Aktuelt
Nyhed
Bygherreportræt: “Det er mig, der sætter retningen”
Charlotte Veiss-Pedersen fra Vejdirektoratet har næsten hele sit arbejdsliv udviklet veje og infrastrukturprojekter. Lige nu står hun i...
Blog -
13/05/2016
Blogindlæg skrevet af: Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri
Derfor renoverer vi også i stor stil, når tiden er til det eller vi transformere bygninger fra én funktion til en anden. Det bekræftes også af tal, der viser, at der hvert år bruges mere end 100 milliarder kroner på renoveringer i Danmark, hvilket gør det til det største marked indenfor byggeriet med over 100.000 mand beskæftiget på årlig basis.
Det er til trods for, at en renoveringsopgave ofte kan være en kompleks og uforudsigelig proces. Findes der tegninger over det originale byggeri, hvad er holdbarheden i materialerne, er der farlige stoffer og materialer og hvordan skal bygningen bruges, mens renoveringen er i gang? Det er blot nogle få af de spørgsmål, der skal stilles, inden en opgave sættes i gang. Spørgsmålene varierer fra opgave til opgave, hvilket er med til at gøre hver enkelt renovering unik. I andre dele af byggeriet er det muligt at gentage gode løsninger og i langt højere grad standardiserer.
Produktivitetsanalyse viser vejen
I byggebranchen er der en lang tradition for at arbejde med bygningsrenovering – men udfordre vi måden vi har gjort det på og vil gøre det på næste projekt og er der tilstrækkelig fokus på at effektivisere bygningsrenovering så vi kan levere mere for mindre – altså blive mere produktive? En rapport udarbejdet for branchesamarbejdet ”Renovering på dagsordenen”, der ved hjælp af seks forskellige projekter har afdækket, hvordan vi griber renoveringsopgaverne an, viser, at det stadig er muligt at blive mere produktive.
I hele branchen er de digitale hjælpemidler og andre tekniske løsninger i fokus, hvor vi, til trods for at have sat mange gode skibe i søen, stadig skal blive meget bedre til at bruge det i planlægningen og efterfølgende på byggepladsen. Det gælder også i renoveringer. Hertil kommer en lang række nye teknologier som droner, robotter mm. der kan bruges til inspektion, registrering og dokumentation både før og i forbindelse med en renoveringsproces.
Gevinst ved samarbejde og kommunikation
Rapporten peger dog i langt højere grad på, at det er ved at sikre et godt samarbejde og en god kommunikation, at de helt store gevinster findes. Det handler om at bringe de mange og forskellige kompetencer der knytter sig til et renoveringsprojekt i spil. Bygherrens, brugernes, rådgivernes, materialeleverandørens og ikke mindst de forskellige udførendes kompetencer.
For med ordentlig kommunikation og samarbejde får vi tidligt taget fat på de bekymringer, der måtte være, ligesom alle aktører i højere grad føler sig involveret. På den måde inddrages de bedste erfaringer, hver enkelt aktør måtte have og som fx de udførende har fra tidligere renoveringsopgaver.
Ved lanceringen af rapporten blev det fra bygherreforeningen fremført at ikke mindst en professionel bygherre er væsentlig når bygningsrenovering skal prioriteres og effektiviseres. Det handler fx om at skabe de rette rammer for et renoveringsprojekt, realistiske tidsplaner og økonomiske rammer samt at sikre en ordentlig risikoafdækning og ikke mindst at sætte det ”rigtige hold” af rådgivere og udførende og sørge for at kompetencer bringes i spil.
Der er med rapporten fra Renovering på dagsorden gode råd at hente når det gælder om at byggebranchen skal blive endnu mere produktiv og dermed stå godt rustet til give meget for pengene, når det afgøres hvor både offentlige og private midler skal investeres.
Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.