Viden & aktuelt i kategorien:
Kurser

Frivillig bæredygtighedsklasse, LCA og LCC for bygherrer

, , /
Fra og med 2023 strammes de tekniske krav til nybyggeriet. På dette kursus får du sparring til, hvad I som bygherre forventes at levere på de nye krav. Hvilke dagsordener skal I være fortrolige med i nærmeste fremtid, og hvordan fremtidssikrer I organisationen, så I får opbygget og forankret viden og kompetencer til at løfte de aktuelle bæredygtighedsdagsordener?

Friplejeloven og friplejeboliger

/
Mange kommuner skal i de kommende år udvide deres plejeboligkapacitet betydeligt. Det sker i en tid med stigende materialepriser, som gør det svært at bygge til det fastsatte rammebeløb og i en tid med rekrutteringsudfordringer på plejeområdet. Flere kommuner kigger derfor mod alternative løsninger som for eksempel friplejehjem. Men lovgivning og regler omkring friplejeboliger er komplekse, og på denne kursusdag kan du få kendskab til reglerne på området, og hvad du skal være særligt opmærksom på i forhold til opførelse og drift af friplejeboliger.

Få styr på ændringerne i udbudsloven

, /
Den 1. juli 2022 træder ændringerne af udbudsloven fra 2016 i kraft. Dette online kursus giver dig overblik over ændringerne, hvad de har af konsekvenser for dig som bygherre, og hvor du nu bør være særligt opmærksom.

Kom godt i gang med skoleprojektet

/
Med udgangspunkt i Bygherreforeningens dialogværktøj til skolebyggeri får du på denne kursusdag hjælp til, hvordan du kan bruge værktøjerne til at styrke dit projekt. Du får indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt. Samtidig sætter vi fokus på de konkrete overvejelser, du bør gøre dig i de tidlige faser omkring pædagogik og didaktik i forhold til de fysiske rammer og i forhold til skolens rum og funktioner. På dagen får du dermed mulighed for at afprøve dialogværktøjet i praksis.

CO2-regnskab

/
Som del af den nationale strategi for bæredygtigt byggeri indføres der fra 2023 faste rammer for CO2-udledning i større nybyggerier og fra 2025 for alt nybyg. Kurset gennemgår, hvad dette vil indebære for virksomheder i branchen på tre niveauer. Der vil blive stillet skarpt på, hvordan sænker du dit eget CO2-forbrug, hvordan sænker du dit CO2-forbrug på dine projekter, og hvordan samarbejder vi bedst i branchen mod en CO2-fri fremtid? Kurset udbydes i samarbejde med Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar.

Udbud med forhandling

/
Udbud med forhandling er en fleksibel udbudsform, som Bygherreforeningen anbefaler sine medlemmer. På dette kursus får du et godt indblik i muligheder og faldgruber i processen, og du får gode råd og tips til tilrettelæggelsen af udbud og den efterfølgende dialog.

BR18 - roller og processer

, , , , /
På dette kursus giver vi dig en overordnet introduktion til BR18, så du som bygherre rustes til at varetage ansvaret for, at dine byggerier lever op til byggelovgivningen. Vi kommer omkring de administrative regler og tekniske forhold, og omkring certificeringsordningerne for konstruktioner og brand. Undervejs sætter vi fokus på succeskriterierne for effektiv tilrettelæggelse af tværgående processer og samarbejder i projektet.

APP18 - Appendikser til AB18

/
På dette kursus får du overblik over de fire appendikser til AB18; Projektudvikling, Projektoptimering, Driftskrav og Incitamenter - alt sammen med udgangspunkt i bygherrernes muligheder og behov.

YBL18 og YBB19

/
På denne kursusdag får du mulighed for at stifte bekendtskab med både YBL18 og YBB19. Du får en introduktion til hver af ydelsesbeskrivelserne og forslag til, hvordan du som bygherre kan bruge dem til at sætte rammen for et godt samarbejde.

YBB19 - Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning

, /
Bliv fortrolig med Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning, YBB19, og hør hvordan du kan bruge den til at sætte rammen for et godt samarbejde. Kurset giver dig et godt overblik over ydelsesbeskrivelsen og gode råd til, hvordan du konkret anvender YBB19 i dine aftaleforhold.