Hvordan sikrer man sig politisk indflydelse lokalt? Hvad kræver det at inkludere slutbrugeren i projektet? Og hvordan vedligeholder man en konstruktiv dialog med både lokalområde og politikerne? Det sætter vi fokus på ved dette nye seminar, som både vil byde på oplæg samt en aktiv diskussion.

På dagen kan du høre om, hvad du kan gøre for at skabe politisk opbakning i dit projekt. Derudover vil flere aktuelle oplægsholdere fortælle om deres erfaringer med både politisk dialog, det at fremstå som en troværdig aktør, beboerdemokrati og brugerinddragelse. Seminaret henvender sig til dig, som gerne vil blive klogere på, hvordan man opnår politisk, lokal og demokratisk opbakning til sit projekt, samt hvordan man opbygger relationer og netværk i processen.

Programmet opdateres løbende

09:00-09:30 Ankomst og Morgenmad

09:30-09:40 Introduktion til dagen

09:40-10:15 Lokalpolitiske indflydelse gennem god dialog

Hvordan sikre man sig politisk indflydelse lokalt? Dette vil Tobias Zacho Larsen, partner hos Advice, komme med sit bedst bud på. Tobias hjælper dagligt organisationer og virksomheder med at optimere deres interessevaretagelse i bredeste forstand.

Tobias Zacho Larsen, partner, Advice

10:15-10:45 Beboerdemokrati og brugerinddragelse skaber styrke til byggeriet

Beboerdemokratiet er styret af mange regler, der tager udgangspunkt i en række love, bekendtgørelser og vejledninger. Det kan derfor være en jungle at finde rundt i, når man bygger. Interesse- og brancheorganisationen Danmarks Almene Boliger har meget fokus på lokalt foreningsdemokrati i sine projekter og har derfor meget erfaring på området. Her fortæller organisationen om sine erfaringer med beboerdemokrati, vigtigheden her af og styrken ved brugerinddragelse.

Eva Seyffert, konsulent, BL

10:45-11:00 Pause

11:00-11:45 Brugerinddragelse i Københavns Lufthavn

Hvordan sørger man for at inddrage brugeren, når man står overfor en stor udvidelse af et byggeri? Og hvordan får man løst de udfordringer, som er til gene for brugeren? I Københavns Lufthavn er der over længere tid blevet udvidet – senest ved Finger E. Og at løse problematikker, som fx mindre støj og mere lys, har ligget højt på prioriteringslisten. Hør mere om hvordan Københavns Lufthavn har arbejdet med brugerinddragelse under udvidelserne, når Morten Wium Olesen holder oplæg.

Morten Wium Olesen, seniorkommunikationskonsulent, Københavns Lufthavne

11:45-12:15 Opsamling og diskussion

Vi samler op på formiddagens oplæg.

12:15-13:00 Frokost

13:00-13:45 Den troværdige aktør

At samarbejde med lokalpolitikere og skabe politisk opbakning til sit byggeprojekt kan være udfordrende – og det kræver bl.a., at der skabes gensidig forståelse og troværdighed mellem aktørerne. Men hvordan bliver man en troværdig aktør for politikere? Og hvordan kan man reparere på sit omdømme og genskabe troværdigheden? Bygningsstyrelsen fortæller her om virksomhedens erfaringer med troværdighed i byggeriet, og hvad der skal til for at genskabe opbakningen til organisationen.

Carsten Engedal, pressechef, Bygningsstyrelsen

13:45-14:30 Hvordan skaber du politisk opbakning til dit byggeprojekt?

Oplæg og oplægsholder annonceres snarest

14:30-14:50 Kaffe og kage

14:50-15:30 Inddrag foreninger i byggeriet

Oplæg og oplægsholder annonceres snarest

15:30-16:00 Opsamling og diskussion

Vi samler op på eftermiddagens oplæg.

16:00-16:10 Afrunding og tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.