Blog -

04/06/2020

Når hjemmet bliver til en arbejdsplads

Blogindlæg skrevet af: Mette Skouenborg, Projektleder, Værdibyg

 

Med den nye boligaftale, der netop er indgået, skal der frem mod 2026 bruges ca. 30 mia. kr. af Landsbyggefondens midler til renovering af almene boliger. Det vil betyde, at 150.000 almene lejere i 72.000 almene boliger vil blive berørt. For mange vil det være en renovering, som de har set frem til længe, men for andre kan det også komme til at føles som en lang og stressende proces, som de ikke selv har kontrol over. Da mange af renoveringsprojekterne er klar og har ligget i kø hos Landsbyggefonden i en årrække, betyder det også, at der inden længe kan stå håndværkere i lejernes boliger.

 

Hjemmet har fået ny betydning

Det kan opleves grænseoverskridende, når ens hjem bliver til en arbejdsplads for fremmede, men i en tid hvor hjemme på grund af corona også har været rammen om hele vores dagligdag, fra arbejdsplads til fritidsaktivitet, kan man forestille sig, at det for nogle vil opleves som endnu mere grænseoverskridende at invitere andre ind, uanset om man er særligt sårbar eller ej.

I sådan en situation er det som alment boligselskab vigtigere end nogensinde at have en god dialog med sine beboere, og at have en konkret køreplan for, hvordan beboerne skal håndteres undervejs i byggeprocessen. Og uanset om der er corona i omløb eller ej, er det vigtigt med tydelig kommunikation og dialog med de beboere, der bliver påvirkede af renoveringen.

 

Et kickoff møde kan skabe tillid

Men det er ikke kun kommunikationen fra bygherre til og med beboerne, der er vigtig. Lige så vigtigt ser jeg kommunikationen mellem beboeren og de håndværkere, der kommer til at få deres daglige gang i beboernes hjem. Også for håndværkerne har corona skabt en ny realitet, da det at træde ind i en beboers hjem i sig selv været forbundet med en risiko i forhold til smitte.

Dette kræver naturligvis nogle helt særlige retningslinjer og arbejdsgange, som entreprenøren og bygherren skal tage hånd om. Et godt sted at starte kan være at afholde et kick-off møde med beboerne, hvor bygherren introducerer de forskellige håndværkergrupper, der skal arbejde i deres hjem, så beboerne er forberedte på hvilke og hvor mange håndværkere de skal forvente at få besøg af, og hvor længe. Hvis muligt, vil det naturligvis være en god ide at de håndværkere, der skal arbejde i boligerne, kan deltage, så parterne kan møde hinanden ansigt til ansigt. Her kan de kan få udtrykt bekymringer og forventninger, som kan bidrage til at skabe gensidig respekt og i sidste ende være med til at minimere risikoen for konflikter og forsinkelser.

Byggeproces renovering almene boliger beboere

Model fra Værdibygs vejledning “Håndtering af brugere og beboere i renoveringsprocessen”: Kommunikation med beboerne under byggeprocessen

 

Brug en beboerkoordinator

Overordnet bør planlægningen af arbejdsgangene i høj grad involvere en tæt dialog med bygherre og evt. en beboerkoordinator, så beboernes situation får en central rolle i planlægningen af byggearbejdet.

Det gode møde mellem håndværkerne og beboerne må derfor ligge et sted imellem tydelige arbejdsgange og gensidig respekt og forståelse for hinandens behov og handlemuligheder. Det kræver et stort arbejde af alle parter, og det er ikke er noget som blot opstår på magisk vis, når først byggesagen ruller og håndværkerne banker på døren. Derfor bør beboerkoordinering måske nu i særlig grad tænkes som en del af byggeprocessen, og i langt flere byggesager end tidligere.

Savner du inspiration til håndtering af brugere og beboere i renoveringsprojekter, kan du få en masse gode råd til beboerinddragelse og kommunikation i Værdibygs vejledning ”Håndtering af brugere og beboere i renoveringsprojekter” og en række af Værdibygs andre vejledninger om renovering.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
25
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

Når vi bygger for brugerne og foretager store investeringer, skal ressourcerne udnyttes optimalt i hele bygningernes levetid. Det gælder om at kende brugernes behov, tænke driften ind allerede tidligt i designprocessen, og forvalte brugen af...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev