Viden & aktuelt i kategorien:
Kompetenceudvikling

Lederuddannelse går tæt på byggeriets udfordringer

/
Bliv en bedre leder i din bygherreorganisation med en uddannelse i personlig ledelse, strategi og forretning. Det er aldrig for sent at lære noget nyt eller opruste dine kompetencer. Her kan du læse mere om uddannelsesforløbet og høre anmeldelser fra et bredt udvalg af tidligere deltagere.

Her er tre centrale kompetenceområder, du som bygherre bør have fokus på i 2024

/
Et nyt år står for døren, og nye opgaver og udfordringer venter landets bygherrer. Bygherrens rolle er i rivende udvikling, lyder det fra formanden for Bygherreforeningens kompetenceudvalg. Hun har bud på nogle helt centrale kompetenceområder, som bygherrerne bør have fokus på.

Bygherreforeningens formand: “Vi skal blive bedre til at forklare, hvad det er for en opgave, vi egentlig løser som bygherre”

, /
Bygherrernes faglige identitet skal skærpes og synliggøres overfor omverdenen, mener Bygherreforeningens formand, Peter Fangel Poulsen. Bl.a. derfor har bestyrelsen i samråd med sekretariatet besluttet at skabe konceptet Bygherrefestivalen, der er en faglig og festlig begivenhed, som skal være med til at markere og sætte spot på den bredspektrede palet af bygherrefaglighed hos foreningens medlemmer. Dette år vil der være særligt fokus på bæredygtighed, som fylder mere og mere hos foreningens medlemmer.

Samfundskriser øger efterspørgsel på lederkompetencer hos landets bygherrer

/
Krig i Europa, energikrise, inflation, stigende renter og en klimakrise, der for alvor er begyndt at manifestere sig både i Danmark og i resten af verden. 2022 har været et hårdt år for landets bygherrer, og meget tyder på, at 2023 bliver lige så udfordrende og usikkert. Men med kriser kommer også muligheder for at tænke nyt, og Bygherreforeningen oplever en øget efterspørgsel på viden om den bæredygtige omstilling og lederkompetencer til at drive udviklingen.

Leder i bygherreorganisation: ”Hvis du ikke kan lede dig selv, så kan du ikke lede andre”

/
Som leder af en bygherreorganisation sidder du i en kompleks rolle og det stiller store krav til dine personlige ledelsesevner. Branchen er under konstant forandring, men hvad gør du, når spillereglerne ændrer sig, og hvordan gør du dig selv og dit team forandringsparate? På Bygherreforeningens populære lederuddannelse kan du med afsæt i topledere fra byggebranchens erfaringer få konkrete ledelsesværktøjer og udvikle dine personlige, strategiske og forretningsmæssige ledelsesevner. Mød undervisere og tidligere deltagere her.

Mød de tre finalister til Bygherreprisen 2022 og stem på din favorit!

, , , , /
Der er nu fundet tre finalister, som skal dyste om titlen Årets Bygherre, når Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen uddeler Bygherreprisen den 10. november 2022. Læs mere om de tre finalister: ATP Ejendomme, CPH Village og Gladsaxe Kommune og stem på din favorit-finalist her.

Minimér risikoen for kriser på dit byggeprojekt med kommunikation

/
Det er blevet lettere end nogensinde at kritisere byggeri, og det kan have store økonomiske konsekvenser for bygherren, hvis tidsplaner bliver skubbede. Bygherren bør investere i kommunikation, og ikke kun i krisetider, men i hele processen, lyder det fra Heidi Meier Bach, kommunikationsrådgiver. For byggerier er forandringer, og dem er ingen som udgangspunkt glade for.

Undgå dårlige projekter med et overblik over din organisations kompetencer

/
Har I rekordmange projekter? Har I fået ny organisering? Eller skal I til at udrulle en ny strategi? I så fald kan det være udfordrende at vide, hvilket ben I skal stå på som bygherreorganisation. Derfor tilbyder Bygherreforeningen et gratis kompetencekompas til foreningens medlemmer. Kompasset er et værktøj, der giver jer overblik over jeres organisation og dermed sikrer, at I har de rette kompetencer til opgaven som bygherre.
Bygherreforeningens lederuddannelse kompetencer byggeri

Nyt underviserteam skræddersyer lederuddannelse til bygherrer

/
Bygherrerollen har udviklet sig markant de seneste par år. Landets bygherrer opfører byggeri for mere end 100 mia. kr. årligt og spiller en stadigt vigtigere rolle for samfundets udvikling i forhold til klima, infrastruktur og bygninger. Udviklingen øger samtidig kompetencekravene hos de ledere, der har ansvaret for at sikre optimale investeringer i samfundets fysiske rammer fra kommuner og offentlige instanser til almene boligorganisationer og private virksomheder. Derfor har Bygherreforeningen skærpet fokus yderligere på netop rollen som bygherreleder på foreningens lederuddannelse med et nyt hold af undervisere, der skal klæde nuværende og fremtidige ledere på til at håndtere de specifikke udfordringer, som deres bygherreorganisationer står over for i de kommende år.

Bygherrerne indtager en ny markant position i samfundet

, /
Bygherreforeningen har taget hul på en ny ambitiøs strategi, der sætter retningen for udviklingen frem mod 2025. Foreningen er vokset stærkt i både aktiviteter og medlemmer de seneste år, og medlemmerne indtager stadig en vigtigere rolle i byggeriets og samfundets udvikling – fx i forhold til byudvikling og bæredygtighed. Et af hovedmålene i strategien er at styrke medlemmernes evne til at løfte et stadigt større ansvar og præge udviklingen i deres organisationer og i samfundet.