Dette kursus giver dig gode råd og værktøjer til konfliktløsning. Kurset er delt op i to dele, hvor du om formiddagen får en introduktion til konfliktløsning med udgangspunkt i AB18-systemets konfliktløsningsmodel. Her får du indsigt i intentionerne bag modellen og vejledning i, hvordan den kan anvendes.

Om eftermiddagen rettes fokus på konflikters DNA. Her får du indsigt i sammenhænge mellem personprofiler og foretrukne konflikthåndteringsmekanismer. Denne indsigt kan du bruge som et supplerende værktøj til aftalesystemets konflikttrappe. Derudover tilbydes du på forhånd at ‘teste’ din egen personprofil, så du får kendskab til dit eget udgangspunkt for konflikthåndtering.

09:00-09:30 Ankomst, morgenkaffe og morgenbrød

09:30-09:45 Velkomst og introduktion til konfliktløsning i AB18

Henrik Lindved Bang, direktør, Bygherreforeningen

09:45-10:30 Hvad kendetegner konflikter i byggebranchen? Og hvornår opstår de?
Hvordan opstår konflikter i byggeriet i dag? Og hvad er betydningen af at vælge den rette entreprenør og det rigtige team? Med erfaringer fra Voldgiftsnævnet får vi indblik i, hvad der kendetegner konflikter i byggeriet

Kurt Helles Bardeleben, partner, advokat, Sirius Advokater

10:30-10:45 Kaffepause

10:45-11:45 Konflikttrappen i AB18
Vi får en introduktion til konflikttrappen i AB18 og de intentioner, der ligger bag. Derudover ser vi på konflikthåndtering på forskellige niveauer – fra uformelle møder mellem parterne over mediation til løsninger i AB-systemet og Voldgiftnævnet

Lene Ahlmann-Ohlsen, direktør, Voldgiftsnævnet for Byggeri og Anlæg

11:45-12:15 Hvordan arbejder du med mediation og mægling?
Konflikter og uoverensstemmelser i byggeprojekter kan være dyre, tidskrævende og opslidende. Men hvis man bringer de rette værktøjer i spil, kan man effektivt finde en løsning, som tilstræber et forlig eller win-win for begge parter, frem for at udpege en vinder og en taber. Mediation og mægling er to processer, der grundlæggende søger at få afklaret konfliktens kerne og at nå frem til en fælles god løsning. Hvordan arbejder du bedst mediation og mægling og forstår begreberne og deres anvendelse?

Rolf Simonsen, områdechef, projekter og udvikling, Bygherreforeningen

12:15-13:15 Frokost

13:15-13:45 Hvad er en konflikt?
Vi ser på de grundlæggende elementer i en konflikt. Hvordan opstår den? Hvad skal man være opmærksom på? Og hvordan kan man henholdsvis forebygge og nedtrappe den?

13:45-14:30 Konfliktløsning, kommunikation og mediation
Vi ser på hvordan du kan arbejde med konfliktløsning over for forskellige personlighedstyper. Vi ser også på bygherrens rolle som konfliktløser og vigtig kommunikator over for forskellige interessentgrupper.

14:30-14:45 Kaffepause

14:45-15:45 Konfliktløsning, kommunikation og mediation – fortsat

15:45-16:00 Opsamling og evaluering

16:00 Tak for denne gang

Ret til ændringer forbeholdes

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

COVID-19:

I Bygherreforeningen følger vi hele tiden udviklingen i Coronasituationen tæt, og vi gør vores ypperste for at overholde de seneste retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Derfor kan du trygt tilmelde dig vores arrangementer.
Konferencer og seminarer er underlagt reglerne omkring sektorpartnerskaber. Her kan vi fortsat mødes, såfremt vi sidder i ”biografopstilling” og overholder retningslinjerne vedrørende adgang til håndsprit og værnemidler, sørger for corona-venlig forplejning og god afstand
. Til mindre arrangementer med max 10 personer overholder vi ligeledes altid de nyeste retningslinjer fra myndighederne. Bemærk venligst at alle gæster i BLOX skal bære mundbind.

OBS: Mød ikke op til et arrangement i Bygherreforeningen hvis du har symptomer på Corona, mistanke om smitte eller afventer testsvar.

På grund af afstandskrav og begrænset kapacitet anbefaler vi at booke i god tid, hvis du vil være sikker på en plads.

Kursusforløb i AB-systemet

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan som altid vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver godt på inden for det enkelte område. Hvis du vil tage et helt kursusforløb eller en del af det, så kontakt om, så hjælper vi med tilmelding. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.