Viden & aktuelt i kategorien:
Seminar

Byg til drift: Sådan tænker du anvendelsen ind i opførelsen

, /
Det er vigtigt, at vi som bygherrer begynder at tænke bygninger som investeringer, både i forhold til at forvalte dem, men også i forhold til at bidrage til en mere bæredygtig fremtid, hvor vi ikke bruger unødvendige ressourcer. På denne dag sætter vi for en gangs skyld driften helt frem i fokus. På seminaret får du inspiration til, hvordan du kan arbejde mere strategisk med at bygge til drift.

Kommunale flerbrugerhuse og kloge kvadratmeter

, /
Mange steder arbejder man på at lægge flere funktioner sammen i et hus, både for at skabe værdi for brugerne ved at opfordre til fællesskab, men også for at tænke i kloge kvadratmeter. Men hvornår giver det reel værdi? Hvordan organiserer vi byggeri og drift? Og hvordan løser vi de udfordringer, der kan opstå på tværs af interessentgrupper?

Vælg den rigtige entrepriseform

, , , /
Hvordan vælger du den rigtige entrepriseform til dit projekt? På denne kursusdag hører du om fordele, ulemper og erfaringer ved de forskellige entrepriseformer, så du bliver klædt på til at vælge den rigtige entrepriseform.

Totaløkonomi i byggeprojektet

, , /
Anlægsøkonomien er ofte det styrende parameter, når der skal foretages valg af løsninger, eller når der sker ændringer i projektet, men bør vi ikke i højere grad tænke totaløkonomisk? På denne seminardag tager vi fat i totaløkonomiske vurderinger. Du får indblik i, hvordan du som bygherre indarbejder totaløkonomi i projektet og på de forskellige muligheder for at inkludere totaløkonomi i projekt- og udbudsformer.

Seniorboliger og fremtidens bolig

/
Seniorbofællesskaber er skudt op de seneste år, og stadig flere ønsker at bo sammen med andre i mere eller mindre forpligtende fællesskaber. Men hvad er det for en type boliger og fællesskaber der er behov for, og hvilke erfaringer kan vi lære af?

Robuste projekter og effektiv risikostyring

/
Effektiv risikostyring kan gøre din økonomi, tidsplan og byggeproces mere robust over for usikkerheder. Dette seminar tager fat i de gode eksempler på, hvordan du kan indarbejde risikostyring både i udbud og processer, så bygherren får bedre projekter med færre overraskelser.

Økonomistyring for bygherrer

, , /
Få inspiration til, hvordan du som bygherre kan etablere en god form for økonomistyring og risikohåndtering allerede tidligt i processen og følge op på denne undervejs i byggeprojektet. Seminaret tager fat på økonomistyring under de nye aftalevilkår. Her får du et overblik over aftaleforhold, honorarmodeller og økonomistyring fra forskellige perspektiver, hvor drift og vedligehold tænkes ind i budgettet fra start.

Tidlig entreprenørinddragelse

, /
Bygherreforeningens populære seminar om tidlig entreprenørinddragelse giver dig overblik over forskellige former for tidlig entreprenørinddragelse. I løbet af dagen får du forskellige vinkler på fordele og ulemper ved de forskellige modeller: Både i forhold til det juridiske, tilrettelæggelsen af processen og de rammer det giver for samarbejde.

Byggeri til bevægelse: Potentialer i idrætsbyggeri og bevægelsesfaciliteter inde og ude

/
I idrætsbyggeri gemmer sig store potentialer i forhold til blandt andet sociale indsatser og på sundhedsområdet. Ikke mindst hvis vi tænker multifunktionalitet, partnerskaber og nye brugergrupper sammen. På denne temadag sætter vi fokus på, hvordan vi kan skabe forandring med idrætsfaciliteter og kommer godt igennem processen.

Udfordringer og muligheder med strategiske partnerskaber

, /
Seminaret tager fat i de forskellige former for strategiske samarbejder. Du får blandt andet gode råd til, hvordan et strategisk partnerskab kan organiseres, både hvad angår kompetencer og kon-trakter. Vi diskuterer muligheder og ulemper ved samarbejdsformerne og hører erfaringer.