Byggeriet går en tid med stigende bæredygtighedskrav i møde. Nogle krav bliver obligatoriske i bygningsreglementet på kort sigt, mens andre krav fortsat vil høre under den frivillige bæredygtighedsklasse en tid endnu.

Fra januar 2023 stilles der krav om, at nybyggerier over 1000 m2 skal leve op til grænseværdier for CO2-udledning, mens alle nybyggerier – uanset størrelse – skal gennemgå en livscyklusvurdering (LCA). Lignende krav vil også at komme til at gælde for renoveringsprojekter i takt med, at datagrundlaget udvikles.

De bygherrer, der har besluttet, at alle større byggerier skal certificeres eller mærkes, lever som udgangspunkt op til de nye krav til byggeteknisk og indeklimamæssig kvalitet i bygningsreglementet. Men hvad med alle de små og mellemstore nybyggerier eller renoveringsprojekter, som også skal leve op til en række bæredygtighedskrav, hvis de skal bidrage til den grønne omstilling?

Dette kursus er udviklet til dig, der sidder som leder eller projektleder i bygherreorganisationen, og som skal kunne dokumentere, at dine projekter lever op til de nye livscyklus- og klimakrav, men som også har ambitioner om, at jeres byggerier og bygninger skal bidrage til den grønne omstilling, uanset størrelse.

På dagen tager vi udgangspunkt i rækken af bæredygtighedskrav, som er defineret i den frivillige bæredygtighedsklasse, med hovedfokus på LCA og de totaløkonomiske analyser, der er lovpligtige for en række almene og offentlige bygherrer, men som for langt de fleste bygherrer kan være et godt redskab til at kvalificere langsigtede beslutninger. Vi gør også status på de øvrige krav i bæredygtighedsklassen og sætter fokus på, hvordan bygherrerne kan bruge klassen som udbudsgrundlag.

Kurset er ikke teknisk tungt, men giver dig en god allround forståelse for de mange nye krav, der er på vej, så du er bedre rustet til at løfte din opgave som bygherre og sætte dagsordenen for dine projekter.

09:00-09:30Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.

09:30-09:45Velkomst og rammesætning af dagen
Byggeriet står på tærsklen til en fremtid, som på den korte bane betyder øgede krav til CO2-besparelser. Byggeriet har en væsentlig samfundsmæssig opgave at løfte i forhold til aftrykket på klimaet, miljøet og ressourceforbruget og på sigt må vi forvente, at bygninger skal leve op til krav om absolut bæredygtighed.

Graves Simonsen, bæredygtighedschef, Bygherreforeningen

09:45-10:45 LCC for bygherrer
En række offentlige og almene bygherrer har allerede pligt til at udføre totaløkonomiske vurderinger i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter, som også indgår som et centralt krav i den frivillige bæredygtighedsklasse. I takt med, at bæredygtighedsdagsordenen fordrer en tættere kobling mellem materialevalg, anlæg og drift, vil de fleste bygherrer have gavn af at foretage disse vurderinger. Både for at kunne sammenligne forskellige løsninger, men også for at styrke business casen og dermed beslutningsgrundlaget for nye investeringer. Under denne session introduceres du til den nyeste udgave af det gratis værktøj LCC-byg, udviklet af BUILD til netop dette formål.

Kim Haugbølle, seniorforsker, BUILD

10:45-11:00 Formiddagspause

11:00-12:00 LCA for bygherrer
Som følge af LCA-kravet får du i denne session en kort introduktion til LCA, som gør dig i stand til at forstå livscyklusvurderinger, stille krav til, og være i dialog med, de rådgivere eller entreprenører, der skal foretage og levere de nødvendige data og beregninger. Vi drøfter også potentialet i LCA som et klima- og miljømæssigt beslutningsværktøj for bygherren i de tidlige faser, og du får en introduktion til det gratis værktøj LCA-byg.

Harpa Birgisdottir, professor, forskningsgruppeleder, BUILD

12:00-13:00 Frokost

13:00-13:45 Status på den frivillige bæredygtighedsklasse
Den frivillige bæredygtighedsklasse har ni krav, hvoraf to kun er rettet mod boliger. Vi starter med en gennemgang af de ni krav, forståelsen heraf og gør foreløbig status over den igangværende afprøvning af kravene, hvoraf kun LCA overgår til obligatorisk krav i bygningsreglementet fra januar 2023.

13:45-14:15 Perspektiverne i CO2-kravene frem mod 2030
Vi fortsætter herefter med at zoome ind på CO2-kravene frem mod 2030. Vi ser også på tilfælde, hvor de kommende grænseværdier ikke kan forventes overholdt – det som også kaldes de særlige bygningsforhold i bygningsreglementet. Hvilke bygninger er omfattet af undtagelsesbestemmelserne, som giver et berettiget behov for højere CO2-udledning, og hvordan håndteres disse?

14:15-14:30 Eftermiddagskaffe

14:30-15:15 Nyt tillæg til YBL18 og YBB19
Under denne session får du en introduktion til det nye tillæg til ydelsesbeskrivelserne for hhv. byggeri og landskab og bygherrerådgivning. Tillægget  omhandler ydelser ift. bæredygtighed, som professionelle bygherrer forventes at bruge ved udbud af disse ydelser. Det gælder både ift. arbejdet med den frivillige bæredygtighedsklasse og andre kriterier, som ligger uden for den nuværende udgave af klassen. Tillægget forventes udgivet inden kurset afholdes.

Nina Koch-Ørvad, projektchef, Værdibyg

15:15-16:00 Opsamling og diskussion
På baggrund af dagens sessioner tager vi en afsluttende diskussion om, hvilke erfaringer deltagerne foreløbigt har med den frivillige bæredygtighedsklasse, herunder eventuelle afprøvninger, udbud samt udfordringer og samarbejde med rådgivere og øvrige markedsaktører, og hvordan det giver mening at arbejde videre med klassen.

Diskussionen faciliteres af Graves Simonsen, bæredygtighedschef, Bygherreforeningen

16:00 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Undervisere

Graves Simonsen, bæredygtighedschef, Bygherreforeningen

Harpa Birgisdottir, professor, forskningsgruppeleder, BUILD

Kim Haugbølle, seniorforsker, BUILD

Nina Koch-Ørvad, projektchef, Værdibyg

Praktisk

Arrangementet er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Online deltagelse

Du har mulighed for at være med online på dette seminar. Deltager du online på dette seminar, har du kun mulighed for at lytte med. Det er ikke muligt at deltage skriftligt eller mundtligt i debatter eller diskussioner på dagen.
Du får tilsendt oplægsholdernes præsentation efter afholdelse af arrangementet. Prisen ved online deltagelse er den samme som ved fysisk deltagelse.

Du er velkommen til at skrive til info@bygherreforeningen.dk, hvis du gerne vil deltage online.

Tilmeldingsvilkår

Når du tilmelder dig et arrangement eller uddannelsesforløb fra Bygherreforeningen modtager du en bekræftelse med det samme, og du er herefter tildelt en plads på arrangementet.

Deltagergebyret faktureres tidligst 14 dage før arrangementets start. Ved afbud tidligere end 14 dage før afholdelsesdatoen, vil du ikke blive faktureret. Tilmeldingen er herefter bindende. Såfremt du bliver forhindret i at deltage i et arrangement, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted.

Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.

Internt kursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.