Viden & aktuelt i kategorien:
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med erhvervsskoleprojektet

/
Nu har du mulighed for at deltage i en kursusdag, hvor vi går helt tæt på processen forud for Erhvervsskoleprojektet, og på de mange valg og fravalg, I som projektorganisation skal træffe før og undervejs i projektet.  Til dette arbejde har Bygherreforeningen gennem det sidste år udviklet et dialogværktøj med støtte fra Tietgenfonden.

Kom godt i gang med skoleprojektet

/
På denne kursusdag får du indsigt i, hvilke overvejelser, du bør gøre dig inden du går i gang med et bygge- eller renoveringsprojekt på en skole. Med udgangspunkt i Bygherreforeningens værktøjer til skolebyggeri får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt. Samtidig sætter vi fokus på overvejelser omkring pædagogik og didaktik og skolens rum og funktioner. På dagen får du også mulighed for at afprøve dialogværktøjet i praksis i forhold til dit konkrete skoleprojekt.

Det mest bæredygtige er det, vi ikke bygger: Flerbrugerhuse og multianvendelse

/
Mange steder arbejder man på at lægge flere funktioner sammen i én bygning, både for at skabe værdi for brugerne ved at opfordre til fællesskab, men også for at tænke i, hvordan vi udnytter vores kvadratmeter bedst muligt. Men hvornår giver det reel værdi for brugerne og i forhold til bygningsdrift? Hvordan organiserer vi byggeri, anvendelse og drift? Og hvordan løser vi de udfordringer, der kan opstå på tværs af interessentgrupper? Det diskuterer vi på denne seminardag.

Fremtidens idrætsfaciliteter er mere end en hal

/
At bygge idrætsfaciliteter kan ofte være udfordrende at kaste sig ud i. For hvordan sørger man for, at projektet lever op til forventningerne hos beslutningstagere og brugerne og sikrer en god anvendelse og drift efterfølgende? Samtidig gemmer der sig ofte store potentialer i forhold til blandt andet sociale indsatser og sundhed i disse projekter. På denne seminardag sætter vi fokus på, hvordan vi kan bygge de bedste idrætsfaciliteter gennem en stærk projektstyring og brugerinddragelse.

Kom godt i gang med skoleprojektet

Friplejeloven og friplejeboliger

/
Mange kommuner skal i de kommende år udvide deres plejeboligkapacitet betydeligt. Det sker i en tid med stigende materialepriser, som gør det svært at bygge til det fastsatte rammebeløb og i en tid med rekrutteringsudfordringer på plejeområdet. Flere kommuner kigger derfor mod alternative løsninger som for eksempel friplejehjem. Men lovgivning og regler omkring friplejeboliger er komplekse, og på denne kursusdag kan du få kendskab til reglerne på området, og hvad du skal være særligt opmærksom på i forhold til opførelse og drift af friplejeboliger.

Sunde daginstitutioner: Bæredygtighed, kvalitet og fysiske rum

/
Som en af de første institutioner børn møder, har daginstitutionerne en væsentlig samfundsmæssig opgave. Her er det vigtigt, at der skabes tryghed og nærvær for børnene samtidig med, at omgivelserne og de fysiske rammer indbyder til udfoldelse, leg og udvikling. Det kan dog være en vanskelig opgave for bygherren at leve op til disse forventninger, når institutionerne samtidig skal overholde krav om pasningsgaranti, stramme kommunale budgetter og tilpasses den demografiske udvikling.

Hvordan bygger vi verdens bedste plejebolig?

/
Plejeboligbyggeri er en kompleks størrelse, både fordi boliger og fællesarealer skal fungere for hjem og arbejdsplads, men også fordi plejeboligbyggeri er omfattet af meget lovgivning. Den stigende kompleksitet i byggeriet kombineret med en voksende andel plejekrævende borgere giver behov for nytænkning. Vi ser nærmere på, hvordan vi kan løse opgaven med plejeboligbyggeri fremadrettet, og hvordan vi gennem plejeboligens fysiske rammer kan øge trivslen og livskvaliteten og dermed skabe optimale løsninger til gavn for både brugere og samfund.

Innovative læringsrum og skolens fysiske rammer

/
Nye former for undervisning er under udvikling, og der er i øjeblikket stort fokus på praksisfaglighed og projektbaseret undervisning. Flere skoler indretter sig i innovative læringsmiljøer, hvor mere åbne og varierede læringsarenaer skal understøtte den pædagogiske praksis. På denne konference fokuserer vi på sammenhængen mellem de pædagogiske visioner, elevernes trivsel og de fysiske rammer på skolerne, og vi diskuterer, hvordan vi kan sikre, at de understøtter hinanden. Konferencen udbydes i samarbejde med Dansk Center for Undervisningsmiljø.