Viden & aktuelt i kategorien:
Bæredygtighed

Få styr på 'S' i ESG

/
Social bæredygtighed bliver i ny international bæredygtighedslovgivning sidestillet med den miljømæssige. Det vil sige, at menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder bliver en lige så vigtig del af byggeriets tilgang til bæredygtighed. En helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed er derfor afgørende, når byggeriets virksomhed skal omstille deres økonomi og aktiviteter mod fremtidens marked. På dette seminar bliver du klogere på, hvordan du kan igangsætte initiativer inden for ”S” i ESG - altså de sociale aspekter af bæredygtighed, hvordan du måler på effekt og afrapporterer på aktiviteter. Seminaret udbydes i samarbejde med Byggeriets Samfundsansvar.

Uddannelsesforløb: Bæredygtighed for bygherrer

/
Du kan igen i 2024 vælge at deltage i Bygherreforeningens samlede uddannelsesforløb inden for bæredygtighed. Alle kurserne kan fortsat købes enkeltvist, men med det sammensatte forløb er du klædt godt på til at arbejde med bæredygtighedstiltag i dine projekter.

Uddannelsesforløb: Bæredygtighed for bygherrer

/

Biodiversitet i bygge- og anlægsprojekter

/
Areal- og naturudnyttelse samt biodiversitet får stigende betydning i bygge- og anlægsprojekter og skal kunne håndteres som en del af bæredygtigheden i projekterne. På dette kursus bliver du introduceret til, hvordan bygherreorganisationen får indtænkt biodiversitet fra start, herunder defineret en baseline, og hvilke udfordringer og faldgruber, man som byg- og anlægsherre skal være opmærksom på.

Strategisk ledelse af bæredygtighed

/
Hvis man som bygherre gerne vil nå i mål med bæredygtighed i sine projekter, og samtidigt gøre det til en forankret praksis i organisationen, er det en god idé at gribe det strategisk an. På dette kursus bliver du guidet igennem processen med at udarbejde en bæredygtighedsstrategi og får samtidig indblik i, hvordan man implementerer og forankrer strategien i hele organisationen, så den i sidste ende afspejles i projekterne. Kurset henvender sig særligt til ejendomschefer eller strategiansvarlige i bygherreorganisationer.

Bæredygtighed i udbud

/
Hvordan arbejder du med bæredygtighed i dine udbud, så du sikrer dig, at det, der er tænkt allerede i programfasen, fastholdes frem til aflevering og overgang til drift? På dette kursus får du inspiration til, hvordan du kan omsætte de forskellige bæredygtighedsparametre til jura og bruge paradigmer og praktiske erfaringer med at inkludere bæredygtighedskrav i udbuddet.

Bæredygtighed i udbud

Ydelsesbeskrivelse: Tillæg om bæredygtighedsydelser

, /
I 2022 fik branchen et tillæg til ydelsesbeskrivelserne omkring bæredygtige tiltag i byggeriet. Tillægget udruster rådgiver og bygherre med et langt stærkere aftalegrundlag for det fælles arbejde på at fremme social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed i byggeriet. På dette kursus får du indblik i den nye ydelsesbeskrivelse herunder processer, begreber, aftaler og særlige opmærksomhedspunkter, så du er klædt på til at navigere sikkert gennem de relevante ydelser og snitflader.

Ydelsesbeskrivelse: Tillæg om bæredygtighedsydelser

, /

Bæredygtighedskrav, data og dokumentation

/
Kravene til bæredygtighed stiger i de kommende år, og mange organisationer indtænker i stigende grad bæredygtighed som en vigtig del af den overordnede strategi. Men hvad gør man, når ambitionerne vokser, og man gerne vil mere end Bygnings- reglementets minimumskrav? Og hvordan sikrer man, at de dokumentationskrav, der udvælges, spiller ind i, og løfter, organisationens strategiske fokus?