Viden & aktuelt i kategorien:
Bæredygtighed

Derfor skal du som bygherre begynde at forholde dig til EU-taksonomien nu

/
EU’s taksonomien giver et fælles grundlag at definere bæredygtighed på, og hvilke krav der skal stilles, for at en investering i byggeri kan kaldes grøn. Uanset om man er direkte omfattet af kravene eller først bliver det på sigt, opfordrer Bygherreforeningen derfor til, at man begynder at forholde sig til taksonomien nu. Her er syv centrale grunde til det.

Mød de tre finalister til Bygherreprisen 2022 og stem på din favorit!

, , , , /
Der er nu fundet tre finalister, som skal dyste om titlen Årets Bygherre, når Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen uddeler Bygherreprisen den 11. november 2022. Læs mere om de tre finalister: ATP Ejendomme, CPH Village og Gladsaxe Kommune og stem på din favorit-finalist her.
Bygherreprisen 2022

Bygherreprisen 2022: Fem bygherrer viser vejen mod mere bæredygtighed

/
Bygherreprisen stiller igen i år skarpt på rollen som professionel bygherre, og i år er knapt 40 kandidater indstillet til prisen som Årets Bygherre. Den grønne bæredygtighed er det overordnede kriterie, og juryen har valgt at fremhæve fem projekter, der demonstrerer en ambitiøs og langsigtet tilgang til den miljø- og klimamæssige bæredygtighed.
Bygherreprisen 2022

Bygherreprisen slår rekord: 36 bygherrer dyster om titlen som Årets Bygherre

/
Knap 40 bygherrer er indstillet til Bygherreprisen 2022. Der er dermed sket en fordobling i antallet af kandidater sammenlignet med sidste år. Når prisen uddeles til november, hylder Bygherreforeningen, sammen med Boligfonden Kuben, en ekstraordinær bygherre, der er med til at løfte og udvikle branchen.

Stor interesse for stampet lerjord som nyt bæredygtigt byggemateriale

/
Kan de mange millioner tons overskudsjord, der årligt produceres ved bygge- og anlægsarbejder, bruges som et bæredygtigt og klimavenligt alternativ til traditionelle byggematerialer? Det blev diskuteret, da Bygherreforeningen og Region Hovedstaden holdt et populært symposium i midten af maj. Debatten blev optaget og kan ses eller genses her.

Simpel løsning kan booste dyre- og plantelivet i de danske havne

, , /
I Helsingør Havn er opholdskasser nu blevet til et levested for mange arter af fisk, der tidligere var forsvundet. Nu vil man udbrede den relativt simple og billige løsning til flere havne. Bygherrerne bør indtænke biodiversiteten under vandet tidligt i byggeprocessen, og få marinbiologier ind og rådgive om, hvordan de fysiske parametre kan understøtte plante- og dyrelivet, lyder det fra Jens Peder Jeppesen, akvariechef i Øresundsakvariet.

Bygherreprisen tiltrækker nye medarbejdere til HOFOR

/
Sidste år vandt forsyningsselskabet HOFOR prisen som Årets Bygherre for etableringen af nye innovative vandværker. Et projekt til en samlet værdi på 5 mia. kr., som sikrer forsyningen af rent vand til københavnerne i de næste mange år. Prisen har haft stor betydning for forsyningsselskabet, der har oplevet hvordan det bl.a. er blevet lettere at fastholde og rekruttere nye medarbejdere, og at skabe ledelsesmæssig opbakning til fortsat udvikling.

Byggebranchen samles om ambitiøs grøn omstilling

, /
Byggeriet er en af de største udledere af CO2 og forbruger af ressourcer og er dermed vital for at sikre en grøn omstilling af Danmark. 24 forskellige organisationer i byggeriet samler sig nu i et strateginetværk på tværs af særinteresser og synspunkter for at kunne bidrage til at opfylde Folketingets ambitioner om et mere bæredygtigt byggeri.
Kontraframe

Krigen i Ukraine giver prisstigninger og behov for boliger til flygtninge

, , /
Det er svært at overskue de samlede konsekvenser af krigen i Ukraine for byggeriet og særligt landets bygherrer. Alt tyder dog på, at branchen kan se frem til yderligere prisstigninger på råvarer og energi. Desuden efterspørger både Udlændingestyrelsen og kommunerne allerede nu boliger til de mange ukrainske flygtninge. Også hos landets bygherrer.

Bæredygtighed skal tales op uden at oversælge

/
I begyndelsen af januar præciserede Forbrugerombudsmanden kursen mod greenwashing i en ny kvikguide, der henviser til Markedsføringsloven. Bygherrer, der fx har DGNB-certificeret eller Svanemærket et byggeri, skal nu være mere varsomme med at kalde byggeriet bæredyg-tigt udover, hvad dokumentationen kan bære gennem bl.a. en livscyklusvurdering. Kvikguiden er en god anledning til at få styr på dokumentationen på bæredygtigheden, siger Bygherrefor-eningens direktør, Henrik L. Bang.