Viden & aktuelt i kategorien:
Digitalisering

Coronakrisens påvirkning af byggeprocessen – hvad kan byggebranchen lære af pandemien?

, , , /
Stigende hygiejnekrav og stigende materialepriser, hjemsendelser og hjemmearbejde, uformelle aftaler og ustabile leverancer. Udfordringerne har været mange i byggebranchen under pandemien. Men hvad har det betydet for byggeriet, og kan vi lære noget af krisen, som branchen kan bruge fremover? Ny rapport fra Bygherreforeningen identificerer de områder, hvor der er læring at hente og overvejelser at gøre.

6 gode råd til, hvordan du kommer i gang med at bruge data til god porteføljestyring

, , /
Bygherreforeningens porteføljeudvalg har her samlet 6 gode råd, man som driftsherre og porteføljeeger kan starte ud med at overveje, når man skal i gang med at arbejde med sin data

13 topledere i byggeriet: Grøn efterspørgsel kræver mere digitalisering

/
En øget bæredygtig efterspørgsel gør digitaliseringen af byggeri til en ”vind eller forsvind-kamp” for en stor del af landets ejendomsejere. Sådan lyder det fra 13 topledere i førende byg- og driftsherreorganisationer, som samlet bygger for et tocifret milliardbeløb hvert år. De vil sætte turbo på udviklingen og har lovet hinanden at gå forrest på branchen vegne. På den anden side venter nye og grønne forretningsmuligheder for dem, som kommer godt igennem processen, spår de.

Bæredygtighedsstrategi bør følges op af klarere målsætninger

, /
Regeringen fremlagde i denne uge sit udspil til strategi for bæredygtigt byggeri, der skal forhandles med Folketingets øvrige partier. Fra flere sider er regeringens udspil blevet kaldt uambitiøst. Fx har det lange udsigter med konkrete krav, der begrænser CO2-udledningen ved nybyggeri. Bygherreforeningen mener, at det er vigtigt med klare politiske ambitioner hvis vi skal sætte turbo på den bæredygtige omstilling, fortæller direktør Henrik L. Bang
På billedet ses DTUs campusdirektør Jacob Steen Møller og bygherrechef Claus Møller Rasmussen

DTU vinder Bygherreprisen 2020

, , , /
DTU - Danmarks Tekniske Universitet vinder den prestigefyldte Bygherrepris, og kan dermed kalde sig Årets Bygherre 2020. De vinder bl.a. for at implementere en meget ambitiøs og central campusplan, der understøtter et stærkt undervisningsmiljø og tiltrækker forskere, undervisere og studerende fra hele verden.

Kloge og grønne kvadratmeter: Aalborg Kommune tænker sig om, før de bygger nyt

, , /
På trods af en stor befolkningstilvækst og en stigende mangel på skoler, daginstitutioner og plejehjem, tænker man sig i Aalborg Kommune grundigt om, før man bygger nyt. Siden 2016 har kommunen arbejdet intensivt med at skabe et digitalt overblik over sin eksisterende bygnings-portefølje. Det har givet grundlag for beslutninger om, hvordan den kan tilpasses og udvikles, så bygningerne udleder mindst muligt CO2 og har fornuftige driftsomkostninger
Musicon CityLoops cirkulær økonomi Roskilde

Ny rapport går i dybden med udbud med mængder

/
Ny rapport med bl.a. Bygherreforeningen som afsender afdækker byggeriets udfordringer med udbud med mængder og dermed understøtte digitaliseringen af byggeriet. Rapporten giver i alt tre anbefalinger til en ny fælles praksis, som kan understøtte en effektivisering af byggeriet.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
Christian Høgsbro, adm. direktør i Boligforeningen AAB, Bo Jørgensen, direktør i Boligselskabet Sjælland, Rasmus Brandt Lassen, direktør i Bygningsstyrelsen, Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i DEAS, Thomas Holluf Nielsen, adm.direktør i Domea, Jacob Steen Møller, campusdirektør i DTU Campus Service, Sune Schou, direktør i Egedal Kommune, Jens Bjarnbe Hansen, byggedirektør i Jeudan, Christian Poulsen, teknisk direktør i Københavns Lufthavne, Henrik Schødts, projektdirektør i Nyt Hospital Sjælland, Marius Møller, ejendomsdirektør i PensionDanmark, Iben Koch, direktør i Rudersdal Kommune, Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt, Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen

Bygherreforeningen samler topledere i ny taskforce for digitalisering af byggeriet

, , /
I januar 2019 udkom Transport-, Bygnings- og Boligministeriets strategi for digitalt byggeri, men den mangler konkrete indsatsområder og målsætninger, mener Bygherreforeningen. Derfor samler foreningen nu topledere fra landets største byg- og driftsorganisationer i en taskforce, der skal formulere konkrete indsatsområder som springbræt til, at potentialerne i det digitale byggeri bliver realiseret. Og det er positivt, mener boligministeren, der ser byg- og driftsherrerne som vigtige aktører i byggeriets digitale transformation.
Musicon CityLoops cirkulær økonomi Roskilde

CityLoops – et grønt kredsløb for byggematerialer og overskudsjord

, , , , /
Bygherreforeningen er gået ind i et nyt EU-støttet projekt, som i løbet af de næste 4 år skal være med til at fremme omstillingen til cirkulær økonomi og tankegang inden for byggeri og anlæg.