Dette kursus giver dig indblik i byggekonflikters særkende og du får samtidig konkrete værktøjer, der kan bruges direkte i en forhandling efter løsningstrappen. Desuden opnår du viden om de nye muligheder for mægling og mediation, der findes i AB18-systemet. Kursusdagen veksler mellem oplæg fra dagens undervisere og en aktiv deltagelse. Der bliver derfor rig mulighed for at stille spørgsmål, diskutere med ligesindede og drøfte konkrete dilemmaer fra din egen hverdag.

09:00-09:30 Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på kaffe og morgenbrød.

09:30-09:45 Velkomst og introduktion til konfliktløsning i AB18

Rolf Simonsen, programdirektør, Værdibyg

09:45-10:30 Hvad kendetegner konflikter i byggebranchen? Og hvorfor opstår de?
Med sine mange års erfaring gør Anne det klart, hvordan og hvorfor der opstår konflikter i byggebranchen og hvad der kan gøres for at løse dem bedst muligt.

10:30-10:45 Pause

10:45-12:15 To måder at navigere på: Den juridiske vej eller via dialog og forhandling?
Med udgangspunkt i konkrete problemstillinger og sager drøftes fordele og ulemper ved at gå enten den juridiske vej (hurtig afgørelse, sagkyndig beslutning, voldgift) eller via dialog og forhandling.

12:15-13:15 Frokost

13:15-14:00 Hvordan arbejder du med mediation og mægling?
Konflikter og uoverensstemmelser i byggeprojekter kan være dyre, tidskrævende og opslidende. Men hvis man bringer de rette værktøjer i spil, kan man effektivt finde en løsning, som tilstræber et forlig eller win-win for begge parter, frem for at udpege en vinder og en taber. Mediation og mægling er to processer, der grundlæggende søger at få afklaret konfliktens kerne og nå frem til en fælles god løsning. Hvordan arbejder du bedst med mediation og mægling og forstår begreberne og deres anvendelse?

14:00-14:30 Spot konflikten og find ud af, hvad der er på spil
Hvis du gør brug af de fire konflikttyper, som du bliver introduceret til, kan du komme langt.

14:30-14:45 Kaffepause

14:45-15:45 Casearbejde
Du får adgang til at afprøve brugen af de fire konflikttyper ved hjælp af konkrete cases.

15:45-16:00 Opsamling og evaluering

16:00 Tak for denne gang

Ret til ændringer forbeholdes

Undervisere

Anne Buhl, mediator/konfliktmægler og tidligere advokat, Buhl Mediation
Anne har 25 års erfaring med løsning af tvister og konflikter. Anne driver virksomheden Buhl Mediation der siden 2014 har serviceret erhverv og byggeri i hele Danmark med mediation/konfliktmægling og videreuddannelse.

Buhl Mediation samarbejder med Voldgiftsnævnet for Bygge- og anlægsvirksomhed, bygherrer, entreprenører og rådgivere i hele Danmark, Teknologisk Institut, Ingeniørhøjskolen, Aarhus Universitet, Nohrcon, Aarhus BSS med flere.

Oplægsholdere

Rolf Simonsen, programdirektør, Værdibyg
Rolf er programdirektør i Værdibyg, som har udarbejdet en vejledning om Mediation og Mægling.
Vejledningen finder du her.

Praktisk

Arrangementet er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

COVID-19:

I Bygherreforeningen følger vi hele tiden udviklingen i Coronasituationen tæt, og vi gør vores ypperste for at overholde de seneste retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Derfor kan du trygt tilmelde dig vores arrangementer.
Konferencer og seminarer er underlagt reglerne omkring sektorpartnerskaber. Her kan vi fortsat mødes, såfremt vi sidder i ”biografopstilling” og overholder retningslinjerne vedrørende adgang til håndsprit og værnemidler, sørger for corona-venlig forplejning og god afstand
. Til mindre arrangementer med max 10 personer overholder vi ligeledes altid de nyeste retningslinjer fra myndighederne. Bemærk venligst at alle gæster i BLOX skal bære mundbind.

OBS: Mød ikke op til et arrangement i Bygherreforeningen hvis du har symptomer på Corona, mistanke om smitte eller afventer testsvar.

På grund af afstandskrav og begrænset kapacitet anbefaler vi at booke i god tid, hvis du vil være sikker på en plads.

Kursusforløb i AB-systemet

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan, som altid, vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver klædt godt på inden for de enkelte områder. Ønsker du at tage et helt kursusforløb, eller en del af det, kontakt os da gerne – så hjælper vi med tilmeldingen. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.