07/09/2022

Mød de tre finalister til Bygherreprisen 2022 og stem på din favorit!

Der er nu fundet tre finalister, som skal dyste om titlen Årets Bygherre, når Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen uddeler Bygherreprisen den 10. november 2022. Læs mere om de tre finalister: ATP Ejendomme, CPH Village og Gladsaxe Kommune og stem på din favorit-finalist her.

På baggrund af juryens besøg hos fem stærke kandidater, har de nu udvalgt tre endelige finalister, der er med i opløbet om at blive kåret som Årets Bygherre. Her kan du læse om finalisterne og stemme på din favorit frem til 29. september 2022.

Den grønne bæredygtighed er det overordnede kriterie, og juryen har udvalgt tre finalister, der demonstrerer en ambitiøs og langsigtet tilgang til den miljø- og klimamæssige bæredygtighed, samtidigt med at de som bygherreorganisationer skaber værdi for omverdenen og sætter et stærkt bygherreaftryk i deres projekter.

Vinderen kåres af Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen den 10. november 2022 som en del af Licitationens Building Awards.

Mød finalisterne

Gladsaxe Kommune: En stærk bæredygtighedsstrategi er under udrulning i kommunen. Den samlede strategi for ny- og udbygning af dagtilbud i Gladsaxe Kommune har foreløbig resulteret i, at to børnehuse er Svanemærket af MiljøDanmark, og har lave CO2-niveauer. Yderligere fem bæredygtige børnehuse er på vej.
Der er samtidigt tale om en sympatisk strategi for hvordan børn bør vokse op, og kommunen er indstillet for deres store ambitioner på børne- og ungeområdet. Gladsaxe Kommune bygger og programmerer med de langsigtede velfærdsbriller på, men kan stadig fremvise en god økonomisk business case bag denne tilgang.

CPH Village: En bygherrevirksomhed, som udbyder en række af små ”landsbyer” til studerende. Siden stiftelsen i 2014 har de unge ildsjæle bag CPH Village  haft et stærkt mål om absolut bæredygtighed i byggeriet, ligesom bygherren arbejder strategisk og datadrevet for at sikre en intern læringskurve og forbedring i løbet af udførelsen af de i alt 10 studielandsbyer.
De har en stærk business case med fokus på skalering, og samtidig har de fat i en vigtig agenda på fremtidens byggescene: At bygge og bo småt men godt, og minimere antallet af m2 pr. person gennem arealoptimering og et stort fokus på fællesarealer til beboerne.

ATP Ejendomme: Bygherren, som er til stede i det meste af landet, er indstillet for fire udvalgte projekter: NH Collection Copenhagen, Carl Bro Haven, Shellhuset og Jagtvej 169. ATP Ejendomme har et stærkt fokus på transformationen, hvor ældre bygninger bringes ind i fremtiden gennem fx indretning, indeklima, bæredygtighed og teknologi.
De har en eksperimenterende tilgang til genanvendelse, og har i deres renoveringsprojekter igangsat initiativer for at sikre gensalg og genbrug af materialer til både professionelle og private. Ligeledes har de gennem digitale løsninger arbejdet på at nedbringe energiforbruget på byggepladserne via bl.a. sensorer.

Afgiv din stemme!

Du har i år direkte indflydelse på, hvem der skal vinde prisen. Nu kan du nemlig stemme på din favoritfinalist, og resultatet af disse stemmer vil tælle som et ekstra jurymedlem i afgørelsen.

Afstemningsperioden er slut.

Juryen består desuden af Sine Juul Praastrup, vice president, COWI’s byggeridivision i Aarhus, Harpa Birgisdottir, professor og ph.d. ved BUILD AAU, Henrik Mielke, direktør hos MT Højgaard Holding, Palle Adamsen, adm. direktør, Lejerbo og Peter Fangel Poulsen, partner og medstifter, Bauherr.

Juryen sparrer med Bygherreforeningens direktør Henrik L. Bang, områdechef for kommunikation og udvikling, Jesper Malm og projektleder, Emily Krygell Schrøder.

Tidligere vindere

Vinderne de seneste år har været Himmerland Boligforening, DTU – Danmarks Tekniske Universitet og HOFOR.

Førstnævnte vandt i 2019 for sit arbejde med at udvikle sig selv som organisation og omverdenen igennem byggeprojekter. DTU modtog prisen i 2020 for campusudviklingsplanen ”Transforming DTU”, en bygherreindsats som løbende er blevet udviklet og kvalificeret, og som i dag er et afgørende element i forhold til at skabe et konkurrencedygtigt universitetsmiljø. Endeligt gik prisen sidste år til forsyningsselskabet HOFOR, for etablering af nye innovative vandværker til en samlet værdi på 5 mia. kr. Et projekt som sikrer forsyningen af rent vand til københavnerne i de næste mange år.

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev