Seminar -

10/09/2019

Kommunale flerbrugerhuse og kloge kvadratmeter

Mange steder arbejder man på at lægge flere funktioner sammen i et hus, både for at skabe værdi for brugerne ved at opfordre til fællesskab, men også for at tænke i kloge kvadratmeter. Men hvornår giver det reel værdi? Hvordan organiserer vi byggeri og drift? Og hvordan løser vi de udfordringer, der kan opstå på tværs af interessentgrupper?

Medlemspris:

2800 kr. ex. moms

Ikke medlemmer:

4100 kr. ex. moms

Tid og sted

Der kan være store gevinster at hente ved at lægge flere funktioner sammen i et hus, så vi derved får skabt naturlige mødesteder for forskellige brugergrupper, samtidig med at kvadratmeterne bliver udnyttet optimalt og ikke står tomme en stor del af døgnet. Men det kræver en indsats både at få overblik over ejendomsporteføljen og nedbryde de traditionelle skel både mellem brugergrupper og bygherre- og driftsorganisationer.

På denne dag tager vi fat på, hvordan vi kan skabe kloge kvadratmeter og dermed i sidste ende skabe mere velfærd og værdi for færre ressourcer. Vi tager fat på, hvordan vi kan tilrettelægge en god ejendomsstrategi, og samtidig kan du høre erfaringer fra en række forskellige projekter, hvor man har tænkt flere funktioner sammen i et hus.

09:30-10:00 Ankomst og morgenmad
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe

10:00-10:10 Velkomst og introduktion til dagen
Velkommen og dagens tema rammesættes

Christine Skovgaard Madsen, kursuschef, Bygherreforeningen

10:10-10:50 Kloge kvadratmeter: hvad er det, og hvordan det skabe værdi
Hvad dækker begrebet “Kloge kvadratmeter” over? Og hvordan kan vi skabe værdi ved at kigge strategisk på vores ejendomsportefølje? Hvordan håndterer vi den udfordring, det kan være at nedbryde skel mellem brugergrupper og overbevise brugerne om, at det kan give værdi at flytte sammen med andre.

Ulla Kjærvang, arkitekt MAA, chefkonsulent, innovation-, strategi- og procesledelse

10:50 -11:30 Nye muligheder med fokus på kvadratmeter og funktionaliteter
I Aarhus kommune har man gennem flere år arbejdet på at skabe bygninger med flere funktionalitet i et. Generationernes hus på Aarhus Havn og Blixenhuset i Gellerupparken er eksempler på denne tankegang. Lige nu er et projekt i gang på tværs af hele kommunen med fokus på optimering af kvadratmeter og sammenlægning af funktionalitet, hvor man flytter nye brugere ind på for eksempel skoler og lokalcentre og tænker funktionaliteter sammen.

Bente Damsgaard Sejersen, projektleder Bygninger, Aarhus Kommune

11:30-11:40 Kaffepause

11:40-12:15 Overblik over kvadratmeter og ejendomsportefølje – et langt strategisk træk
Der kan være store gevinster at hente som byg- og driftsherre ved at se strategisk på sin ejendomsportefølje og få overblik over data. I KL projektet “Kloge Kommunale Kvadratmeter KKM2” og efterfølgende ”Inspirationsmateriale, dataunderstøttet arealoptimering” er der fokus på, hvorledes ejendomsporteføljen kan anvendes bedre og skabe mere velfærd for færre ressourcer. Hvad kræver det at få overblik over kommunens kvadratmeter, og hvordan kommer vi i gang? Vi skal høre om projektet og konkrete cases fra blandt andet Favrskov, Odsherred og Tønder kommune.

Taler annonceres snarest

12:15-13:15 Frokost

13:15-13:55 Et hus med mange funktioner som knudepunkt i boligområdet
I Aalborg har man erfaring med at samle flere funktioner i et hus i boligområdet Aalborg Øst for at give området et naturligt samlingspunkt. Vi skal høre om erfaringer med blandt andet Sundheds- og kvarterhuset i Aalborg Øst, som er etableret i fællesskab mellem Himmerland Boligforening, Aalborg kommune, og Region Nordjylland.

