Viden & aktuelt i kategorien:
Bæredygtighed

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Mød de tre finalister til Bygherreprisen 2021 og stem på din favorit!

, , , , /
Der er nu fundet tre finalister, som skal dyste om titlen Årets Bygherre, når Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen uddeler Bygherreprisen den 4. november 2021. Læs mere om de tre finalister: Gladsaxe Kommune, HOFOR og PensionDanmark og stem på din favorit-finalist her.

Bygherreprisen 2021: Juryen besøger fem stærke kandidater

, /
Juryen bag Bygherreprisen har nu besøgt fem udvalgte kandidater, som dyster om titlen Årets Bygherre 2021. På to spændende besøgsdage mødte juryen de fem kandidater og så deres projekter på nært hold. Kandidaterne er: HOFOR, PensionDanmark, Lejerbo, Bygningsstyrelsen og Gladsaxe Kommune.
Foto: Jonathan Grevsen

Bæredygtighed har højeste prioritet for Bygherreforeningens medlemmer

, /
Bæredygtighed er det faglige område, som landets bygherrer efterspørger mest viden om i deres egen forening, Bygherreforeningen, viser ny medlemsundersøgelse. Emnet har overhalet viden om jura, aftaler og regler, der ellers har været et hovedfokus. De nye resultater vidner om, at branchen er udfordret på den grønne omstilling og ønsker mere viden og flere værktøjer.

Et cirkulært startskud

, /
Med kongressen Circular Build Forum i Middelfart for to uger siden blev der for alvor sat fokus på de elementer af den grønne omstilling, der handler om ressourcer, genbrug og genanvendelse af bygninger og byggeprodukter og -materialer. 200 fagfolk diskuterede over to dage potentialer og udfordringer i en markedsomstilling, hvor der stadig er en del ubekendte, men ud fra stemningen blandt de fremmødte virker mange fortrøstningsfulde. Bygherreforeningen var på forskellig vis repræsenteret og en række medlemmer bidrog med erfaringer og videndeling.

Bygherrerne skal skabe rammerne for bæredygtigt byggeri

, /
Hvorfor er det så svært at indfri ambitionerne om at bygge bæredygtigt? Med projektet ”Den bæredygtige byggeproces” vil Værdibyg sætte byggeriets aktører og virksomheder i stand til at bygge mere bæredygtigt. Bygherren spiller en central rolle i bevægelsen fra bæredygtighedsstrategi til handlingsplan.
Berkan Oliver Yildirim

Stort byggeri giver lærlinge mange muligheder

, , /
Berkan Oliver Yildirim er 18 år gammel og har siden januar 2021 været i lære som VVS’er hos Brøndum A/S, der udfører arbejde for Region Hovedstaden på sygehusbyggeriet ”Ny Psykiatri Bispebjerg”. Via krav om lærlinge på regionens sygehusbyggerier sikrer regionen, at der uddannes lærlinge på deres sygehusbyggerier. Berkan er en af de lærlinge, der nyder godt af at være i lære på et stort byggeri

Bygherrer skal bidrage til udbredelsen af elbiler

/
Det er blevet vigtigt for bygherrer at forholde sig til etablering af ladestandere til elbiler på parkeringspladser. For det første er det et lovkrav, at der ved nybyggerier og større ombygninger skal gøres klar til etablering af ladestandere til elbiler. For det andet efterspørger brugerne i stigende grad mulighed for opladning af deres biler både hjemme, på arbejdsplads eller studie og ved supermarkedet. Ladestandere er blevet et konkurrenceparameter.
Frydenstrand Skole

Investering i viden om genanvendelse gav gevinst for bæredygtighed i Frederikshavn Kommune

/
Bæredygtighed, kloge kvadratmeter og energioptimering har længe været i fokus i byggeprojekterne hos Danmarks nordligste kommune. Men ved opbygningen af en ny daginstitution i et eksisterende skolekompleks fik kommunen med støtte fra Realdania udbygget sin viden om genanvendelse af byggematerialer. Det gav både læring til bygherreorganisationen og sparede penge og CO2.

Universelt design og FN's Verdensmål

, /
Universelt design handler om at skabe bygninger med ligeværdig adgang og lige muligheder for alle mennesker. Begrebet dækker over en værdibaseret tilgang til design af byggeri, der fokuserer på inklusion og plads til menneskelig diversitet. Men hvordan adskiller begrebet sig fra tilgængelighed, og hvordan kan bygherrens arbejde med universelt design kobles med FN’s Verdensmål?

Bæredygtighed lægges i hænderne på bygherrerne

, /
Udviklingen af byggeriets bæredygtighed bliver uden tvivl et centralt anliggende for indkøberne af byggeri i de kommende år. Det er i hvert fald Bygherreforeningens umiddelbare konklusion, efter at Folketinget for nylig besluttede en ny strategi på området. Politikerne viser en retning frem mod 2030, men sætter få mål. Så bygherrerne skal i gang med at definere deres eget ambitionsniveau og egne målsætninger. Sådan som fx PensionDanmark allerede har gjort det.