Viden & aktuelt i kategorien:
Foreningen

Tania Nissen

/
I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler et stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
Bygherrefestival

Bygherrefestivalen er tilbage: Byggeskam, transformation og fremtidens byggesagsbehandling er til debat – skal du med?

/
Den 30. maj løber Bygherrefestivalen 2024 af stablen. Netværk, fest, debatter og oplæg vil præge dagen i uformelle rammer på Refshaleøen. Dette år markerer Bygherreforeningen samtidig sit 25års jubilæum, og i den anledning har medlemmerne fået en særlig mulighed for at sætte deres præg på festivalens program. Byggeskam og fremtidens byggesagsbehandling er bl.a. nogle af de temaer, der er repræsenteret i programmet, hvis overordnede ramme handler om bæredygtighed i praksis. Derudover gæster en international ekspert i bl.a. samarbejde, innovation og bæredygtighed festivalen som keynote speaker.
Billede fra erhvervsskole

Gode læringsmiljøer tiltrækker elever til erhvervsuddannelserne

, /
I de kommende år har regeringen afsat mange milliarder til at give landets erhvervsskoler et løft. Et af formålene er bl.a. at forbedre de fysiske rammer, så de kan tiltrække flere elever. Det kan dog være svært at gennemføre ét stort og samlet løft af så forskelligartet en masse som erhvervsskolerne, lyder det fra Bygherreforeningen. Det er derfor afgørende at hver enkelt erhvervsskole gør sig indledende strategiske overvejelser omkring bl.a. hvordan læringsmiljøet skal udformes.

Boligdirektør om bæredygtighed: ”Vi står overfor en kæmpe kommunikationsopgave”

/
En stor del af byggebranchen udgav i sidste uge 33 konkrete anbefalinger til, hvordan byggeriet kan tage afgørende skridt i en mere bæredygtig retning. Emnerne går fra reduktion af CO2 til at sikre øget biodiversitet og brug af færre ressourcer i byggebranchen.
Peter Fangel Poulsen, Bygherreforeningens formand, præsenterer foreningens bæredygtighedspolitik: Foto_KontraframeKontraframe

Leder: Mere bæredygtighed kommer fra handlinger

/
I sidste uge præsenterede byggeriet et samlet katalog af handlinger, som skal bidrage til den bæredygtige omstilling af vores sektor. De 33 konkrete forslag vil hver især trække i den rigtige retning. Og samlet vil det stille branchen et langt bedre sted om ganske få år, hvor vi bl.a. kan skimte en reel bæredygtighed, når det handler om CO2-udledning. I 2030 forventer vi fx at byggeriet har reduceret udledningen med hele 88 pct. i forhold til 1990.

Handletank viser vejen til mere bæredygtighed og en stor CO2-reduktion i byggeriet

, /
I dag lancerer byggebranchen et omfattende katalog med handlinger, som skal sikre en omstilling af sektoren i en langt mere bæredygtig retning. I dag spiller byggeriet en betydelig rolle i Danmarks grønne regnskab. Gennem i alt 33 handlinger vil byggeriet bl.a. kunne reducere branchens CO2-udledning med 88 procent i forhold til niveauet i 1990. Desuden er der markante indsatser for at mindske ressourceanvendelsen og styrke biodiversiteten i forbindelse med byggeri.

To store bygherrer vil have styr på de bæredygtige løsninger

, , /
Vejdirektoratet og Københavns Kommune bruger deres udbud og kontrakter aktivt, når de udlever deres strategier og målsætninger om bæredygtighed. Men det overlades ikke bare til markedet. De er selv aktive og forberedte og vil have kontrol med de løsninger, som kommer ind i projekterne.

Billeder fra Bygherreforeningens nytårskur

/
170 medlemmer og andre aktører i byggeriet deltog i Bygherreforeningens årlige nytårskur i BLOX med debat og netværk. Fokus var på, hvordan bygherrerne kan være drivkraft for samfundsforandringer. Se billederne her.

Kig i krystalkuglen: Det skal vi holde øje med i 2024

/
Bygherreforeningen har forsøgt at se i krystalkuglen og udpege de væsentlige trends og tendenser, som vi vurderer, vil præge bygge- og anlægsbranchen og få afgørende betydning for landets bygherrer i det kommende år. Årets forudsigelser kommer på bagkant af et år, som startede meget usikkert med høje energipriser og stigende renter, men som stabiliserede sig hen over året og som for alvor kom til at handle om bæredygtighed og særligt CO2-reduktion. Vi vurderer, at vi kommer til at opleve mere i samme retning i 2024.

2023 i klimaets tegn: Højdepunkter fra året der gik i Bygherreforeningen

/
Bygherreforeningens sekretariat og bestyrelse ønsker en rigtig god jul og et godt nytår. 2023 har været et år i klimaets tegn, både i foreningen og i resten af branchen. I et interview med Bygherreforeningens direktør, Henrik L. Bang, kigger vi tilbage på årets højdepunkter.