Blog -

13/05/2016

Mere renovering for pengene

Blogindlæg skrevet af: Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri

 

Derfor renoverer vi også i stor stil, når tiden er til det eller vi transformere bygninger fra én funktion til en anden. Det bekræftes også af tal, der viser, at der hvert år bruges mere end 100 milliarder kroner på renoveringer i Danmark, hvilket gør det til det største marked indenfor byggeriet med over 100.000 mand beskæftiget på årlig basis.

Det er til trods for, at en renoveringsopgave ofte kan være en kompleks og uforudsigelig proces. Findes der tegninger over det originale byggeri, hvad er holdbarheden i materialerne, er der farlige stoffer og materialer og hvordan skal bygningen bruges, mens renoveringen er i gang? Det er blot nogle få af de spørgsmål, der skal stilles, inden en opgave sættes i gang. Spørgsmålene varierer fra opgave til opgave, hvilket er med til at gøre hver enkelt renovering unik. I andre dele af byggeriet er det muligt at gentage gode løsninger og i langt højere grad standardiserer.

 

Produk_ana

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Produktivitetsanalyse viser vejen
I byggebranchen er der en lang tradition for at arbejde med bygningsrenovering – men udfordre vi måden vi har gjort det på og vil gøre det på næste projekt og er der tilstrækkelig fokus på at effektivisere bygningsrenovering så vi kan levere mere for mindre – altså blive mere produktive? En rapport udarbejdet for branchesamarbejdet ”Renovering på dagsordenen”, der ved hjælp af seks forskellige projekter har afdækket, hvordan vi griber renoveringsopgaverne an, viser, at det stadig er muligt at blive mere produktive.

I hele branchen er de digitale hjælpemidler og andre tekniske løsninger i fokus, hvor vi, til trods for at have sat mange gode skibe i søen, stadig skal blive meget bedre til at bruge det i planlægningen og efterfølgende på byggepladsen. Det gælder også i renoveringer. Hertil kommer en lang række nye teknologier som droner, robotter mm. der kan bruges til inspektion, registrering og dokumentation både før og i forbindelse med en renoveringsproces.

 

Gevinst ved samarbejde og kommunikation
Rapporten peger dog i langt højere grad på, at det er ved at sikre et godt samarbejde og en god kommunikation, at de helt store gevinster findes. Det handler om at bringe de mange og forskellige kompetencer der knytter sig til et renoveringsprojekt i spil. Bygherrens, brugernes, rådgivernes, materialeleverandørens og ikke mindst de forskellige udførendes kompetencer.

For med ordentlig kommunikation og samarbejde får vi tidligt taget fat på de bekymringer, der måtte være, ligesom alle aktører i højere grad føler sig involveret. På den måde inddrages de bedste erfaringer, hver enkelt aktør måtte have og som fx de udførende har fra tidligere renoveringsopgaver.

Ved lanceringen af rapporten blev det fra bygherreforeningen fremført at ikke mindst en professionel bygherre er væsentlig når bygningsrenovering skal prioriteres og effektiviseres. Det handler fx om at skabe de rette rammer for et renoveringsprojekt, realistiske tidsplaner og økonomiske rammer samt at sikre en ordentlig risikoafdækning og ikke mindst at sætte det ”rigtige hold” af rådgivere og udførende og sørge for at kompetencer bringes i spil.

Der er med rapporten fra Renovering på dagsorden gode råd at hente når det gælder om at byggebranchen skal blive endnu mere produktiv og dermed stå godt rustet til give meget for pengene, når det afgøres hvor både offentlige og private midler skal investeres.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

apr
24
Byggeriets aftaler

Totalentrepriser med ABT18: Hvad kræver det af dig som bygherre?

Hvordan sikrer du, at en totalentreprise er det rette valg for dit byggeprojekt, og hvad er succeskriterierne for en vellykket totalentreprise? Denne kursusdag giver dig forståelse for, hvordan du kan anvende totalentreprise efter ABT18, og...

apr
30
Medlemsmøde

Bygherre Briefing: AI og fremtidens byggeri

Velkommen til Bygherre Briefing, et kvartalsvist online morgenmøde, der med sit skarpe format giver dig perspektiv på aktuelle emner, og et hurtigt indblik i, hvad der rører sig blandt landets bygherrer netop nu – og...

maj
7
Bæredygtighed

Ydelsesbeskrivelse: Tillæg om bæredygtighedsydelser

I 2022 fik branchen et tillæg til ydelsesbeskrivelserne omkring bæredygtige tiltag i byggeriet. Tillægget udruster rådgiver og bygherre med et langt stærkere aftalegrundlag for det fælles arbejde på at fremme social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed...

maj
7
Strategi og ledelse

Bygherrernes Lederuddannelse

Bygherreforeningen udbyder en ny uddannelse målrettet ledere i bygherreorganisationer. Uddannelsen tager udgangspunkt i din særlige rolle som leder af en bygherreorganisation og klæder dig på til at blive en strategisk sparringspart, der kan rådgive din...

maj
15
Bæredygtighed

Bæredygtighed i udbud

Hvordan arbejder du med bæredygtighed i dine udbud, så du sikrer dig, at det, der er tænkt allerede i programfasen, fastholdes frem til aflevering og overgang til drift? På dette kursus får du inspiration til,...

maj
15
Udbud og samarbejde

Strategiske partnerskaber i byggeriet

De seneste år har de strategiske partnerskaber i byggeriet for alvor fået fat. Men hvordan går det med dem, og hvilke erfaringer fra både udbuds- og gennemførelsesfasen kan vi lære af? Seminaret her tager fat...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev