I december 2022 landede en ny ydelsesbeskrivelse for arbejdsmiljøkoordinering. Med den opdaterede ydelsesbeskrivelse har branchen nu fået endnu bedre forudsætninger for at få rammesat opgaverne, der følger med at gennemføre, strukturere og følge op på arbejdsmiljøkoordinering i bygge- og anlægsprojekter. 

Arbejdsmiljøkoordineringens indsats sker i et samspil mellem bygherre og arbejdsmiljøkoordinator og med de bygherrerådgivere, projekterende, rådgivere, virksomheder og byggeledere, der er involveret undervejs i projektet.  

Med dette kursus får du en introduktion til tankerne bag den nye ydelsesbeskrivelse, indblik i ydelsesbeskrivelsens struktur og nedslagspunkter og råd til, hvad du som bygherre skal være særligt opmærksom på, når du skal strukturere dine aftaler. Hvad skal du som bygherre gøre dig klart inden aftalens indgåelse? Hvad skal du bede om for at leve op til de gældende lovkrav, og hvilke ydelser dækkes ikke automatisk under denne ydelsesbeskrivelse, men under øvrige ydelsesbeskrivelser og lovgivning? 

 

Program

 

09:00-09:30 Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe. 

  

09:30-09:45 Velkomst og introduktion til dagen
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema. 

Bygherreforeningen

  

09:45-10:05 Introduktion til ydelsesbeskrivelsen
Vi starter dagen med en generel indflyvning til den nye ydelsesbeskrivelse. Hvad er baggrunden for ydelsesbeskrivelsen, hvordan er den opbygget, hvem henvender den sig til, og hvordan spiller den ind i den eksisterende lovgivning på området?

Katja Jungfalk Andersen, afdelingsleder, koncernkompetencechef, arbejdsmiljørådgivning, Artelia, pennefører på den nye ydelsesbeskrivelse & gennemgående underviser på dagen 

 

10:05-10:30 Arbejdsmiljøkoordinering under projekteringen
Udførelsen af arbejdsmiljøkoordinators opgaver i den projekterende fase danner hele grundlaget for at sikre en så velintegreret og værdiskabende arbejdsmiljøindsats som muligt. Ligeledes bliver samarbejdet med bygherren og de projektansvarlige afgørende for, at indsatsen opnår den rette tyngde og effekt. Vi lægger ud med at gennemgå de lovpligtige arbejdsopgaver i forbindelse med projekteringen, der overdrages fra bygherre til arbejdsmiljøkoordinator, når aftalen indgås. Dels de opgaver, som knytter sig direkte til projekteringen, dels de opgaver, der ligger, når ansvaret overdrages til arbejdsmiljøkoordinator (B).   

 

10:30-10:45 Formiddagspause  

 

10:45-11:30 Arbejdsmiljøkoordinering under projekteringen (fortsat) 

  

11:30-12:00 Arbejdsmiljøkoordinering under udførelsen
Arbejdsmiljøkoordinering under projektets udførelse sker på baggrund af den koordinering, der har fundet sted under projekteringen og udføres i tæt samarbejde med byggelederen og virksomhederne på byggepladsen. Her ser vi nærmere på de ydelser, der knytter sig til selve byggeperioden, hvor blandt andet samarbejdet og løbende ændringer, stiller store krav til at holde arbejdsmiljøindsatsen på rette kurs. 

  

12:00-13:00 Frokost 

 

13:00-13:45 Arbejdsmiljøkoordinering under udførelsen (fortsat) 

 

13:45-14:15 Andre ydelser
Udover de lovpligtige opgaver, der er specifikt knyttet til henholdsvis arbejdsmiljøkoordinator (P) og arbejdsmiljøkoordinator (B), har bygherren mulighed for at tilkøbe en række øvrige ydelser, som alle er anført i ydelsesbeskrivelsen.  Her er altså tale om tillægsydelser, som kan svinge i format og omfang, alt efter hvad bygherre og arbejdsmiljøkoordinator aftaler. Vi tager dig her kort igennem, hvilke muligheder du som bygherre kan tilvælge efter ydelsesbeskrivelsens kapitel 3. 

 

14:15-14:30 Eftermiddagskaffe 

 

14:30-15:30 Gæsteoplæg: Erfaringer fra Gentofte Ejendomme
Som bygherre er der er mange mulige tilgange til at skabe en robust og virkningsfuld arbejdsmiljøindsats. Nogle opgaver er lovpligtige, andre kan tilvælges. Men hvad er det vigtigt, at man som bygherre får bedt om, og hvad skal der til for, at indsatsen skaber værdi? Gennem erfaringer fra Gentofte Ejendomme ser vi nærmere på forudsætningerne for at få etableret en god praksis og sikkerhedskultur internt i bygherreorganisationen. Vi får også et blik ind i gode råd og værktøjer, man kan læne sig op ad, når man arbejder med verdensmålene som retningsgiver for den gode arbejdsmiljøindsats. 

Ann Bergithe Trampe Broch, medlem af Bygherreforeningens Arbejdsmiljøudvalg & tidl. leder af byggeri, Gentofte Ejendomme

 

15:30-15:50 Diskussion i plenum
På baggrund af dagens gennemgang, nedslagspunkter og gæsteoplæg slutter vi af med en status i plenum. Hvilke bestemmelser ser du som potentielt udfordrende for din organisation, og er der særlige snitflader, der kan være svære at forholde sig til? 

 

15:50-16:00 Opsamling, spørgsmål og evaluering
  

16:00 Tak for i dag 

 

Ret til ændringer forbeholdes

 

Underviser

Katja Jungfalk Andersen, afdelingsleder, koncernkompetencechef, arbejdsmiljørådgivning, Artelia & pennefører på den nye ydelsesbeskrivelse 

Oplægsholder

Ann Bergithe Trampe Broch, medlem af Bygherreforeningens Arbejdsmiljøudvalg & tidl. leder af byggeri, Gentofte Ejendomme

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Tilmeldingsvilkår

Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.  

Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.  

Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.  

Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb    

Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning 

.