Viden & aktuelt i kategorien:
Seminar

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Evaluering af byggeri

, , , /
Byggeriets tekniske aspekter gennemgås ved 1- og 5- års gennemgang, men giver ikke viden om, hvorvidt byggeriet lever op til den vision og de intentioner, der lå forud for byggeriet. På denne seminardag diskuterer vi, hvordan vi måler effekten af byggeriet. Bruges det efter hensigten og passer det til de brugere og den hverdag, der foregår i det?

Fremtidens bolig og boligformer

/
Interessen for bofællesskaber og nye måder at organisere vores boliger på er vokset støt de seneste år. Både seniorbofællesskaber, bofællesskaber og blandende boligtyper i samme område er vokset frem i hele landet. På denne dag diskuterer vi fremtidens boliger til unge, singler, familier og seniorer med fokus på både privat og alment boligbyggeri.

Bygherrens brede ansvar: Bæredygtige byer og lokalsamfund

/
Bygherren har ikke alene ansvar for en bygning, men også for at skabe værdi i det omkringliggende byområde. Verdensmål 11 fokuserer på inkluderende, sikre, robuste og bæredygtige byer og lokalsamfund og er derfor vigtigt, når det kommer til bygherrens udviklende rolle. På dette seminar tager vi fat i eksemplerne og diskuterer, hvordan vi skaber gode, trygge by- og boligområder, som indbyder til fællesskab og giver liv omkring bygningerne.

Fremtidens idræts- og fritidsfaciliteter

, , /
I idrætsbyggeri gemmer der sig store potentialer i forhold til blandt andet sociale indsatser og sundhed. Ikke mindst hvis vi tænker multifunktionalitet, partnerskaber og nye brugergrupper sammen. På denne temadag sætter vi fokus på, hvordan vi kan skabe forandring med idræts- og fritidsfaciliteter og komme godt igennem processen.

Bæredygtige byggematerialer

/
Et øget fokus på cirkulær økonomi og den bæredygtige dagsorden stiller store krav til bygherrens materialevalg. Men hvad er egentligt bæredygtigt, og hvilke nye tiltag findes på byggematerialeområdet? Der er meget at tage fat i, og på denne seminardag bliver du klogere på, hvordan du kan arbejde med byggematerialer som tilgodeser miljøet, ligesom der vil være oplæg fra bygherrer, som arbejder bevidst med særligt udvalgte materialer.
corona smitte byggeri byggeplads

Find vej til dokumenteret bæredygtighed

/
Det kan være svært at overskue, hvad værdien af at bygge bæredygtigt egentlig er. På dette seminar bliver du introduceret til forskellige bæredygtighedsklasser, -mærkninger og -certificeringer, som fx DGNB, Svanemærket, Cradle-2-Cradle og den frivillige bæredygtighedsklasse. Du bliver dermed klædt på til at arbejde kvalificeret med forskellige former for bæredygtighed, som passer til netop dit projekt og dine bæredygtighedsambitioner.

Byg til drift

, /
Det er vigtigt, at du som bygherre tænker bygninger som investeringer, både i forhold til at forvalte dem, men også i forhold til at bidrage til en mere bæredygtig fremtid, hvor vi ikke bruger unødvendige ressourcer. På seminaret får du inspiration til, hvordan du kan arbejde mere strategisk med at bygge til drift og tænke den effektive anvendelse af byggeriet ind fra begyndelsen.

Politisk interessevaretagelse i byggeprocessen

/
Byggeprojekter er ofte under politisk indflydelse og bevågenhed, og et afgørende spørgsmål er, hvordan du som privat eller offentlig bygherre og ejendomsudvikler spiller ind i den politiske beslutningsproces for dermed at sikre, at der opnås ”license to operate”. På dagen bliver du inspireret af en række stærke cases og nøglespillere inden for politisk interessevaretagelse.
Bygherreforeningen Nyt Hospital Nordsjælland Region Hovedstaden lærlinge struktør

Strategiske partnerskaber i byggeriet

/
De seneste år har de strategiske partnerskaber i byggeriet for alvor fået fat, men hvordan går det med dem, og hvilke erfaringer fra både udbuds- og gennemførelsesfasen kan vi lære af? Seminaret tager fat i de forskellige former for strategiske samarbejder. Du får blandt andet gode råd til, hvordan et strategisk partnerskab kan organiseres, hvad angår både kompetencer, udbud og kontrakter.

Tidlig entreprenørinddragelse

/
På dette seminar får du bygherrens vinkler på fordele og ulemper ved de forskellige modeller for tidlig entreprenørinddragelse. Både i forhold til det juridiske, tilrettelæggelsen af processen og de rammer, det giver for at samarbejde.