Viden & aktuelt i kategorien:
Foreningen

Bygherreforeningens formand: “Vi skal blive bedre til at forklare, hvad det er for en opgave, vi egentlig løser som bygherre”

, /
Bygherrernes faglige identitet skal skærpes og synliggøres overfor omverdenen, mener Bygherreforeningens formand, Peter Fangel Poulsen. Bl.a. derfor har bestyrelsen i samråd med sekretariatet besluttet at skabe konceptet Bygherrefestivalen, der er en faglig og festlig begivenhed, som skal være med til at markere og sætte spot på den bredspektrede palet af bygherrefaglighed hos foreningens medlemmer. Dette år vil der være særligt fokus på bæredygtighed, som fylder mere og mere hos foreningens medlemmer.

Bygningschef fra erhvervsskole: Jeg skal vide, hvad vores bygninger skal bruges til i fremtiden

/
Hver måned bringer Bygherreforeningen et portræt af en spændende bygherre fra vores medlemsorganisationer. Vi spørger bl.a. ind til karrierebaggrund, succeshistorier, udfordringer, og hvad vedkommende lige nu arbejder særligt med – både på et personligt og professionelt plan. Denne måned kan du møde Steen Wøldike Gade, der er bygningschef på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier. Siden 2020 har han stået i spidsen for en stor udvidelse af skolens bygningsmasse, hvor han sætter sin brede forståelse for faget i spil.

Nytårskuren i stort comeback - se billederne fra dagen

/
Danmarks bygherrer var samlet til årets første store netværksevent i Bygherreforeningen, nytårskuren, som gjorde et stort comeback efter to års corona-nedlukning. Her skålede private investorer, developere, almene, kommunale og statslige bygherrer med hinanden og diskuterede på kryds og tværs, hvad deres rolle er i forhold til de mange kriser og udfordringer, vores samfund står overfor nu. Et stærkt panel af bygherrer og politikere diskuterede bygherrens rolle i den grønne omstilling. Vi glæder os til at samle vores medlemmer igen til næste store medlemsevent, Bygherrefestivalen, som løber af stablen til sommer.

Kig i krystalkuglen: Trends og tendenser for byggeriet i 2023

/
Redaktionen på Bygherreforeningens nyhedsbrev har forsøgt at se ind i krystalkuglen og samle de trends og tendenser, som vi tror vil præge byggebranchen og få afgørende betydning for landets bygherrer i det kommende år. Årets forudsigelser er i høj grad præget af den voksende krisestemning i vores samfund, som naturligvis også vil have en stor indvirkning på byggebranchen. Men den bæredygtige dagsorden, mener vi også, vil blive en primær driver for sektorens udvikling.

Rekordår i Bygherreforeningen – 53 nye medlemmer i 2022

/
2022 har sat rekord for antal nye medlemmer i Bygherreforeningen. Foreningen er i år vokset med 53 organisationer, der både tæller private, kommunale, almene, uddannelsesinstitutioner og bygherrerådgivere. I det nye år bliver der rig mulighed for at samles til større netværksevents eksklusivt for medlemmer.

Portræt af Mette Thiberg fra ALFA Development: Fra rådgiver til bygherre og byudvikler

/
Hver måned bringer Bygherreforeningen et portræt af en spændende bygherre blandt vores medlemmer. Vi spørger bl.a. ind til karrierebaggrund, succeshistorier, udfordringer og hvad vedkommende lige nu arbejder særligt med – både på et personligt og professionelt plan. Denne måned kan du møde Mette Thiberg, der er udviklingsdirektør hos den private ejendomsudvikler ALFA Development, der primært bygger boliger. I hendes arbejde trækker hun på at have været hele værdikæden rundt samt en stor indsigt i den politiske verden.
Kontraframe

Leder: Vi skal rykke tættere sammen som branche

/
Leder skrevet af Peter Fangel Poulsen og Olli Fischer, formand og næstformand i Bygherreforeningen

Bygherrefestivalen 2023: Gå ikke glip af årets netværksevent for landets bygherrer

/
Bygherreforeningen inviterer nu medlemmerne fra de mere end 250 medlemsorganisationer til årets vigtigste samlingspunkt, Bygherrefestivalen 2023. Her samles private, almene og offentlige bygherrer for at netværke, udveksle viden og få ny inspiration. Med faglige debatter fra tre scener som omdrejningspunkt, sætter vi aktuelle udfordringer og muligheder op til diskussion. Årets tema er bæredygtighed og den tredobbelte bundlinje. Mere end 30 markante stemmer fra branchen er inviteret indenfor til at kaste lys over håndteringen af nogle af bygherrernes største udfordringer.

Bygherrer i det jyske vil opkvalificere sig

/
Bygherreforeningen mærker et stigende behov for uddannelse i projektledelse og lederkompetencer blandt landets bygherrer. Flere bygherreorganisationer vælger at sende hele hold på projektlederuddannelse i foreningen, og her i efteråret kan vi for første gang byde kursister velkommen på projektlederuddannelse i Jylland.

Ændringer i nyhedsbreve: Nu kommer der mere fokus på bygherrens faglighed

/
Fra næste uge kommer Bygherreforeningens nyhedsbreve til at ændre sig. Medlemmer kan nu se frem til indhold med et større fokus på fagligheden som bygherre, der kan understøtte rollen i byggeprocessen og som aktør i samfundet. Som noget nyt vil foreningen også vende blikket ud til byggebranchen med et indblik i, hvordan branchen ser ud fra en bygherres perspektiv.