Nyhed -

05/07/2024

Ny guide klæder bygherren på til at håndtere konkurser

Bygherreforeningen er nu ude med en ny guide, der klæder bygherreorganisationerne på til at håndtere konkurser. Guiden er udarbejdet af foreningens Markedsudvalg og rummer i 10 konkrete råd til bygherrens håndtering af konkurser, bestående af indsatser før, under og efter konkursen

I 2023 måtte 3078 virksomheder i Danmark dreje nøglen om, hvilket er det højeste antal konkurser siden 2010, viser tal fra Danmarks Statistik. Særligt byggebranchen var hårdt ramt. Sidste år oplevede branchen konkurser på 672 aktive virksomheder. Det nyligt lancerede Bygherrebarometer viser, at bygherrerne også opfatter konkurser som en væsentlig udfordring i 2024.  

Bygherren kan ved entreprenørens konkurs ende i en vanskelig situation – hvad enten man er en lille privat bygherre, eller en større professionel bygherre. Sørger man ikke for at dække sig ind inden, risikerer bygherren at stå med et ufærdigt byggeri, en stor ekstraregning, og ingen virksomheder, der vil gøre arbejdet færdigt. For at imødekomme denne udfordring, har Bygherreforeningens Markedsudvalg nu udarbejdet en guide, der skal hjælpe bygherreorganisationer med at håndtere konkurser med indsatser før, under og efter en konkurs.  

Grundig forberedelse er vejen frem 

Der er ikke en entydig facitliste i håndtering af konkurser, men der kan være nogle fællestræk og jura, som går igen fra projekt til projekt. I alle tilfælde er grundig forberedelse nøglen til konkurshåndtering, lyder det fra Bygherreforeningens direktør, Henrik L. Bang: 

”De seneste år har der været usædvanlig mange konkurser i byggeriet. Det er en rigtig ærgerlig udvikling, for en konkurs rammer mange parter i en byggesag – både bygherre, entreprenørens medarbejdere og involverede underentreprenører og leverandører. Markedsudvalget har sammensat en række gode råd – både til hvordan man forbereder sig, men også hvordan man kan bidrage til at undgå konkursen, samt til hvordan man kommer godt videre med at få projektet færdiggjort”. 

Michael Nielsen-Elgaard, vicedirektør i det almene boligselskab KAB, deler denne opfattelse. Han har selv håndteret flere entreprenørkonkurser, og har efterhånden fået en del erfaringer, som han har bidraget med til guiden:  

”Det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring risikoen for konkurs, allerede inden den indtræffer. En konkurs er nemlig altid forbundet med stor usikkerhed, både i forhold til tidsforløbet og de økonomiske konsekvenser for det aktuelle projekt. Konkursen medfører ofte forsinkelser og ekstraomkostninger og kan have vidtrækkende konsekvenser for bygherreorganisationen, projektet og for de berørte interessenter – i vores tilfælde også beboere, som risikerer at flytte senere ind end forventet. 

Når konkursen rammer, skal der handles hurtigt 

 En af de ting, der bliver lagt vægt på i guiden, er behovet for at være hurtigt på aftrækkeren, når konkursen rammer. Det handler bl.a. om at få informeret og orienteret relevante interessenter, både internt og eksternt, og der kan være flere grænseflader, der skal aktiveres. Derudover skal alle betalinger standses, byggepladsen skal sikres, og der skal skabes et overblik.  

 I KAB har man fx udbredt kendskabet til processer for konkurser internt i organisationen, som en måde at sikre muligheden for hurtig handling på.  

”Det handler bl.a. om at lukke byggepladsen af og sætte overvågning på for sikring af materialer, standse alle betalinger – på den konkrete sag og eventuelt andre sager med de samme aktører, skabe sig overblik over interessenter, kontakte en advokat der kan håndtere de juridiske aspekter” forklarer Michael Nielsen-Elgaard og fortsætter:  

”Det næste der sker er, at vi danner os et billede af stadet og økonomien og ser på, hvilke kontraktlige forpligtelser, der mangler samt hvilke mangler, der er ved det udførte. Her benytter vi os blandt andet af fotoregistrering og dokumentering. Derudover ser vi på, hvilke andre parter på sagen, der har interesse i at redde eget skind – på bekostning af vores projekt. Det er typisk underentreprenører, som også er berørte af konkursen. Hele vejen igennem sørger vi for at håndhæve egne interesser. Med denne ’førstehjælp’ har vi gode forudsætninger for at komme videre og styre projektet sikkert i mål”, afslutter han.  

 

Hent guiden 

Tilmeld dig kurset

Nyheden er skrevet af Freya Ghadban Andersen

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

maj
22
Medlemsmøde

Bygherrefestival 2025

Bygherrefestivalen er dagen, hvor du får inspiration, bliver opdateret på de nyeste tendenser og netværker i en afslappet stemning. Du oplever skarpe debatter, spændende talks og kreative indslag. Når det faglige program slutter, fortsætter festen...

maj
26
Byggeriets aftaler

YBB19: Ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning

Bliv fortrolig med Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning (YBB19) og hør, hvordan du kan bruge den til at sætte rammen for et godt samarbejde. Kurset giver dig et godt overblik over ydelsesbeskrivelsens indhold og struktur og gode...

maj
27
Udbud og samarbejde

Kend din udbudsret i bygge- og anlægsprojekter

Dette kursus er tilrettelagt efter de udfordringer, du som byg- eller anlægsherre ofte møder i udbudsprocesser og giver dig godt indblik i de forskellige udbudsformer, regler og opmærksomhedspunkter i selve udbudsprocessen.

jun
3
Velfærdsbyggeri

Plejeboligdagen: Hvordan bygger vi verdens bedste plejebolig?

På denne konference ser vi nærmere på, hvordan vi kan løse opgaven med plejeboligbyggeri fremadrettet, og hvordan vi gennem plejeboligens fysiske rammer kan øge trivslen og livskvaliteten og dermed skabe optimale løsninger til gavn for...

jun
3
Medlemsmøde

Bygherre Briefing

Her får du indblik i de vigtigste emner blandt landets bygherrer netop nu. Kom med til vores online frokostbriefing, hvor du på kun 30 minutter får inspiration, ny viden og friske perspektiver på aktuelle temaer...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev