Tildelingskriterier og evalueringsmodeller er blandt de vigtigste elementer i ethvert udbud. Det rigtige valg af tildelingskriterier kan optimere konkurrencen mellem byderne og dermed sikre, at bygherren får mest for pengene.

Der ses dog mange eksempler på mere eller mindre alvorlige fodfejl ved udformningen af tildelingskriterier og brug af evalueringsmodeller, og dette er da også blandt de forhold, der oftest klages over til Klagenævnet for Udbud. Derfor er det ekstra vigtigt at have et godt overblik over det juridiske regelsæt bag.

Dette kursus tager afsæt i udbudslovens regulering af tildelingskriterier og evalueringsmodeller, herunder pligten til en vis grad at lægge modellen frem i udbudsmaterialet. Du får overblik over juraen bag og bliver klogere på, hvordan du som bygherre udvælger de “rigtige” tildelingskriterier og evalueringsmodeller, der sikrer projektet den bedste værdiskabelse.

Kurset sætter særligt fokus på brugen af kvalitet som tildelingskriterium, herunder de anbefalinger, som indgår i Værdibygs vejledning ”Kvalitet som tildelingskriterium”. Derudover får du også indblik i, hvordan du kan anvende totaløkonomi og levetidsomkostninger som tildelingskriterier.

Kurset henvender sig til alle, der beskæftiger sig med udbud og bygge- og anlægsopgaver.

09:00-09:30 Ankomst og morgenmad
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.

09:30-10:00 Velkomst og introduktion til dagen
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.

Rolf Simonsen, sekretariatsleder, Værdibyg & Claus Berg, partner og advokat, Bech Bruun

10:00-12:30 Juridiske rammer for tildelingskriterier og evalueringsmodeller
Gennemgang af de vigtigste regler i Udbudsloven.

12:30-13:30 Frokost

13:30-14:00 Erfaringer og kendelser fra Klagenævnet
Hvor går det oftest galt, og hvordan kan du som bygherre bedst undgå dette?

14:00-14:45 Kvalitet som tildelingskriterium

Rolf Simonsen, sekretariatsleder, Værdibyg

14:45-15:00 Kaffe og kage

15:00-15:30 Tildelingskriterier og bæredygtighed
Hvordan kan man bruge forskellige tildelingskriterier til at opnå mere bæredygtighed i sine projekter

15:30-16:00 Opsamling og evaluering

16:00 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Underviser

Claus Berg, advokat og partner, Bech-Bruun
Claus Berg er advokat og partner i advokatfirmaet Bech-Bruun med speciale inden for entrepriseret, udbudsret, kontraktsret og voldgiftssager, og har mange års erfaring med at rådgive virksomheder på disse områder.

Oplægsholder

Rolf Simonsen, sekretariatsleder, Værdibyg
Rolf har i en årrække arbejdet med byggeriets processer og i forbindelse med projektet Værdibyg været med til at udvikle vejledninger angående tildelingskriterier.

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Tilmeldingsvilkår

Når du tilmelder dig et arrangement eller uddannelsesforløb fra Bygherreforeningen modtager du en bekræftelse med det samme, og du er herefter tildelt en plads på arrangementet.

Deltagergebyret faktureres tidligst 14 dage før arrangementets start. Ved afbud tidligere end 14 dage før afholdelsesdatoen, vil du ikke blive faktureret. Tilmeldingen er herefter bindende. Såfremt du bliver forhindret i at deltage i et arrangement, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted.

Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.

Internt kursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.

Kursusforløb i udbud og marked

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan, som altid, vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver klædt godt på inden for de enkelte områder. Ønsker du at tage et helt kursusforløb, eller en del af det, kontakt os da gerne – så hjælper vi med tilmeldingen. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.

Fotokreditering: Mads Eneqvist