Kurser -

29/09/2022

Økonomistyring og contract management for bygherrer

På dette kursus får du en introduktion til økonomistyring i totaløkonomisk perspektiv. Du bliver klædt på til at overskue og navigere sikkert i den komplekse organisering af samarbejdspartnere og kontraktforhold i byggeprojektet samt råd til effektiv opfølgning undervejs.

Medlemspris:

2900 kr. ex. moms

Ikke medlemmer:

4200 kr. ex. moms

Tid og sted

Reglerne i AB18, ABR18 og YBL18 stiller en lang række krav i forhold til budgettering og økonomistyring. Hertil kommer, at vi de seneste år har oplevet en række ændringer i forhold til rolle- og ansvarsfordelingen mellem byggeprojektets forskellige parter. Bl.a. har rådgiveren fået større økonomisk ansvar samt større ansvar for tidsstyring, budgettering og afrapportering.

Denne kursusdag sætter fokus på økonomistyring og contract management i et totaløkonomisk perspektiv – hvor drift, vedligehold og levetid tænkes ind i budgettet helt fra start. Du introduceres til, hvordan der etableres en god ramme for økonomistyring og risikohåndtering, allerede helt tidligt i processen, samt input til, hvordan du kontinuerligt følger op på disse undervejs i projektet.

Kurset er udviklet til dig, som er projektleder i en bygherreorganisation og som forventes at kunne lede byggeprojektet stabilt gennem de forskellige faser.

09:00-09:30 Ankomst og morgenmad
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe

09:30-09:45 Velkomst og introduktion til dagen

Morten Skaarup Jensen, seniorprojektleder, Bygherreforeningen

09:45-10:45 Introduktion til økonomistyring
Hvordan laver man god økonomistyring generelt og hvordan sikrer man sig, at man får de ydelser, man har betalt for i en ofte kompleks organisering af samarbejdspartnere og kontraktforhold? Du får her en introduktion til styring af økonomi og budgetter.

10:45-11:00 Formiddagspause

11:00-12:00 Økonomistyring i projekteringsfasen
Hvad betyder reglerne i ABR18 ift. budgettering og styring af økonomien i projekteringen og hvad er bygherres virkemidler? Vi gennemgår processerne i projekteringsfasen og ser på, hvilke forpligtelser henholdsvis bygherre og rådgiver har. Hvilke muligheder har bygherre for at sikre sig, at budgetterne overholdes og hvad er der omvendt af forpligtelser leve op til?

12:00-13:00 Frokost

13:00-13:45 Økonomistyring i projekteringsfasen (fortsat)

13:45-14:00 Eftermiddagspause

14:00-15:45 Økonomistyring i udførelsesfasen
Vi fortsætter med at se på økonomistyringen i udførelsesfasen i lyset af AB18. Forpligtelser og muligheder for bygherren – samt en introduktion til contract management i udførelsesfasen.

15:45-16:00 Opsamling og evaluering

16:00 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Underviser

Mads Blaabjerg, civilingeniør, Emcon
Mads arbejder med tværfaglig projektstyring og -administration af større både danske og internationale byggeprojekter. Det indebærer både kontrahering, aftaleopfølgning, claims management samt energiteknisk indsigt og forståelse. Mads træder typisk ind i projekter, som er i vanskeligheder, for at skabe overblik, fremdrift og fornyet samarbejde.

Praktisk

Arrangementet er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Tilmeldingsvilkår

Når du tilmelder dig et arrangement eller uddannelsesforløb fra Bygherreforeningen modtager du en bekræftelse med det samme, og du er herefter tildelt en plads på arrangementet.

Deltagergebyret faktureres tidligst 14 dage før arrangementets start. Ved afbud tidligere end 14 dage før afholdelsesdatoen, vil du ikke blive faktureret. Tilmeldingen er herefter bindende. Såfremt du bliver forhindret i at deltage i et arrangement, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted.

Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.

Internt kursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.

Øvrige arrangementer inden for ’Styring og økonomi’

Bygherreforeningen udbyder hvert år en række faste kurser vedrørende styring og økonomi. Du kan, som altid, vælge blot at deltage i ét eller flere enkelte kurser. Har du brug for en god og sammenhængende introduktion til styring og økonomi for bygherrer, anbefaler vi dig dog at vælge vores kursusforløb af samme navn. Med kursusforløbet kommer du igennem de centrale discipliner i styring og økonomi, får god mulighed for at udvikle dine kompetencer inden for de forskellige fagspecifikke områder og deltager samtidig til reduceret pris. Er du interesseret i at læse mere om vores kursusforløb, blandt andet inden for styring og økonomi, så kan du læse mere og tilmelde dig her.

Del på sociale medier

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev