløbet sætter vi fokus på arbejdsmiljøkoordinatorens organisatoriske albuerum, muligheder for at opnå mest mulig indflydelse, allerede helt tidligt i projektet, og sikre fremdrift og beslutningskraft undervejs. Vi ser også nærmere på arbejdsmiljøkoordineringens ledelsesmæssige aspekter og dine muligheder for at indtage en mere strategisk rolle med henblik på at sikre projekter, der er både sundhedsmæssigt -, samfundsmæssigt – og økonomisk bæredygtige.
Forløbet er opbygget omkring nyeste forskning på arbejdsmiljøområdet, oplæg, cases og workshops og giver rig mulighed for at vende konkrete cases og relatere nye input og værktøjer til egen praksis. Undervejs sætter vi fokus på Best Practice inden for arbejdsmiljøkoordination og trækker desuden på erfaringer fra andre erfarne arbejdsmiljøkoordinatorer. For hvordan italesætter vi arbejdsmiljøkoordineringens værdi og baner vejen for en mere værdiskabende og velintegreret indsats?
Undervejs møder du en række eksperter på arbejdsmiljøområdet. Det to dage lange forløb faciliteres af Karen Marie Fiirgaard, erhvervspsykolog, cand.psych.aut. og autoriseret arbejdsmiljørådgiver inden for det psykosociale arbejdsmiljø.
Hvem henvender efteruddannelsen sig til?
Forløbet henvender sig til arbejdsmiljøkoordinatorer med minimum et par års erfaring, men også til den erfarne arbejdsmiljøkoordinator, som ønsker at arbejde mere reflekteret med indsatsen, blandt andet gennem en strømlining af værktøjer og systematikker fra projekt til projekt.
Dag 1: Praksis og positionering
På Dag 1 dykker vi ned i nyeste danske forskning inden for arbejdsmiljøkoordinering og ser på, hvilke centrale praksisser, den succesfulde arbejdsmiljøkoordinator skal kunne mestre. Vi sætter fokus på, hvordan arbejdsmiljøkoordinator kan tage en (endnu) mere reflekteret, strategisk og proaktiv tilgang til sin rolle og indsats, danne relationer, hæve sig op over minimumsløsningen og fungere som en proaktiv sparringspartner for bygherren.
- De syv centrale praksisser for arbejdsmiljøkoordinatorer
- Interessentanalyse
- Helhedsorienterede arbejdsmiljøindsatser
- Udvælgelse af systematik for indsatsen
- Positionering og virkemidler
- Relationelle kompetencer og personlig udtryksform
Program
09:00-09:30 Ankomst og morgenmad
09:30-09:40 Velkomst
Annemarie Maingot, seniorkonsulent, Bygherreforeningen
09:40-10:15 Forløbets opbygning og formål
Hvad er det for et interessentlandskab, man som arbejdsmiljøkoordinator agerer i og hvad er der af mekanismer, der kan gøre det udfordrende at nå i mål med de ambitioner, man har for projektet? Karen Marie Fiirgaard fortæller om forløbets baggrund, opbygning og formål.
Karen Marie Fiirgaard, erhvervspsykolog, cand.psych. aut., autoriseret arbejdsmiljørådgiver og
gennemgående facilitator på forløbet
10:15-10:45 Hvad kendetegner den succesfulde arbejdsmiljøkoordinator?
Oplæg og oplægsholder annonceres snarest
10:45-11:00 Formiddagspause
11:00-11:30 Hvad kendetegner den succesfulde arbejdsmiljøkoordinator (fortsat)
11:30-12:00 Workshop: Interessentanalysen
At kunne arbejde bevidst og målrettet med relationer og interessenter er en af arbejdsmiljøkoordinatorens helt centrale platforme, når der skal sikres opbakning på tværs af de forskellige teams. Det danner også grundlag for at kunne tage en mere strategisk tilgang til opgaven som arbejdsmiljøkoordinator. En interessentanalyse kan derfor være et rigtig godt udgangspunkt for at få klarhed over interessentlandskabet og blive opmærksom på eventuelle muligheder og forhindringer. Denne praktiske øvelse har til formål at gøre dig opmærksom på dit interessentlandskab og bruge det til at styrke den arbejdsmiljøfaglige indsats.
Ved facilitator Karen Marie Fiirgaard
12:00-12:15 Opsamling og diskussion
Vi samler op på formiddagens opmærksomhedspunkter og pointer.
Ved facilitator Karen Marie Fiirgaard m.fl.
12:15-13:15 Frokost
13:15-14:30 Den helhedsorienterede arbejdsmiljøindsats – systematik og virkemidler
Oplæg og oplægsholder annonceres snarest
14:30-14:45 Eftermiddagskaffe
14:45-15:30 Grupperefleksion over eftermiddagens oplæg og spørgsmål til Thomas Fløe Jensen
Ved facilitator Karen Marie Fiirgaard m.fl.
15:30-16:00 Opsamling og afrunding af dagens program
Vi afslutter forløbets første dag med en opsamling i plenum samt introduktion til hjemmearbejde mellem Dag 1 og Dag 2.
