19/11/2019

Morgenmøde: Sådan får du flere faglærte på dit projekt

Der er mangel på faglærte i byggeriet. Det skaber flaskehalsproblemer og giver prisstigninger. Hør mere om, hvordan bygherrerne kan sikre udmøntningen af arbejdsklausuler og skabe flere lærepladser på egne byggepladser – og dermed være med til at løse fremtidige kapacitetsproblemer. Mød bl.a. Byg med unge-alliancen.

Medlemspris:

Mødet er kun for medlemmer 0 kr. ex. moms

Ikke medlemmer:

Mødet er kun for medlemmer 0 kr. ex. moms

Tid og sted

Bygherreforeningen og Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar inviterer til morgenmøde om, hvordan du som bygherre kan sikre uddannelse af flere faglærte på byggeprojektet og dermed være med til at løse fremtidige kapacitetsproblemer.

Mød blandt andet Byg med unge-alliancen, der giver dig et indblik i, hvordan du som bygherre kommer i gang med at samarbejde med erhvervsskoler og entreprenører.

Mødet giver dig samtidig indblik i, hvordan I som bygherreorganisation kan koble indsatsen til FNs verdensmål 4 ’kvalitetsuddannelse’ og 8 ’anstændige jobs og økonomisk vækst’.

07:45-08:00 Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med croissant og kaffe

08:00-08:10 Velkomst. Strategi, samfundsansvar og stærkere bygherreprofil

Christina Schultz, sekretariatsleder, Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar

08:10-08:35 Hvad skal bygherre være opmærksom på i arbejdet med sociale klausuler frivillige aftaler?
Bliv inspireret af og få del i erfaringer fra Region Hovedstadens arbejde med implementering af sociale klausuler. Hør nærmere om hvilke udfordringer/barrierer der kan opstår på vejen frem mod skabelse af praktikpladser på bygherres byggerier. Bliv bl.a. klogere på hvilke punkter I som bygherreorganisation skal være opmærksom på, når opgaven med dimensionering af lærlinge/praktikkrav skal udføres og når kravene skal omsættes til konkrete praktikpladser.

Marianne Kaae Nielsen, Chefjurist, Center for Ejendomme, Region Hovedstaden og Annemaj Ree Bengtson-Jensen, Center for Regional Udvikling, Region Hovedstaden

08:35-08:50 Byg med unge-alliancens bidrag/hjælp til bygherre og entreprenører
Hør hvordan Byg med unge-alliancen kan hjælpe bygherre med at sætte fokus på praktikpladser på byggeriet. I samarbejde med bygherreorganisation, byggeledelse og entreprenører kan Byg med unge-alliancen bidrage til planlægning og opfølgning på lærlinge/elever på byggeriet og sammensætte et forløb der gør det lettere for både bygherre og entreprenører at skabe endnu flere praktikpladser på byggeprojektet. Og få ideer til hvordan vi i fællesskab kan lave tiltag, der har fokus på at rekruttere flere unge til byggebranchen.

Mette Kristensen og Lone Thrane, Byg med unge-alliancen

08:50-09:00 Opsamling og fortsat god dag

Oplægsholdere

Marianne Kaae Nielsen, Chefjurist, Center for Ejendomme, Region Hovedstaden

Annemaj Ree Bengtson-Jensen, Center for Regional Udvikling, Region Hovedstaden

Mette Kristensen, Byg med unge-alliancen

Lone Thrane, Byg med unge-alliancen

Om Byg med unge-alliancen:

Der igangsættes rekordmange store bygge- og anlægsprojekter. Men manglen på veluddannet faglærte som fx murere, tømrere og VVS’ere truer med at sætte udviklingen i stå. Bygherreforeningen, Region Hovedstaden, Region Sjælland og Grundejernes Investeringsfond investerer derfor nu 4,5 mio. kroner på at skabe flere praktikpladser på store bygge- og anlægsprojekter.

Læs mere om projektet her

Morgenmøder er ofte baseret på aktuelle udviklingsprojekter i byggebranchen. Vi tager forbehold for eventuelle ændringer i programmet. Følg med på vores hjemmeside og i vores nyhedsbrev.

Arrangementsansvarlig er Anne Kristine Busch akb@bygherreforeningen.dk

Del på sociale medier

Bæredygtighed - København

Bygherreforeningens Nytårskur

Bygherreforeningens årlige nytårskur finder sted 10. januar 2020. Her mødes 150 ledere, beslutningstagere og meningsdannere blandt bygherrer, rådgivere og leverandører til en spændende eftermiddag med diskussion, snak og netværk.

Aftaler - København

Ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning (YBB 19)

I efteråret 2019 kom den nye Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning (YBB 19). På dette kursus får du indblik i den nye ydelsesbeskrivelse, og hvordan du kan bruge den til at sætte…

Bæredygtighed - Aarhus