Sven Buch, udviklingschef, Himmerland Boligforening

13:55-14:35 Værdi for brugerne: Bibliotek-, skole og kulturhus i ét
Københavns Kommune har oplevet at de multifunktionelle byggerier giver værdi for brugerne på trods af, at det til tider har udfordret den traditionelle organisering i kommunen. København har flere eksempler på folkebiblioteker og kulturhuse, som er blevet sammen med skolebygninger, og her har brugergrupperne oplevet stor værdi.

Københavns Kommune

14:35-14:50 Kaffe og kage

14:50-15:25 Skole- og kulturcenter skal være omdrejningspunkt i lokalområdet
Ved ombygningen og renovering af Lundtofte Skole ved Lyngby har kommunen valgt at lægge et kulturcenter med kultur-og læringscenter for klubber og foreninger og et mikrobibliotek ind i skolens bygninger. Blandt andet flytter Lundtofte Medborgerhus, Keramikværkstedet og Klubben ind, når huset åbner i 2021. Det nybyggede kulturcenter er en understregning af skolens profil som kulturbærende i lokalområdet, og skolen bliver fremadrettet et naturligt omdrejningspunkt og får en vigtig rolle i lokalsamfundet frem for at være en isoleret helhed. Bygningerne forandres og transformeres desuden til en moderne ramme for den nuværende skoleundervisning.

Uffe Bay-Smidt, partner og arkitekt, Kant Arkitekter

15:25 – 16:10 Nye Tider, nye haller: Fremtiden multihus og idrætsbyggeri:
Med projektet “Nye tider – Nye haller” og “Streetmekka“ har Lokale- og anlægsfonden sat fokus på, hvordan fremtidens idrætshaller skal se ud. Projekterne er opstået i forlængelse af, at tidligere tiders klassiske idrætshal afløses af et behov for mere fleksible løsninger med plads til forskelligartede aktiviteter. Vi skal høre om de projekter, som er igangsat, og hvordan vi skal se på behov for rum bevægelses-, kultur- og fritidsaktiviteter i fremtiden

Anna Hassel, arkitekt, Lokale- og anlægsfonden

16:10-16:30 Opsamling på dagens pointer

Christine Skovgaard Madsen, Kursuschef, Bygherreforeningen

16:30 Tak for i dag

Facilitator

Christine Skovgaard Madsen, kursuschef, Bygherreforeningen
Christine har udviklet og faciliteret konferencer om velfærdsbyggeri: skoler, plejeboligbygger, hospitaler og idræts- og kulturhuse gennem de seneste 12 år.

Oplægsholdere

Ulla Kjærvang, arkitekt maa, chefkonsulent, innovation-, strategi- og procesledelse
Ulla Kjærvang har beskæftiget sig med de tidlige faser af byggefasen de sidste 10-15 år, og har hjulpet bl.a. kommuner med at beslutte den rette strategi for at skabe bedre udnyttelse af kvadratmeterne i de offentlige byggerier, både i nuværende og kommende byggerier. Hun er bygherrerådgiver med fokus på de meget tidlige faser, hvor der er fokus på helheder og gevinster, så der vælges den rette vej for kommende renoveringer og nybyggeri. Hun har især beskæftiget sig med skoler, daginstitutioner og plejehjem. Hun er tidligere direktør i Bascon og hos GPP arkitekter og arbejder p.t som konsulent for rådgivningsfirmaer med strategiudvikling internt og i de tidlige faser af udvalgte projekter med fokus på bl.a. optimering af arealer.

Bente Damsgaard Sejersen, projektleder Bygninger, Aarhus Kommune

Sven Buch, udviklingschef, Himmerland Boligforening