Med kurset får du en indføring i det nye AB-system, herunder rådgivning, entreprise og totalentreprise, samt hvordan dokumenterne adskiller sig fra tidligere ABR/AB/ABT, og hvad intentionerne med disse ændringer er fx med hensyn til nye samarbejdsformer. Du bliver således klar til at navigere i alle aftaledokumenter i hele systemet (AB18, ABR18, ABT18 og appendixer). Du får desuden mulighed for at arbejde med praktiske eksempler i en række cases, så du efter kurset har været omkring hele AB-systemet og er kommet i dybden med de forhold, som har særlig betydning for dig og din bygherreorganisation.

Program – dag 1

Kl. 09.30 Fælles morgenmad

Kl. 10.00 Velkomst og introduktion til dagene

Kl. 10.10 Bygherreforeningens fingeraftryk i AB-revisionsarbejdet
Bygherreforeningen gik ind i forhandlingerne med et katalog af ønsker, der har fungeret som rettesnor for revisionen af aftalesystemet. Vi gennemgår her de væsentligste nyskabelser og ændringer set ud fra bygherrernes perspektiv, ligesom vi kommer ind på, hvilke muligheder systemet giver, og hvad der er forudsætningerne for at høste fordelene.
Henrik Bang, direktør, Bygherreforeningen

Kl. 11.10 Introduktion til det nye AB-system og intentionerne bag det
Det nye AB-system lægger overordnet vægt på mere skriftlighed og dokumentation af ændringer til aftaler og processer. Få indblik i, hvordan intentionerne er udmøntet på udvalgte områder, som alle bidrager til at øge kvaliteten i byggeriet. Bl.a. i forhold til at skabe bedre planlægning og styring i byggesager, en hurtigere og mere effektiv løsning af konflikter samt mulighederne for at stille krav til leverandører omkring samfundsansvar.

Kl. 12.30 Frokost

Kl. 13.30 Overblik over og indbyrdes sammenhænge i AB-systemet
Det nye AB-system lægger op til flere valgmuligheder ift. opgave og samarbejdsform. Vi gennemgår de forskellige dele af systemet og giver indblik i de indbyrdes sammenhænge mellem dokumenterne og de muligheder, de giver. Vi gennemgår følgende:

• ABR/rådgivning
  • AB/hoved-, stor- og fagentreprise
  • ABT/totalentreprise
  • De fire appendikser
  • Forenklet AB/ABR

Kl. 14.30 ABR og sammenhæng med nye ydelsesbeskrivelser
Rådgiverkontrakten skal ses i sammenhæng med ydelsesbeskrivelserne. Vi fokuserer bl.a. på, hvordan samspillet fungerer i forhold til, digitalisering, budget/risiko og leverandørprojektering (projekteringsledelse).
Pia Pytlich, jurist, COWI

Kl. 15.30 Kaffe & kage

Kl. 15.50 Gennemgang af ABR, AB og ABT
Vi gennemgår hoveddokumenterne i det nye aftalesystem med fokus på nyskabelser og bygherrens muligheder:

I forhold til ABR/rådgivning gennemgår vi bl.a.:

• Udbudskrav, leverandørprojektering og projekteringsledelse
  • Ydelser leveret i faser, granskning og mangler
  • Projektmangler og konventionalbod ved ekstraregninger

Inden for AB/hoved-, stor- og fagentreprise gennemgår vi bl.a.:

• Projektgennemgang, ændringshåndtering og dokumentationskrav
  • Tidsstyring, dagbod og mellemfrister
  • Førgennemgang, udførelsesmangler og væsentlighed

I forhold til ABT/totalentreprise gennemgår vi bl.a.:

• Projektgrundlag og reguleringsmuligheder

Kl. 16.50 Opsamling på dagen og fokuspunkter
Opsamling på centrale læringspunkter

Kl. 17.00 Tak for i dag

Program – dag 2

Kl. 08.30 Fælles morgenmad

Kl. 09.00 Gennemgang af ABR, AB og ABT (fortsat)
Vi forsætter gennemgangen af hoveddokumenterne i det nye aftalesystem med fokus på nyskabelser og bygherrernes muligheder

Kl. 12.00 Frokost

Kl. 13.00 De fire appendikser
AB-systemet indeholder fire såkaldte appendikser, der fungerer som tillæg til hoveddokumenterne. Appendikserne giver kontraktgrundlag for byggeriets nye samarbejdsformer (mellemformer). Vi gennemgår her principperne i forhold til bl.a.:

• Projektudvikling – for tidlig involvering af entreprenørens kompetencer
  • Projektoptimering – optimer projektet i samarbejde med entreprenøren

Kl. 14.30 Kaffe & kage

Kl. 14.50 De fire appendikser, fortsat
Vi gennemgår de to sidste appendikser:

• Driftskrav – sikring af et færdigt byggeri der fungerer i drift
  • Incitamenter – anvend bonus og bod til bedre målstyring

Kl. 15.50 Opsamling og evaluering

Kl. 16.00 Tak for nu

Underviser

Claus Berg, advokat og partner, Bech-Bruun
Claus Berg er advokat og partner i advokatfirmaet Bech-Bruun med speciale inden for entrepriseret, udbudsret, kontraktsret og voldgiftssager, og har mange års erfaring med at rådgive virksomheder på disse områder.