Viden & aktuelt i kategorien:

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Certificeringsordning for brand og konstruktioner

/
Bolig- og Planstyrelsen (BPST) har siden februar afholdt syv webinarer om certificeringsordningen, hvor et panel af relevante fagpersoner har besvaret spørgsmål fra deltagerne. På dette webinar samler vi op på nogle af de spørgsmål, der blev rejst på de tidligere webinarer.

Morgenmøde: Tager corona livet af de åbne kontorlandskaber?

, , , /
På dette morgenmøde ser vi nærmere på kontorarbejdspladsernes fremtid efter at digitale møder er braget ind som ”new normal” på det danske arbejdsmarked som følge af pandemien.

Verdensmål 17: Partnerskaber for handling – et opgør med silotænkning i byggeriet

, /
Verdensmål 17 om partnerskaber for handling er essentielt for bygge- og anlægsbranchen, der i mange tilfælde oplever udfordringer i samarbejdet på tværs, hvor en mangel på tidlig involvering af partnere kan lede til manglende fokus på bæredygtighed, dyrere budgetter og forsinkelser i byggerierne. Partnerskaber på tværs, nationalt såvel som internationalt, er derfor afgørende for at styrke branchens samarbejde og skabe innovation mellem værdikædens aktører, der fremmer det bæredygtige byggeri. Seminaret udbydes i samarbejde med Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar.

Vælg den rette entrepriseform

, /
Hvordan vælger du den rette entrepriseform? På dette online kursus hører du om fordele og ulemper ved de forskellige entrepriseformer samt om, hvilke overvejelser du skal gøre dig i forhold til at vælge den rigtige form til dit projekt.

Introduktion til AB18

/
På dette korte online kursus får du en introduktion til AB18-aftalesystemet med nedslag i de væsentligste elementer, du særligt skal kende til som bygherre.