Konflikter i byggeriet koster både tid, penge og energi. Men hvad er kendetegnene for de konflikter, der ender i Klagenævnet? Hvordan er det gået så galt? Og hvordan kan vi undgå, at dårlige samarbejds- og arbejdsprocesser løber løbsk?

Dette kursus sætter fokus på konflikter, og hvordan du kan forebygge og løse dem. På kurset får du et indblik i konfliktens DNA og forskellige konflikthåndteringsmekanismer, så du kan skabe gode samarbejdsprocesser til forebyggelse og håndtering af konflikter.

Kurset giver dig viden om forskellige personprofiler, ligesom du får mulighed for at ‘teste’ din egen personprofil. Med viden om, hvordan personprofiler fungerer i teorien, får du værktøjer til at håndtere konflikter i praksis.

Indhold

Kurset vil med baggrund i teori og praksis give dig indsigt i konfliktens væsen samt værktøjer, som du kan bruge til forebyggelse og håndtering af konflikter. Som en del af kurset får du mulighed for at finde en model for at forebygge og løse konflikter, der tager afsæt i dine vaner og præferencer, og som samtidig giver dig en lidt dybere forståelse for andres – og hermed også, hvor I kan gå galt af hinanden.

OBS: Kurset kan med fordel tages sammen med kurset “Regler og samarbejde om konflikthåndtering i AB18/ABR18” d. 24. september. Hvis du tilmelder dig begge kurser, får du 600 kr. i rabat på den samlede pris.

09.30 Ankomst, morgenkaffe og morgenbrød

10.00 Velkomst og motivation af kurset

10.30 Hvor opstår konflikterne i byggeriet i dag, og hvordan kan vi håndtere dem på laveste niveau med branchens ’værktøjskasse’?

• Hvornår er en konflikt en konflikt i byggebranchen? Fra skurvogn til voldgift
  • Hvor opstår konflikter i byggeriet i dag?
  • Hvordan håndteres de – fra uformelle møder mellem parterne over mediation til løsninger i AB-systemet og Voldgiftnævnet
  • Bud på løsningsforslag herunder relation til revision af AB

Chico Sandbeck, adm. direktør Sandbeck A/S og medlem af Bygherreforeningens Rammebetingelsesudvalg, Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed og Det Dansk Selskab for Byggeret

11.30 Pause

11.45 Hvad er en konflikt? Et indblik i konfliktteoriens DNA
Vi ser på de grundlæggende elementer i en konflikt. Hvordan opstår den? Hvad skal man være opmærksom på? Og hvordan kan man henholdsvis forebygge og nedtrappe den? Med dette indblik i konfliktens DNA tager vi fat i teoriens værktøjer og overfører dem til praksis.

12.30 Frokost

13.30 Personprofiler og konflikter
Få en videnskabelig forståelse af, hvordan vi som individer har forskellige konfliktløsningsmodeller – og om man kan sige noget om sammenhæng mellem personprofil, situation og hvordan konflikter tilsyneladende kan opstå ud af det blå.

14.30 Personprofiler og foretrukne konfliktløsningsmetoder
På baggrund af hjemmetest gennemgår vi hvilke betydning profilerne spiller for hvordan vi går til – og håndterer potentielle og opståede konflikter, og hvordan du kan bruge din egen personprofil aktivt i forhold til at løse en konflikt. Ligesom vi tester, hvordan du kan bruge din viden om forskellige personprofiler til at forebygge en konfliktoptrapning.

15.40 Gennemslagskraft, beslutningskraft og samarbejdskultur
Du får en indføring i det gode samarbejde samt, hvordan du kan få større beslutnings- og gennemslagskraft. Med et blik på organisationens kultur tester vi, hvordan vi kan omsætte din viden til handling.

16.40 Opsamling og evaluering

17.00 Tak for denne gang

Underviser

Henrik Leslye, Erhvervspsykolog, cand.psych.
Henrik beskæftiger sig som foredragsholder og strategisk rådgiver. Henrik har mange års undervisningserfaring fra bl.a. Teknologisk Institut. Henriks fokus er på at vende konkrete konflikter med processer, der kan skabe engagement, effektivitet og resultater.

Gæsteunderviser

Chico Sandbeck, cand. jur, MBA, MRICS, adm. direktør Sandbeck A/S.
Chico er medlem af Bygherreforeningens Rammebetingelsesudvalg og en spidskompetence når det drejer sig om samarbejde mellem de involverede parter i komplicerede bygge og anlægssager. Udover Bygherreforeningen er han medlem af Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed, Det Dansk Selskab for Byggeret, Danske Advokaters faggruppe for erhvervsejendomme og entreprise, RICS og Byggesocietetet

Praktisk

Kurset afholdes fra kl. 10.00-17.00. Vi byder på morgenkaffe fra kl. 09.30, ligesom frokost og eftermiddagskaffe er inkluderet.

Kursus i din virksomhed

Kurset kan afholdes hos medlemmerne. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Ved deltagerantal over 20 personer aftales nærmere. Pris 22.500 kr. eks moms.