Viden & aktuelt i kategorien:
Arbejdsmiljø

arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.
Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Et nyt syn på projektledelse i byggeriet

, , /
Et byggeprojekt har mange interessenter og samarbejdspartnere, og det lægger et stort pres på dig som projektleder. Du kender måske udfordringerne i at sikre et projekts fremdrift, mens budgetter og tidsplaner skal overholdes, og samarbejder på tværs af branchen skal fungere. Her kan du møde to deltagere fra Bygherreforeningens projektlederuddannelse, og blive klogere på, hvad denne skræddersyede uddannelse kan gøre for dig og din organisation.
safety First sikkerhed på arbejdspladsen byggeplads bygherreforeningen gentofte kommune

Bedre arbejdsmiljø sparede to uger i tidsplanen: ”Det er forbløffende effektivt”

/
Gennem en test af en ny tilgang til arbejdsmiljø på byggepladsen, blev Gentofte Kommune færdig to uger før forventet med et renoveringsprojekt, der samtidig gav bedre økonomi til entreprenøren og var mangelfrit ved aflevering. Det skyldes et ledelsesfokus på sikkerhed og processer. Resultatet er forbløffende effektivt, lyder det fra både bygherre og entreprenør.

Arbejdsmiljø betaler sig

/
Danmark bruger i disse år enorme summer på bl.a. at modernisere det danske sundhedsvæsen og øge mobiliteten gennem nye metroer og letbaner. Men spørgsmålet er, om der i de nye byggeprojekter er fokus på sikkerhed for de håndværkere, som opfører metrostationer og sygehuse, i tråd med sikkerheden for de kommende brugere – altså passagerer og patienter. Svaret bør være ja. For hver dag sker der for mange ulykker på byggepladser i Danmark. Og der er mange eksempler og indikationer på, at det giver resultater, når bygherrerne tager initiativer til forbedret sikkerhed, herunder også højere produktivitet og kvalitet i projekterne.

Stor indsats skal skaffe flere unge til byggeriet

, , /
Der igangsættes rekordmange store bygge- og anlægsprojekter. Men manglen på veluddannede faglærte som fx murere, tømrere og VVS’ere truer med at sætte udviklingen i stå. Bygherreforeningen, som samler landets store bygherrer og indkøbere af store byggeprojekter, vil nu sammen med Region Hovedstaden og Region Sjælland samt Grundejernes Investeringsfond bruge 4,5 mio. kroner på at skabe flere praktikpladser på store bygge- og anlægsprojekter. Målet er få flere unge igennem erhvervsuddannelserne og dermed flere faglærte til byggeriet.

Tidligere Mærsk-chef: Byggeriet har for mange ulykker

, , , , /
Byggebranchen er alt for farlig og kan lære meget af offshore-industrien i forhold til at skabe et bedre arbejdsmiljø og forbedre sin produktivitet gennem et paradigmeskift i kultur og bedre processer, lyder opsangen fra tidligere adm. direktør for Mærsk Oil, Jakob Thomasen. Det skete på en stor konference om produktivitet og arbejdsmiljø, som Bygherreforeningen var med til at afholde i går tirsdag den 21. august.