Dette kursus giver dig indblik i byggekonflikters særkende og konkrete værktøjer, der kan bruges direkte i en forhandling efter løsningstrappen. Desuden opnår du viden om de nye muligheder for mægling og mediation, der findes i AB18-systemet. Kursusdagen veksler mellem oplæg og en aktiv deltagelse. Der bliver derfor rig mulighed for at stille spørgsmål, diskutere med ligesindede og drøfte konkrete dilemmaer fra din egen hverdag.

09:00-09:30 Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på kaffe og morgenbrød.

09:30-09:45 Velkomst
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.

Henrik Lindved Bang, direktør, Bygherreforeningen

09:45-10:30 Hvad kendetegner konflikter i byggebranchen? Og hvorfor opstår de?
Med sine mange års erfaring gør Anne det klart, hvordan og hvorfor der opstår konflikter i byggebranchen, og hvad der kan gøres for at løse dem bedst muligt.

10:30-10:45 Pause

10:45-12:15 To måder at navigere på: Den juridiske vej eller via dialog og forhandling?
Med udgangspunkt i konkrete problemstillinger og sager drøftes fordele og ulemper ved at gå enten den juridiske vej (hurtig afgørelse, sagkyndig beslutning, voldgift) eller via dialog og forhandling.

12:15-13:15 Frokost

13:15-14:00 Spot konflikten og find ud af, hvad der er på spil
Hvis du gør brug af de fire konflikttyper, som du bliver introduceret til her, kan du komme langt.

14:00-14:15 Eftermiddagspause

14:15-15:30 Casearbejde
Du får adgang til at afprøve brugen af de fire konflikttyper ved hjælp af konkrete cases.

15:30-16:00 Opsamling og evaluering

16:00 Tak for denne gang

Ret til ændringer forbeholdes

Underviser

Anne Buhl, mediator/konfliktmægler og tidligere advokat, Buhl Mediation
Anne har 25 års erfaring med løsning af tvister og konflikter. Anne driver virksomheden Buhl Mediation, der siden 2014 har serviceret erhverv og byggeri i hele Danmark med mediation/konfliktmægling og videreuddannelse.

Buhl Mediation samarbejder med Voldgiftsnævnet for Bygge- og anlægsvirksomhed, bygherrer, entreprenører og rådgivere i hele Danmark, Teknologisk Institut, Ingeniørhøjskolen, Aarhus Universitet, Nohrcon, Aarhus BSS med flere.

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Tilmeldingsvilkår

Når du tilmelder dig et arrangement eller uddannelsesforløb fra Bygherreforeningen modtager du en bekræftelse med det samme, og du er herefter tildelt en plads på arrangementet.

Deltagergebyret faktureres tidligst 14 dage før arrangementets start. Ved afbud tidligere end 14 dage før afholdelsesdatoen, vil du ikke blive faktureret. Tilmeldingen er herefter bindende. Såfremt du bliver forhindret i at deltage i et arrangement, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted.

Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.

Øvrige arrangementer inden for ’Byggeriets aftaler

Bygherreforeningen udbyder hvert år en række faste kurser vedrørende byggeriets aftaler. Nogle kurser har vi valgt at samle i kursusforløb, hvor du tilmelder dig flere kurser samtidig og deltager til reduceret pris. Du kan altså vælge at deltage i éeller flere enkelte kurser, eller du kan vælge at deltage i hele forløb, så du bliver klædt godt på inden for de forskellige fagspecifikke områder. Er du interesseret i at læse mere om vores kursusforløb, inden for blandt andet AB18 og entrepriseret eller AB18 og rådgivningsydelser, så kan du læse mere og tilmelde dig her.

Topfoto: Clarisse Croset