08/04/2019

Sådan laver du en business case

Få inspiration til din business case og lær, hvordan du kan arbejde med dit byggeri som del af en større samfunds-økonomisk eller politisk sammenhæng. Kurset arbejder med bygherrens business case, ligesom du får forskellige redskaber til at formulere dit byggeprojekts visioner til et konkret byggeprogram.

Medlemspris:

2800 kr. ex. moms

Ikke medlemmer:

4100 kr. ex. moms

Tid og sted

Business casen er blevet et kendt begreb i byggeriet. Med en god business case kan du synliggøre værdiskabelsen og dermed fastsætte en klar vision og retning for projektet, som alle beslutninger måles op i mod.

At lave en business case med en klar investeringsstrategi og et værdiperspektiv for brugere, samfund og beslutningstagere er derfor også blevet en essentiel del af hverdagen for mange bygherrer. Men hvad er det egentlig business casen bør indeholde? Og hvordan kan den bruges aktivt som styringsredskab for både projekt og beslutninger?

Kurset supplerer den klassiske forståelse af en business case med mere værdiorienterede forhold. Du får derfor indblik i, hvilke forhold, der på kortere eller længere sigt påvirker den økonomiske gevinst. Kurset er struktureret, så du kommer igennem alle elementer i business casen, og undervejs får I lejlighed til at drøfte værdien og udfordringerne ved de forskellige elementer.

Kursusrække om økonomi for bygherrer:

Dette kursus er en del af række arrangementer, som omhandler temaet økonomi og budgetlægning for bygherrer. Du kan tage kurset enkeltvis, eller du kan med fordel tage det sammen med disse kurser for at få et grundigt indblik i økonomi og budgetplanlægning omkring et byggeprojekt ikke mindst under de nye aftalevilkår i AB 18.

09.30 Ankomst, kaffe og morgenbrød

10.00 Velkomst
Hanne Ullum, vicedirektør, Bygherreforeningen

10.15 Introduktion til dagen og hinanden
Mads Blaabjerg, Civilingeniør, Emcon

10.30 Byggeriets businesscase – visionen og styringsredskabet, der tydeliggør værdiskabelsen
Claus Roikjer, Chef for Gentofte Ejendomme

11.30 Hvad skal byggeriets businesscase give svar på?
Businesscasens opbygning gennemgås kort, og vi drøfter herefter, hvordan du finder frem til, hvad det er for forhold, som er de væsentligste at tage med i lige netop denne byggesag.

12.30 Frokost

13.30 Opbyg din businesscase – oplæg og workshop
Med afsæt i gennemgangen af businesscasens elementer arbejdes med at opbygge egen businesscase.

15.15 Kaffe og kage

15.30 Præsentation af ledelsesresumeer og feedback

16.30 Opsamling og evaluering

17.00 Tak for i dag

Undervisere

Mads Blaabjerg, Civilingeniør, Emcon
Mads arbejder med tværfaglig projektstyring og -administration af større både danske og internationale byggeprojekter. Mads fokuserer på, hvilke forhold, der er væsentligste at svare på i business casen.

Claus Roikjer, chef, Gentofte Ejendomme
Claus fokuserer på, hvordan du bruger business casen som en vision, projektet kan styres efter. Claus har som projektchef for Nyt Hospital Nordsjælland blandt andet været med til forme visionen, således at byggeriet kunne vinde den eftertragtede pris “Best Futura Mega Project” på MIPIM i 2017.

Praktisk

Kurset afholdes fra kl. 10.00-17.00. Vi byder på morgenkaffe fra kl. 09.30, ligesom frokost og eftermiddagskaffe er inkluderet.

Kursus i din virksomhed

Kurset kan afholdes hos medlemmerne. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Ved deltagerantal over 20 personer aftales nærmere. Pris 22.500 kr. eks moms.

Arrangementsansvarlig er Christine Skovgaard Madsen csm@bygherreforeningen.dk

Del på sociale medier

Bæredygtighed - København

Bygherreforeningens Nytårskur

Bygherreforeningens årlige nytårskur finder sted 10. januar 2020. Her mødes 150 ledere, beslutningstagere og meningsdannere blandt bygherrer, rådgivere og leverandører til en spændende eftermiddag med diskussion, snak og netværk.

Aftaler - København

Ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning (YBB 19)

I efteråret 2019 kom den nye Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning (YBB 19). På dette kursus får du indblik i den nye ydelsesbeskrivelse, og hvordan du kan bruge den til at sætte…

Bæredygtighed - Aarhus