Viden & aktuelt i kategorien:
Kurser

Uddannelsesforløb: Bæredygtighed for bygherrer

/
Tilmeld dig det nye uddannelsesforløb ‘Bæredygtighed for bygherrer’. Med det samlede uddannelsesforløb får du en god introduktion til en række af de fundamentale grundværktøjer, du som bygherre bør være fortrolig med for at kunne sikre bæredygtigheden i dine projekter.

YBL18 - Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab

/
Dette kursus giver dig indsigt i ‘Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab’, YBL18. For hvilken betydning har ydelsesbeskrivelsen for dig som bygherre? Hvordan sikrer du at få de rette ydelser til opgaven, og hvordan Kan du forbedre samarbejdet med rådgiveren? Dette er blot nogle af de spørgsmål, du får svar på her.

BR18 - roller og processer

/
På dette kursus giver vi dig en overordnet introduktion til BR18, så du som bygherre rustes til at varetage ansvaret for, at dine byggerier lever op til byggelovgivningen. Vi kommer omkring de administrative regler og tekniske forhold, myndighedsbehandling samt certificeringsordningerne for konstruktioner og brand. Undervejs sætter vi fokus på succeskriterierne for effektiv tilrettelæggelse af tværgående processer og samarbejder i projektet.

Tidlig entreprenørinddragelse

/
Her får du bygherrens vinkler på fordele og ulemper ved de forskellige modeller for tidlig entreprenørinddragelse. Både i forhold til det juridiske, tilrettelæggelse af processen og ikke mindst succeskriterierne for at kunne høste gevinsterne af den tidlige inddragelse.

YBB19 - Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning

/
Bliv fortrolig med Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning, YBB19, og hør hvordan du kan bruge den til at sætte rammen for et godt samarbejde. Kurset giver dig et godt overblik over ydelsesbeskrivelsen og gode råd til, hvordan du konkret anvender YBB19 i dine aftaleforhold.

Friplejeloven og friplejeboliger

/
Mange kommuner skal i de kommende år udvide deres plejeboligkapacitet betydeligt. Det sker i en tid med stigende materialepriser, som gør det svært at bygge til det fastsatte rammebeløb og i en tid med rekrutteringsudfordringer på plejeområdet. Flere kommuner kigger derfor mod alternative løsninger som for eksempel friplejehjem. Men lovgivning og regler omkring friplejeboliger er komplekse, og på denne kursusdag kan du få kendskab til reglerne på området, og hvad du skal være særligt opmærksom på i forhold til opførelse og drift af friplejeboliger.

Totalentrepriser med ABT18: Hvad kræver det af dig som bygherre?

/
Hvordan sikrer du, at en totalentreprise er det rette valg for dit byggeprojekt, og hvad er succeskriterierne for en vellykket totalentreprise? Denne kursusdag giver dig forståelse for, hvordan du kan anvende totalentreprise efter ABT18, og hvordan du som bygherre opnår den bedste fordeling af risiko, ansvar, budgetsikkerhed og indflydelse.

Udbud med forhandling

/
Udbud med forhandling er en fleksibel udbudsform, som Bygherreforeningen anbefaler sine medlemmer. På dette kursus får du et godt indblik i muligheder og faldgruber i processen, og du får gode råd og tips til tilrettelæggelsen af udbud og den efterfølgende dialog.

Kyst- og klimasikring

/
Danmarks store kyststrækninger kan i fremtiden blive udfordrede af både stormfloder og vandstigninger. Det er derfor vigtigt at have kendskab til risikoen for skader på bygninger i kystnære områder, så bygherren proaktivt kan indtænke diverse foranstaltninger i både nybyggeri og renoveringsprojekter. Samtidig skal vi have fokus på kystnære arealer i byerne og sikre blandt andet havneområder mod klimaforandringerne. På denne seminardag sætter vi fokus på kyst og klimasikring af vores byggeri og byrum.

Grundlæggende udbudsret for bygherrer

/
På dette kursus får du en grundlæggende introduktion til de udbudsretlige forhold, som er væsentlige for dig som bygherre. Du får kendskab til de forskellige udbudsformer og opmærksomhedspunkter i udbudsprocessen.