Viden & aktuelt i kategorien:
Bæredygtighed

Biodiversiteten under vand skal tænkes ind, når vi bygger i vores havne

/
Den såkaldte blå biodiversitet, biodiversiteten under vandet, er et vigtigt emne, som mange byudviklere, bygherrer og arkitekter er begyndt at interessere sig mere for end tidligere. Det blev slået fast med syvtommersøm, da Bygherreforeningen og Habitats ApS inviterede til et symposium om byggeriets rolle i forhold til blå biodiversitet. På ganske kort tid blev symposiet totalt udsolgt, og flere både store og små aktører efterlyser nu indblik i, hvad fagfolk anbefaler, at man kan gøre fra byggeriets side i forhold til at få projekter ved kyster til at bidrage mest muligt til at fremme den blå biodiversitet.

Nye klimakrav til nybyggeri fra 2023: det skal du vide som bygherre

/
Fra og med den 1. januar 2023 gælder en række klimakrav, som skal begrænse CO2-aftrykket fra nybyggeri. Kravene omfatter udarbejdelse af en livscyklusvurdering for alle nye bygninger, uanset størrelse, samt overholdelse af en grænseværdi for nybyggeri over 1.000 kvm. Renovering og transformation er endnu ikke omfattet af kravene. For de ambitiøse bygherrer, som gerne vil gå længere end bygningsreglementets basiskrav, indføres samtidigt en lavemissionsklasse. Her er et overblik over, hvordan du forholder dig til de nye krav som bygherre.

9 organisationer fra byggeriet: Vi er klar til klimakrav

, /
Bygherreforeningen har sammen med 8 andre af byggeriets organisationer meldt ud til den nye regering, at vi ønsker strammere krav til bæredygtighed.

Bygherreforeningen: Byggeriet fylder for lidt i et nyt ambitiøst regeringsgrundlag

/
Det fælles regeringsgrundlag mellem Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne er historisk og indeholder et nyt ambitionsniveau for klima, energi og biodiversitet. Men byggeriet fylder for lidt, mener Bygherreforeningen. Her udlægger direktør i Bygherreforeningen, Henrik L. Bang, nogle af de vigtigste pointer.

CPH Village: Ingen forretning uden absolut bæredygtighed

/
Udgangspunktet for bygherren CPH Village er absolut bæredygtighed. Ildsjælene bag siger, at de har 10 forsøg til at nå i mål. I efteråret tog de titlen som Årets Bygherre 2022, og står bag opførelsen af fire studielandsbyer, der huser studerende bl.a. på Refshaleøen, i Jernbanebyen, på Nørrebro og Amager, alle i København. Ved udgangen af 2023 er deres mål at have den løsning, der kan få absolut bæredygtighed, glade brugere og afkast til at hænge sammen.
Kontraframe

Leder: Vi skal rykke tættere sammen som branche

/
Leder skrevet af Peter Fangel Poulsen og Olli Fischer, formand og næstformand i Bygherreforeningen

CPH Village vinder Bygherreprisen 2022

/
Bygherren bag en række klimamæssigt og socialt bæredygtige studieboliger, CPH Village, vinder den prestigefyldte Bygherrepris og kan dermed kalde sig Årets Bygherre 2022. Stifterne bag bygherreorganisationen har ifølge juryen ”purpose” skrevet med neonrør i panden, og de imødekommer flere globale problemstillinger med deres nytænkende og ambitiøse forretningsmodel.

Sådan kan du genskabe biodiversiteten under vandet, når du bygger tæt på eller i havet

/
Bygherrer og byudviklere også et ansvar for at forholde sig til. For med et større fokus på problemstillingen og relativt simple greb kan et byudviklingsprojekt bidrage til at forbedre tilstanden for livet i havet, og samtidigt skabe rekreative rum for menneskene, der skal bruge byområdet. Vi har her samlet 10 virkemidler.

Bygherrebarometer: Bæredygtighed volder hovedbrud

/
I denne uge offentliggjorde Bygherreforeningen årets Bygherrebarometer, der tager temperaturen på byggeriet og de største udfordringer for landets bygherrer. Og der er ingen tvivl om at de stigende priser skaber stor bekymring. 72 pct. af landets bygherrer ser prisstigninger som en primær udfordring efterfulgt af konkurser og materialemangel. Men næst efter de aktuelle konjunkturudfordringer, kommer bæredygtighed, som også giver anledning til en del hovedbrud. Halvdelen af alle bygherrer ser også bæredygtighed som en primær udfordring. Her fortæller en række bygherrer, hvordan de ser på udfordringen.

Temperaturmåling: Bygherrerne er godt på vej med bæredygtigheden

/
En ny undersøgelse fra Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar viser, at bygherrernes fokus på initiativer i forhold til den grønne bæredygtighed er stigende. Men den viser samtidig, at det er en udfordring for bygherrerne at få en strategi med klare og konkrete målsætninger på plads, og i sidste ende få det hele omsat i projekter og udbud, lyder det fra Graves Simonsen, bæredygtighedschef i Bygherreforeningen.