Seminar -

29/01/2020

Totaløkonomi i byggeprojektet

Anlægsøkonomien er ofte det styrende parameter, når der skal foretages valg af løsninger, eller når der sker ændringer i projektet, men bør vi ikke i højere grad tænke totaløkonomisk? På denne seminardag tager vi fat i totaløkonomiske vurderinger. Du får indblik i, hvordan du som bygherre indarbejder totaløkonomi i projektet og på de forskellige muligheder for at inkludere totaløkonomi i projekt- og udbudsformer.

Medlemspris:

2800 kr. ex. moms

Ikke medlemmer:

4100 kr. ex. moms

Tid og sted

Totaløkonomi i forbindelse med byggeri tager udgangspunkt i, at design, opførelse og drift af bygninger ses i en samlet økonomisk sammenhæng. Driftsudgifterne kan udgøre 60-80 procent af bygningers totaløkonomi set over for eksempel 50 års levetid. Derfor er det vigtigt at overveje og foretage totaløkonomiske beregninger. På denne dag sætter vi fokus på totaløkonomi, og på hvordan du kan indarbejde det i projektet og i de forskellige udbudsformer. Samtidig får du indblik i forskellige modeller, som kan hjælpe dig til at træffe de rigtigt totaløkonomiske valg og hører om totaløkonomi fra bygherre og rådgivers synsvinkel.

Kursusrække om økonomi for bygherrer:
Dette seminar er en del af en række arrangementer, som omhandler temaet økonomi og budgetlægning for bygherrer. Du kan tage seminaret enkeltvis, eller du kan med fordel tage det sammen med disse kurser for at få et grundigt indblik i økonomi og budgetplanlægning omkring et byggeprojekt.

09:30-10:00 Ankomst og morgenmad
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe

10:00-10:10 Velkomst og introduktion til dagen
Velkommen og præsentation af dagens formål.

Rolf Simonsen, projektchef, Bygherreforeningen og sekretariatsleder, Værdibyg

10:10-12:00 Sådan indtænker du totaløkonomi i projektet og i de forskellige udbudsformer
Her får du en bred introduktion til, hvordan du kan arbejde med totaløkonomi. Vi tager blandt andet fat på, hvordan du indarbejder totaløkonomi i projektet i forhold til krav, kriterier og metoder (herunder hvordan LCCByg bruges som værktøj). Vi sætter samtidig fokus på muligheder for at inkludere totaløkonomi i forskellige projekt- og udbudsformer, herunder: samlet udbud, OPP, rådgivning og hovedentreprise, totalentreprise, brug af kvalitative tildelingskriterier, og brug af dialog i udbud.

Kim Haugbølle, seniorforsker, Aalborg Universitet, Statens Byggeforskningsinstitut & Rolf Simonsen, projektchef, Bygherreforeningen og sekretariatsleder, Værdibyg

12:00-13:00 Frokost

13:00-14:00 Bygherrens arbejde med totaløkonomi
Vi skal høre bygherres overvejelser totaløkonomi. Hvordan foretager man for eksempel gode totaløkonomiske vurderinger  med henblik på prioritering og skalering, redegørelse, overslag og beregning?

Karsten Hjorth Hansen, Specialkonsulent, cand.arch., Center for Byggeri, Bygningsstyrelsen

14:00-14:45 Totaløkonomi set i et bæredygtighedsperspektiv
Ved at indtænke bygningers totaløkonomi, kan vi se på hele byggeriet og ikke kun på anlægsfasen og driftsfasen, som adskilte størrelser. Dermed kommer ressourcer til drift og bygningens levetid også til at spille ind, som vigtige parametre. Hvordan kan vi anskue totaløkonomi fra et bæredygtighedsperspektiv?

Karoline Geneser, Koncernkompetencechef for Bæredygtighed, Moe A/S

14:45-15:00 Kaffe og kage

15:00-15:30  Entreprenøren ved hvor gevinsterne ligger
Hvordan kan entreprenøren hjælpe til at skabe god totaløkonomi, og hvordan laver bygherren incitamenter til at entreprenørens erfaringer hjælper til at vælge de rigtige løsninger og komponenter.

Poul J. Kilt, Afdelingschef, Kemp & Lauritzen A/S

15:30-16:00 3 vejledninger om totaløkonomi
Værdibyg har det seneste år udgivet 3 vejledninger om totaløkonomi. Totaløkonomiske beslutninger, Totaløkonomiske metoder, Totaløkonomi i udbud. Her får du en kort introduktion til, hvordan du kan bruge dem som værktøj.

16:00-16:30 Opsamling på dagen, debat og evaluering

16:30 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Facilitator

Rolf Simonsen, projektchef, Bygherreforeningen og sekretariatsleder, Værdibyg
Rolf har i en årrække arbejdet med byggeriets processer og har både i Bygherreforeningen og Værdibyg været med til at udvikle vejledninger om udbud med forhandling.

Undervisere

Kim Haugbølle, seniorforsker, Aalborg Universitet – Statens Byggeforskningsinstitut

Kims primære forskningsområde er innovation og procesudvikling. I særdeleshed fokuserer han på forhold vedr. bygherrens rolle, totaløkonomi og bæredygtighed, herunder er han kraftigt involveret i certificeringsordningen DGNB og ansvarlig for udviklingen af værktøjet LCCbyg til beregning af bygningers totaløkonomi.

Karoline Geneser, Koncernkompetencechef for Bæredygtighed, Moe A/S

Poul J. Kilt, Afdelingschef, Kemp & Lauritzen A/S

Poul er afdelingschef hos Kemp & Lauritzen A/S med ansvar for Offentlige-Private-Partnerskaber. Han er bestyrelsesmedlem i OPS HSO A/S og i DFM Benchmark. Derudover har han i K&L regi deltaget i de fleste udbud af OPP Projekter i Danmark, og har p.t. 3 OPP projekter i driftfase: Statens Arkivers Magasiner på Kalvebod Brygge, Nordstjerneskolen i Helsinge og Vonsild Have Plejecenter i Vonsild v. Kolding.

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Virksomhedskursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Ved deltagerantal over 20 personer aftales nærmere. Pris 22.500 kr. ex moms.

Arrangementsansvarlig er Christine Skovgaard Madsen  csm@bygherreforeningen.dk

Del på sociale medier

august
    Digitalisering - København