Viden & aktuelt i kategorien:
Corona

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Fokuser på livskvalitet og mindre boenheder i fremtidens pleje-boliger

, /
Bygherreforeningens konference om plejeboliger i denne uge viser, at der skal langt mere fokus på livskvaliteten i byggeri til ældre. Det er især blevet tydeligt under coronapandemien, hvor mange lider store afsavn fordi de er afskærmet fra pårørende. En af løsningerne kan være at fokusere på, hvordan man kan inddele plejeboligerne i mindre boenheder.

Bygherreforeningen tilretter arrangementer efter nye corona-retningslinjer

/
Kurser og arrangementer i Bygherreforeningen rettes ind efter myndighedernes anbefalinger. Netværk og workshops flyttes til digitale formater, mens der fortsat afholdes kurser, konferencer og lign. i ”biografopstilling”
corona smitte byggeri byggeplads

Byggeriet har rystet corona af sig

/
Nye tal fra Byggepipline.dk indikerer, at byggeriet har rystet første bølge af coronakrisen af sig. Summen af kommende store byggeprojekter på over 50 mio. kr. dykkede i foråret, men ligger med en stigning på 4 mia. kr. på samme niveau som inden nedlukningen af Danmark. Godt hjulpet på vej af flere offentlige byggeprojekter.

Bygherreforeningen afholder fortsat faglige arrangementer fysisk

/
I lyset af regeringens udmeldinger ved pressemødet fredag d. 18. september: Bygherreforeningen afholder fortsat faglige arrangementer fysisk.
Carlsberg Byen Byggeri lærlinge Bygherreforeningen

Stor byggeplads vil have flere lærlinge trods coronakrise

, /
Der er mangel på praktikpladser i den danske byggebranche. Og der kan komme til at mangle endnu flere som konsekvens af coronakrisen og nedgangen i byggeaktiviteterne landet over, spår bl.a. Dansk Byggeri og 3F. Men det er en gevinst at have lærlinge, også på trods af coronakrisen, lyder det fra byggelederen på et af landets store byggepladser.

Onlinehjælp til travle kommuner

, , /
Onlineunivers fra Bygherreforeningen giver kommunerne inspiration til at komme godt igennem øgede byggeaktiviteter som følge af hævet anlægsloft

Bygherreforeningen: Boost kommuner og regioners investeringer i grønt velfærdsbyggeri

, , , , /
Når kommunerne får lov til at bruge flere penge på byggeri som følge af lempelse af anlægs-loftet, bør vi samtidig optimere rammerne for at bruge pengene fornuftigt. Der skal skabes incitament til at investere grønt og langsigtet.
corona smitte byggeri byggeplads

Smittefaren kan begrænses med fælles retningslinjer på byggepladsen

/
Faren for smittespredning af coronavirus stiller hidtil usete høje krav til arbejdsmiljø, og det rejser en lang række spørgsmål om ansvar, forholdsregler og organisering på landets byggepladser. I Vejdirektoratet iværksætter man dagligt nye fælles tiltag, og det er vigtigt, understreger Videntjenesten, på Bygherreforeningens temamøde i sidste uge.
corona smitte byggeri byggeplads

Bygherreforeningen er med til at sikre renovering under coronakrisen

/
Det vigtigt for dansk økonomi at holde aktiviteten i byggeriet i gang under coronakrisen. Derfor går Bygherreforeningen nu ind i et nyt initiativ med andre af branchens og erhvervslivet organisationer, som sammen skal rådgive landets boligorganisationer.