Flere undersøgelser har vist, at når ældre bor sammen med andre, vokser livskvaliteten, og det kan vi understøtte ved at skabe gode fysiske rammer for fællesskabet. Interessen for seniorboliger og bofællesskaber er stigende, og flere ønsker at bo tæt på eller sammen med andre.

Den øgede efterspørgsel skaber ventelister og lægger grundlaget for nye udviklingsprojekter. På dette morgenmøde kan du blive klogere på, hvilke konkrete tendenser vi ser inden for seniorboligområdet, og på hvad det egentlig er, de ældre borgere gerne vil have.

08:00-08:10 Velkomst og introduktion til morgenmødet

Christine Skovgaard Madsen, kompetencechef, Bygherreforeningen

08:10-08:30 Hvad er det seniorerne vil have?

For at skabe attraktive seniorboliger, er det nødvendigt at lytte til brugerne. Balancen mellem fællesskabsaktiviteter, en følelse af tryghed og gode, individuelle boliger skal være på plads, hvis du ville bygge eller drive en populær og efterspurgt seniorbolig. Konsulentfirmaet Exomentric præsenterer dugfrisk data på området, og gør dig klogere på hvordan du bedst kan opfylde seniorernes behov.

Nikolaj Pfeiffer, direktør, Exometric

08:30-08:50 OK Fondens Boliger for Livet
OK Fonden arbejder på at kunne tilbyde et attraktivt liv for raske seniorer, som ønsker at trække sig tilbage fra arbejdet og parcelhuset, men samtidig er på udkig efter nye fællesskaber. OK Fonden har bygget over 1.000 boliger i form af senior- og ældreboligfællesskaber, og administrer desuden en lang række plejeboliger og bosteder. Hør om udvalgte projekter, hvilke erfaringer OK Fonden har gjort sig, og hvilke overvejelser de gør sig, når nye seniorbofællesskaber skal etableres.

Oplægsholder fra OK Fonden

08:50-09:00 Afrundende diskussion og præsentation af nyt fagligt netværk om seniorboliger
Bygherreforeningen har netop lanceret et nyt netværk, hvor vi fokuserer på byggeri, drift og indretning af seniorboliger og bofællesskaber, og på hvordan de fysiske rammer kan medvirke til højere livskvalitet og stærke fællesskaber.

Christine Skovgaard Madsen, kompetencechef, Bygherreforeningen

09:00 Tak for i dag!