Ydelsesbeskrivelsen for bygherrerådgivning, YBB19 er en del af byggeriets nye aftalesystem. I ydelsesbeskrivelsen bliver bygherrerådgiverens rolle blandt andet beskrevet ved de forskellige entrepriseformer og i forbindelse med lejerrådgivning og investorrådgivning.

På dette kursus sætter vi fokus på, hvordan du konkret bedst anvender den nye ydelses-
beskrivelse i dine aftaleforhold. Hvad indeholder ydelsesbeskrivelsen? Og hvilken betydning har den for dig som bygherre eller bygherrerådgiver?

09:00-09:30 Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.

09:30-09:45 Velkomst og introduktion til dagen
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.

Hanne Ullum, vicedirektør, Bygherreforeningen

09:45-10:15 Om revisionen – og hvad er nyt?
Her hører du om resultatet af revisionsarbejdet med YBB19. Du får overblik over ydelsesbeskrivelsens disponering med særligt fokus på den opdatering, der er sket som følge af de nye AB18-regler. Vi gennemgår, hvilken betydning de får for bygherre, såvel som rådgiver.

10:15-10:45 Indledende rådgivning
Vi fokuserer på ydelsen i projekternes indledende faser, hvor byggeriets rammer aftales som grundlag for udbud, projektering og udførelse.

10:45-12:00 Bygherrerådgivning ved byggeri i fag-, stor-, eller hovedentreprise
I dette indlæg fokuserer vi på ydelser og etablering af samarbejde ved rådgiverudbud – enten som begrænset udbud eller projektkonkurrence.

12:00-13:00 Frokost

13:00-14:00 Indkøb af rådgivningsydelser
Hvordan arbejder en stor bygherre som Københavns Lufthavne med indkøb af rådgivningsydelser?

Finn Bloch, programchef, Københavns Lufthavne

14:00-14:30 Bygherrerådgivning ved totalentreprise
Hvilken betydning har ydelsesbeskrivelsen for bygherrerådgivning ved totalentreprise?

14:30-14:45 Kaffepause

14:45-15:15 Lejerrådgivning, investorrådgivning og teknisk bestillerrådgivning – OPP
Indlægget fokuserer på, hvordan ydelsesbeskrivelsen anvendes i forhold til de tre organisationsformer.

15:15-15:45 Opsamling og det videre arbejde

15:45-16:00 Spørgsmål og evaluering

16:00 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Undervisere

Jens Henrik Birkmose, Birkmose Consulting ApS
Jens Henrik Birkmose har stor erfaring gennem mange år som arkitektrådgiver og har i særlig grad arbejdet med branchens aftaleforhold. Jens Henrik er medlem af Danske Arkitektvirksomheders udvalg for Aftaleret og juridiske forhold og har også deltaget i Danske Arkitektvirksomheders følgegruppe ifm. revisionen af AB18/ABR18.

Oplægsholdere

Finn Bloch, programchef, Københavns Lufthavne
Finn har som programchef ansvaret for udvidelsen af Københavns Lufthavne, der skal gå fra ca. 25 til 40 mio. passagerer per år. Finn har mange års erfaring inden for projektledelse, forretningsledelse, processer og ikke mindst samarbejder mellem virksomheder i byggeriet.

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

COVID-19:

I Bygherreforeningen følger vi hele tiden udviklingen i Coronasituationen tæt, og vi gør vores ypperste for at overholde de seneste retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Derfor kan du trygt tilmelde dig vores arrangementer.
Konferencer og seminarer er underlagt reglerne omkring sektorpartnerskaber. Her kan vi fortsat mødes, såfremt vi sidder i ”biografopstilling” og overholder retningslinjerne vedrørende adgang til håndsprit og værnemidler, sørger for corona-venlig forplejning og god afstand
. Til mindre arrangementer med max 10 personer overholder vi ligeledes altid de nyeste retningslinjer fra myndighederne. Bemærk venligst at alle gæster i BLOX skal bære mundbind.

OBS: Mød ikke op til et arrangement i Bygherreforeningen hvis du har symptomer på Corona, mistanke om smitte eller afventer testsvar.

På grund af afstandskrav og begrænset kapacitet anbefaler vi at booke i god tid, hvis du vil være sikker på en plads.

Kursusforløb i AB-systemet

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan, som altid, vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver klædt godt på inden for de enkelte områder. Ønsker du at tage et helt kursusforløb, eller en del af det, kontakt os da gerne – så hjælper vi med tilmeldingen. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.