Nyhed -

05/07/2024

Ny guide klæder bygherren på til at håndtere konkurser

Bygherreforeningen er nu ude med en ny guide, der klæder bygherreorganisationerne på til at håndtere konkurser. Guiden er udarbejdet af foreningens Markedsudvalg og rummer i 10 konkrete råd til bygherrens håndtering af konkurser, bestående af indsatser før, under og efter konkursen

I 2023 måtte 3078 virksomheder i Danmark dreje nøglen om, hvilket er det højeste antal konkurser siden 2010, viser tal fra Danmarks Statistik. Særligt byggebranchen var hårdt ramt. Sidste år oplevede branchen konkurser på 672 aktive virksomheder. Det nyligt lancerede Bygherrebarometer viser, at bygherrerne også opfatter konkurser som en væsentlig udfordring i 2024.  

Bygherren kan ved entreprenørens konkurs ende i en vanskelig situation – hvad enten man er en lille privat bygherre, eller en større professionel bygherre. Sørger man ikke for at dække sig ind inden, risikerer bygherren at stå med et ufærdigt byggeri, en stor ekstraregning, og ingen virksomheder, der vil gøre arbejdet færdigt. For at imødekomme denne udfordring, har Bygherreforeningens Markedsudvalg nu udarbejdet en guide, der skal hjælpe bygherreorganisationer med at håndtere konkurser med indsatser før, under og efter en konkurs.  

Grundig forberedelse er vejen frem 

Der er ikke en entydig facitliste i håndtering af konkurser, men der kan være nogle fællestræk og jura, som går igen fra projekt til projekt. I alle tilfælde er grundig forberedelse nøglen til konkurshåndtering, lyder det fra Bygherreforeningens direktør, Henrik L. Bang: 

”De seneste år har der været usædvanlig mange konkurser i byggeriet. Det er en rigtig ærgerlig udvikling, for en konkurs rammer mange parter i en byggesag – både bygherre, entreprenørens medarbejdere og involverede underentreprenører og leverandører. Markedsudvalget har sammensat en række gode råd – både til hvordan man forbereder sig, men også hvordan man kan bidrage til at undgå konkursen, samt til hvordan man kommer godt videre med at få projektet færdiggjort”. 

Michael Nielsen-Elgaard, vicedirektør i det almene boligselskab KAB, deler denne opfattelse. Han har selv håndteret flere entreprenørkonkurser, og har efterhånden fået en del erfaringer, som han har bidraget med til guiden:  

”Det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring risikoen for konkurs, allerede inden den indtræffer. En konkurs er nemlig altid forbundet med stor usikkerhed, både i forhold til tidsforløbet og de økonomiske konsekvenser for det aktuelle projekt. Konkursen medfører ofte forsinkelser og ekstraomkostninger og kan have vidtrækkende konsekvenser for bygherreorganisationen, projektet og for de berørte interessenter – i vores tilfælde også beboere, som risikerer at flytte senere ind end forventet. 

Når konkursen rammer, skal der handles hurtigt 

 En af de ting, der bliver lagt vægt på i guiden, er behovet for at være hurtigt på aftrækkeren, når konkursen rammer. Det handler bl.a. om at få informeret og orienteret relevante interessenter, både internt og eksternt, og der kan være flere grænseflader, der skal aktiveres. Derudover skal alle betalinger standses, byggepladsen skal sikres, og der skal skabes et overblik.  

 I KAB har man fx udbredt kendskabet til processer for konkurser internt i organisationen, som en måde at sikre muligheden for hurtig handling på.  

”Det handler bl.a. om at lukke byggepladsen af og sætte overvågning på for sikring af materialer, standse alle betalinger – på den konkrete sag og eventuelt andre sager med de samme aktører, skabe sig overblik over interessenter, kontakte en advokat der kan håndtere de juridiske aspekter” forklarer Michael Nielsen-Elgaard og fortsætter:  

”Det næste der sker er, at vi danner os et billede af stadet og økonomien og ser på, hvilke kontraktlige forpligtelser, der mangler samt hvilke mangler, der er ved det udførte. Her benytter vi os blandt andet af fotoregistrering og dokumentering. Derudover ser vi på, hvilke andre parter på sagen, der har interesse i at redde eget skind – på bekostning af vores projekt. Det er typisk underentreprenører, som også er berørte af konkursen. Hele vejen igennem sørger vi for at håndhæve egne interesser. Med denne ’førstehjælp’ har vi gode forudsætninger for at komme videre og styre projektet sikkert i mål”, afslutter han.  

 

Hent guiden 

Tilmeld dig kurset

Nyheden er skrevet af Freya Ghadban Andersen

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

I 2025 samler Bygherreforeningen og Dansk Facilities Management igen branchen til en spændende dag med fokus på den vigtige brobygning mellem brug, drift og byggeri. Vær med, når vi sammen ser ind i de strategiske...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

mar
19
Byggeriets aftaler

ABR18: Samarbejde med rådgiver

Bliv klædt på til at navigere sikkert i ABR18. På dette kursus gennemgår vi ABR18 i såvel kontraheringsfasen, som i projekterings- og udførelsesfasen og med eventuelle tvister om projekteringsfejl og mangler.

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev