18/11/2019

Ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning (YBB 19)

I efteråret kommer den nye ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning (YBB 19). På dette kursus får du indblik i den nye ydelsesbeskrivelse, og hvordan du kan bruge den til at sætte rammer for et godt samarbejde.

Medlemspris:

2800 kr. ex. moms

Ikke medlemmer:

4100 kr. ex. moms

Tid og sted

Denne nye ydelsesbeskrivelse, som er en del af byggeriets nye aftalesystem, bruger du ved bygherrerådgivning. I ydelsesbeskrivelsen bliver bygherrerådgiverens rolle blandt andet beskrevet ved de forskellige entrepriseformer, og i forbindelse med lejerrådgivning og investorrådgivning.

På dette kursus sætter vi fokus på, hvordan du konkret bedst anvender den nye ydelsesbeskrivelse i dine aftaleforhold. Hvad indeholder ydelsesbeskrivelsen? Og hvilken betydning har de for dig som er bygherre- eller bygherrerådgiver?

Vi afholder samme kursus i København den 22. januar 2020: Se mere her.

09:30-10:00 Ankomst og morgenmad
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe

10:00-10:10 Velkomst og introduktion til dagen

Christine Skovgaard Madsen, Kursuschef, Bygherreforeningen

10:10-11:10 Om revisionen – og hvad er nyt?

Resultatet af revisionsarbejdet præsenteres, og her får du endvidere overblik over ydelsesbeskrivelsens disponering og særlig fokus på den opdatering, der er sket som følge af de nye AB-18 regler. Vi gennemgår, hvilken betydning de får for bygherre og rådgiver.

11:10-12:00 Indledende rådgivning
Vi fokuserer på ydelsen i projekterne indledende faser, hvor byggeriets rammer aftales som grundlag for udbud og for projektering og udførelse.

12:00-13:00 Frokost

13:00-14:15 Bygherrerådgivning ved byggeri i fag-, stor-, eller hovedentreprise
Indlægget fokuserer på ydelser og etablering af samarbejde ved rådgiverudbud, enten som begrænset udbud eller projektkonkurrence.

Jens Henrik Birkmose, COO, AART architects

14:15-15:00 Bygherrerådgivning ved totalentreprise

15:00-15:15 Kaffe og kage

15:15-15:45 Lejerrådgivning, investorrådgivning og teknisk bestillerrådgivning – OPP
Indlægget fokuserer på hvordan ydelsesbeskrivelsen anvendes ift. de 3 organisationsformer.

15:45-16:00 Opsamling

16:00 Tak for i dag

Underviser

Niels Christian Toppenberg, seniorprojektleder, COWI
Niels Christian Toppenberg er akademiingeniør fra Aalborg Ingeniørakademi og har en lang erfaring som bygherrerådgiver. Derudover deltager han i en række organisationer og udvalg, herunder udvalg i Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI). Niels Christian Toppenberg var med til at formulere Ydelsesbeskrivelserne i 2012 og 2013, ligesom han repræsenterer FRI og er hovedforfatter i den aktuelle revision af Ydelsesbeskrivelsr for “Byggeri og Landskab”, “Bygherrerådgivning” og “Anlæg”.

Gæsteunderviser

Jens Henrik Birkmose, COO, AART architects

Arrangementsansvarlig er Christine Skovgaard Madsen csm@bygherreforeningen.dk

Del på sociale medier

Bæredygtighed - København

Bygherreforeningens Nytårskur

Bygherreforeningens årlige nytårskur finder sted 10. januar 2020. Her mødes 150 ledere, beslutningstagere og meningsdannere blandt bygherrer, rådgivere og leverandører til en spændende eftermiddag med diskussion, snak og netværk.

Aftaler - København

Ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning (YBB 19)

I efteråret 2019 kom den nye Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning (YBB 19). På dette kursus får du indblik i den nye ydelsesbeskrivelse, og hvordan du kan bruge den til at sætte…

Bæredygtighed - Aarhus