Blog -

11/03/2019

Ny EU metode for bæredygtigt byggeri – kan den bruges til renovering?

Blogindlæg skrevet af: Peter Andreas Sattrup, chefkonsulent, bæredygtighed, Danske Arkitektvirksomheder

Det kræver, at værktøjerne er både relevante og anvendelige, og derfor afprøves Level(s) nu på 130 projekter i hele EU, så det kan få det rigtige design i den endelige version. 17 af projekterne er danske, og den store interesse for at være med i testen herhjemme, betyder også, at der er gode chancer for at sætte et dansk aftryk på, hvordan man fremover definerer bæredygtigt byggeri i EU. Den danske indsats koordineres af Danske Arkitektvirksomheder i tæt samarbejde med FRI, Green Building Council Denmark, Bygherreforeningen og SBi, og støttes økonomisk af Realdania og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Som navnet ’Level(s)’ antyder, arbejder man med forskellige trin af kompleksitet, så både begyndere og eksperter får noget de kan anvende, når de vil bygge bæredygtigt. Det er hensigten, at Level(s) kan anvendes både på nybyggeri, ved renovering, eller hvis man gerne vil have en analyse af et eksisterende byggeris bæredygtighedsperformance.

Det er ret afgørende, at få et billede af om Level(s) er velegnet til renoveringsopgaver og til at tage pulsen på et eksisterende byggeris bæredygtighedsperformance. EU kommissionen er bevidst om, at 40% af energiforbruget anvendes i bygninger, og energieffektivisering derfor er en ekstremt vigtig faktor i den grønne omstilling. Men med Level(s) er ambitionen at gå adskillige skridt ekstra, forberede byggeriet til ressorceeffektivitet og cirkulær økonomi, klimasikre det og fremtidssikre de værdier, det skaber.

Hvordan fungerer Level(s) så? Og kan det anvendes på renovering og eksisterende byggerier?
Testfasen er stadig i gang, så det er stadig for tidligt at konkludere særligt håndfast på det spørgsmål, inden evalueringen slutter til juli, og deltagernes erfaringer bliver analyseret af SBi.

Men meget tyder på, at Level(s) både indeholder nogle spændende og relevante ny bæredygtighedskriterier, som for eksempel fremtidssikring af indeklimaet i forhold til klimaforandringerne, men også har visse udfordringer. Flere af metoderne kræver en høj grad af ekspertise, også på det første trin i kompleksitet. Det er sværere at komme i gang med flere af metoderne end forventet. Og det bør selvfølgelig forbedres i den endelige version af Level(s). Derfor er det så vigtigt at spille de danske erfaringer ind til EU kommissionen. Der er også behov for at stille skarpt på de særlige forhold ved renovering og eksisterende byggeri, da det kun er et mindretal af projekterne, der ikke er nybyggeri.

Der er gode ideer og metoder i Level(s), som med fordel kan integreres i en frivillig bæredygtighedsklasse i bygningsreglementet og som kan bruges i den løbende udvikling af standarder som DGNB. Det vil være en fordel at have et fælles europæisk fodslag om kernedefinitionerne og metoder for bæredygtighed i byggeriet. Danske arkitektvirksomheder arbejder i høj grad på tværs af grænserne.

Men trafikken bør også gå den anden vej. Vi har herhjemme efterhånden en del erfaringer med DGNB for eksisterende byggeri, og Green Building Council har da også flere standarder på vej for renovering og bygningsdrift. De erfaringer, om hvad der rent faktisk virker i markedet, skal spilles ind, når vi har fået SBis analyse af Level(s) engang efter sommerferien.

I Danske Arkitektvirksomheder ser vi frem til at diskutere erfaringerne med virksomheder og organisationer i byggeriet. Vi har al mulig interesse i at bidrage til, at Level(s) kan blive en velfungerende, brugervenlig og markedsrettet metode, som kan bidrage til at accelerere udviklingen for byggeriet i den grønne omstilling. Det mener vi vil styrke danske kompetencer, være god erhvervspolitik og løfte en ekstremt vigtig samfundsudfordring.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev