Viden & aktuelt i kategorien:
Bæredygtighed

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.
Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
På billedet ses DTUs campusdirektør Jacob Steen Møller og bygherrechef Claus Møller Rasmussen

DTU vinder Bygherreprisen 2020

, , , /
DTU - Danmarks Tekniske Universitet vinder den prestigefyldte Bygherrepris, og kan dermed kalde sig Årets Bygherre 2020. De vinder bl.a. for at implementere en meget ambitiøs og central campusplan, der understøtter et stærkt undervisningsmiljø og tiltrækker forskere, undervisere og studerende fra hele verden.

Kloge og grønne kvadratmeter: Aalborg Kommune tænker sig om, før de bygger nyt

, , /
På trods af en stor befolkningstilvækst og en stigende mangel på skoler, daginstitutioner og plejehjem, tænker man sig i Aalborg Kommune grundigt om, før man bygger nyt. Siden 2016 har kommunen arbejdet intensivt med at skabe et digitalt overblik over sin eksisterende bygnings-portefølje. Det har givet grundlag for beslutninger om, hvordan den kan tilpasses og udvikles, så bygningerne udleder mindst muligt CO2 og har fornuftige driftsomkostninger

Rambøll-rapport: Renovering er bedst for økonomi og klima

, , /
En ny rapport udarbejdet af Rambøll Management for partnerskabet Renovering på Dagsordenen, giver stof til eftertanke hos bygherrer, der bør overveje renovering frem for nedrivning og nybyggeri. Det er nemlig langt mindre belastende for klimaet at renovere frem for at bygge nyt og rive ned. Rapporten viser også, at der er totaløkonomiske besparelser at hente.

Bygherremanifest til FN’s verdensmål gav kommune politisk slagkraft

, /
Med hensigten om at skabe en fælles forståelsesramme, hvor bygherrer kan vurdere deres muligheder og målsætninger for bæredygtige tiltag, lancerede Bygherreforeningen i januar 2020 et manifest med afsæt i FN’s verdensmål. Bygherreorganisationen Aalborg Kommune har bl.a. brugt manifestet aktivt i deres vedligeholdelsesstrategi og i deres tilstandsvurderinger, og det har givet politisk gennemslagskraft, fortæller Peter Munk, bygningschef i Aalborg Kommune

Bygherreforeningen: Boost kommuner og regioners investeringer i grønt velfærdsbyggeri

, , , , /
Når kommunerne får lov til at bruge flere penge på byggeri som følge af lempelse af anlægs-loftet, bør vi samtidig optimere rammerne for at bruge pengene fornuftigt. Der skal skabes incitament til at investere grønt og langsigtet.

Bygherreprisen 2020 - Hvad skal der til for at vinde?

, , /
Igen i år kårer Bygherreforeningen i samarbejde med Boligfonden Kuben årets bygherre til Building Awards 2020. Arrangementet finder sted den 12. november, og i år hædres en bygherreorganisation eller et konkret projekt som har demonstreret et særdeles ansvarligt samarbejde.