16:00 Tak for i dag
Ret til ændringer forbeholdes
Dag 2: Værktøjer og processer
På Dag 2 har vi haft god mulighed for at reflektere over arbejdsmiljøkoordinatorens interessentlandskab og muligheder for at positionere sig og begynder nu at kigge dybere ind i arbejdsmiljøkoordinatorens maskinrum. Vi ser på, hvilke værktøjer, der skal være på plads, og hvilke muligheder der kan være for at opnå beføjelser, der kan sikre en mere robust indsats på sigt. Eftermiddagens program sætter fokus på, hvordan principperne fra Lean Construction kan blive løftestang for arbejdsmiljøindsatsen, hvilke værdifulde erfaringer, der er at trække på her og hvordan de kan indtænkes, når indsatsens overordnede rammer skal fastlægges.
- Organisering af arbejdsmiljøkoordineringen
- Værktøjskasser for arbejdsmiljøkoordinator (P) og (B)
- Eksempler på beføjelser som arbejdsmiljøkoordinator (P) og (B)
- Arbejdsmiljø, Lean Construction og systematisering af processer
- Implementering af Lean i arbejdsmiljøtilgangen
- Den omvendte brainstorm
Program
09:00-09:30 Ankomst og morgenmad
09:30-10:00 Velkommen tilbage og introduktion til Dag 2
Vi starter dagen med en kort opsummering på pointer fra Dag 1 og vender læring og opmærksomhedspunkter fra gruppearbejdet mellem Dag 1 og Dag 2.
Karen Marie Fiirgaard, erhvervspsykolog, cand.psych. aut.
10:00-10:30 Arbejdsmiljøkoordinatorens værktøjskasse
Oplæg og oplægsholder annonceres snarest
10:30-10:45 Formiddagspause
10:45-11:15 Arbejdsmiljøkoordinatorens værktøjskasse (fortsat)
11:15-11:45 Opsamling
Vi samler op på formiddagens pointer og nedslagspunkter, og der vil være rig mulighed for at spørge ind til lige netop de værktøjer og mekanismer, du finder særligt svære at arbejde med.
Ved facilitator Karen Marie Fiirgaard m.fl.
11:45-12:45 Frokost
12:45-13:30 Systematisering af processer – arbejdsmiljø og Lean Construction
I kernen af såvel Lean Construction, som arbejdsmiljøkoordineringen ligger målsætningen om at forbedre processer – både byggeprocessen fra idé til drift, men også de konkrete arbejdsprocesser. At arbejde reflekteret med systematisering af processer skaber en god platform for “bygbare” projekter – som er økonomisk bæredygtige og mere sikre at både opføre og drifte.
I dette indlæg skal vi høre mere om mulighederne i at samtænke arbejdsmiljøindsatsen og Lean Constructions syv strømme; forudgående aktiviteter, materialer, information, mandskab, materiel, plads og ydre forhold. Rolf Simonsen samler op på de seneste års erfaringer på området og giver råd til, hvordan Lean-metoden kan bruges som effektiv tilgang til arbejdsmiljøindsatsen.
Rolf Simonsen, programdirektør, Værdibyg
13:30-14:15
Oplæg og oplægsholder annonceres snarest
14:15-14:30 Eftermiddagskaffe
14:30-15:15 Workshop: Den omvendte brainstorm
På baggrund af det samlede input fra de to undervisningsdage inviteres deltageren til at deltage i en omvendt brainstorm. Formålet med denne sidste praktiske øvelse er at få identificeret, hvad der ligger af eventuelle barrierer for at få skabt en god arbejdsmiljøindsats – og hvordan de kan tydeliggøres og håndteres allerede helt fra start.
15:15-16:00 Opsamling på forløbet, afrunding og evaluering
Oven på de to dages undervisning samler vi op i plenum. Hvad har du som deltager bidt særligt mærke i? Bruger du din energi de rigtige steder, og hvor ser du mulighed for at skabe et endnu stærkere fundament for din indsats?
Begge ved facilitator Karen Marie Fiirgaard
16:00 Tak for denne gang
Ret til ændringer forbeholdes
Facilitator
Karen Marie Fiirgaard, erhvervspsykolog, cand.psych. aut., autoriseret arbejdsmiljørådgiver
Karen Marie har 25 års erfaring i at skabe dialog, gensidig forståelse og fælles levedygtige løsninger, hvor mennesker er sammen. Hun er godkendt af Arbejdstilsynet som autoriseret arbejdsmiljørådgiver inden for det psykosociale arbejdsmiljø. Karen Marie har mange års erfaring som underviser og facilitator og er bl.a. beskikket censor på Master uddannelsen i Positiv Psykologi på Aarhus Universitet.
Praktisk
Datoer, efterår 2023
Dag 1: Mandag den 26. september 2023
Dag 2: Tirsdag den 5. november 2023
Efteruddannelsesforløbet afvikles over to dage på datoerne den 26. september og den 5. november 2023. Deltagerne skal derudover beregne en ekstra dag til gruppearbejde mellem Dag 1 og Dag 2. Begge undervisningsdage afholdes i København og inkluderer morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Tilmeldingsvilkår
Når du tilmelder dig et uddannelsesforløb fra Bygherreforeningen modtager du en bekræftelse med det samme, og du er herefter tildelt en plads på forløbet.
Deltagergebyret faktureres tidligst 14 dage før forløbets første kursusdag. Du kan frit flytte eller afmelde dig hele forløbet indtil 30 dage før den første kursusdag.
Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage en af kursusdagene f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra forløbet faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.