Viden & aktuelt i kategorien:
Seminar

Få styr på 'S' i ESG

/
Social bæredygtighed bliver i ny international bæredygtighedslovgivning sidestillet med den miljømæssige. Det vil sige, at menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder bliver en lige så vigtig del af byggeriets tilgang til bæredygtighed. En helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed er derfor afgørende, når byggeriets virksomhed skal omstille deres økonomi og aktiviteter mod fremtidens marked. På dette seminar bliver du klogere på, hvordan du kan igangsætte initiativer inden for ”S” i ESG - altså de sociale aspekter af bæredygtighed, hvordan du måler på effekt og afrapporterer på aktiviteter. Seminaret udbydes i samarbejde med Byggeriets Samfundsansvar.

Det mest bæredygtige er det, vi ikke bygger: Flerbrugerhuse og multianvendelse

/
Mange steder arbejder man på at lægge flere funktioner sammen i én bygning, både for at skabe værdi for brugerne ved at opfordre til fællesskab, men også for at tænke i, hvordan vi udnytter vores kvadratmeter bedst muligt. Men hvornår giver det reel værdi for brugerne og i forhold til bygningsdrift? Hvordan organiserer vi byggeri, anvendelse og drift? Og hvordan løser vi de udfordringer, der kan opstå på tværs af interessentgrupper? Det diskuterer vi på denne seminardag.

Fremtidens idrætsfaciliteter er mere end en hal

/
At bygge idrætsfaciliteter kan ofte være udfordrende at kaste sig ud i. For hvordan sørger man for, at projektet lever op til forventningerne hos beslutningstagere og brugerne og sikrer en god anvendelse og drift efterfølgende? Samtidig gemmer der sig ofte store potentialer i forhold til blandt andet sociale indsatser og sundhed i disse projekter. På denne seminardag sætter vi fokus på, hvordan vi kan bygge de bedste idrætsfaciliteter gennem en stærk projektstyring og brugerinddragelse.

Digitalisering og samarbejde

/
Der er meget fokus på, hvordan teknologi og digitalisering kan styrke byggeprojekter. Men digitale værktøjer og teknologier skaber kun værdi i et tæt samspil med understøttende samarbejdsmetoder og –processer. Der er derfor brug for, at bygherren tager lederskab på ambitionerne om digitalisering i deres projekter. Det kræver både nye kompetencer og en anden type involvering, end de fleste bygherrer er vant til. Har vi kendskab til hvad der fungerer godt – og hvad der måske fungerer mindre godt? Det emne dykker vi ned i på denne seminardag.

Strategiske partnerskaber i byggeriet

/
De seneste år har de strategiske partnerskaber i byggeriet for alvor fået fat. Men hvordan går det med dem, og hvilke erfaringer fra både udbuds- og gennemførelsesfasen kan vi lære af? Seminaret her tager fat i de forskellige former for strategiske samarbejder. Du får blandt andet gode råd til, hvordan et strategisk partnerskab kan organiseres, hvad angår såvel kompetencer, som udbud og kontrakter.

Få styr på 'S' i ESG

/
Social bæredygtighed bliver i ny international bæredygtighedslovgivning sidestillet med den miljømæssige. Det vil sige, at menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder bliver en lige så vigtig del af byggeriets tilgang til bæredygtighed. En helhedsorienteret tilgang er altså helt afgørende, når vi omstiller vores økonomi og aktiviteter mod fremtidens marked. På dette seminar kan du blive klogere på, hvordan du kan igangsætte initiativer inden for dit ”S” i ESG, der gør dig i stand til at møde den konstante udvikling i markedet. Seminaret udbydes i samarbejde med Byggeriets Samfundsansvar.

Det skal du vide om EU’s taksonomi

/
Hvad vil den nye EU-taksonomi for bæredygtig finansiering betyde for den danske byggebranche? Det belyser vi på dette seminar, der kombinerer oplæg og workshop omkring de nye krav til investeringer i nybyggeri og renoveringer med fokus på klima og CO2-forbrug. Du vil også blive klogere på, hvordan vi samtidigt sikrer, at der bliver bygget med den socialt bæredygtige dimension i tankerne. Seminaret udbydes i samarbejde med Byggeriets Samfundsansvar.

Bæredygtig renovering og transformation

/
Sammenlignet med fokus på nybyggeri, så er der behov for mere spotlight på transformation og renovering. Fokus på den eksisterende bygningsmasse er helt afgørende for at nedsætte byggebranchens samlede klimaaftryk. På dette seminar kigger vi på, hvordan man kan skabe nyt liv i gamle rammer og sikre en god proces omkring renovering og transformation af eksisterende byggeri.

Evaluering af byggeprocessen og byggeriets effekt

/
Hvad kan vi lære af både de gode og mindre gode erfaringer fra byggeprocesserne? Hvordan kan man evaluere på sin byggeproces og bruge resultaterne optimalt? Og hvordan måler vi funktionen af byggeriet, og om det bruges efter hensigten? På dette seminar diskuterer vi evaluering af både byggeprocessen og byggeriets funktioner fra forskellige vinkler.

Sunde daginstitutioner: Bæredygtighed, kvalitet og fysiske rum

/
Som en af de første institutioner børn møder, har daginstitutionerne en væsentlig samfundsmæssig opgave. Her er det vigtigt, at der skabes tryghed og nærvær for børnene samtidig med, at omgivelserne og de fysiske rammer indbyder til udfoldelse, leg og udvikling. Det kan dog være en vanskelig opgave for bygherren at leve op til disse forventninger, når institutionerne samtidig skal overholde krav om pasningsgaranti, stramme kommunale budgetter og tilpasses den demografiske udvikling.