Viden & aktuelt i kategorien:
Kompetenceudvikling

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Bygherreforeningen offentliggør værktøjer til at løfte landets skolebyggeri

, , , , , /
Fire nye værktøjer som offentliggøres i slutningen af august skal skabe bedre skolebyggerier i landets kommuner.
Bygherreforeningens lederuddannelseKontraframe

Bygherreprofiler gæster lederuddannelse

/
Bygherreforeningens nye lederuddannelse starter til efteråret. En række profiler fra byggebranchen gæster uddannelsen som oplægsholdere for at knytte byggeriets praksis og de komplekse problemstillinger, man kan støde på som leder af en bygherreorganisation, til ledelsesteorien. En af gæsteoplægsholderne er Pia Nielsen, direktør i fsb - læs hendes fire bud på vigtige ledelseskompetencer i en bygherreorganisation og mød de øvrige oplægsholderne.

Bygherreprisen: En hyldest til dem i kulissen

/
Når årets Bygherrepris uddeles af Bygherreforeningen og Boligfonden Kuben ved Building Awards 2021, så hyldes bygherren, som ellers ofte er en undervurderet spiller i et byggeprojekt. Bygherren har mange hatte og er både igangsætteren, facilitatoren og beslutningstageren, og spiller desuden en helt central rolle i at definere, forme og følge både brugere og investorers behov til dørs.

Årets bygherre skal hædres med Bygherreprisen 2021

, , /
Igen i år kårer Bygherreforeningen og Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen Årets Bygherre. Den prestigefyldte pris overrækkes til en heldig vinder den 4. november 2021, når en bygherreorganisation eller et konkret projekt hædres for en ekstraordinær bygherreindsats. Nu er der åbent for indstillinger af kandidater.

Richard Saxon – fire værktøjer til at opnå den fulde værdiskabelse

, /
Mange byggeprojekter formår ikke at opnå den værdi, de er beregnede til. Selv for projekter, der bliver leveret til tiden og inden for budgetrammen, sker det, at de forventede fordele ikke altid indfinder sig. Den britiske professor og arkitekt Richard Saxon har undersøgt hvorfor det sker og hvad man som bygherre kan gøre en ny artikel, "An introduction to the value tool-kit" fra juli 2020. Bygherreforeningen har her opsummeret de vigtigste punkter.

Bygningsstyrelsen styrker deres processer med forskersamarbejde

, /
Byggeriet savner mere samarbejde med landets universiteter i forhold til at blive klogere på ledelse og styring og bl.a. undgå mange af de møgsager som rammer branchen. Bygningsstyrelsen er dog gået mod strømmen og har ansat en erhvervs-ph.d. fra DTU til bl.a. at finde nye metoder til at håndtere risici i byggeriet.

Et nyt syn på projektledelse i byggeriet

, , /
Et byggeprojekt har mange interessenter og samarbejdspartnere, og det lægger et stort pres på dig som projektleder. Du kender måske udfordringerne i at sikre et projekts fremdrift, mens budgetter og tidsplaner skal overholdes, og samarbejder på tværs af branchen skal fungere. Her kan du møde to deltagere fra Bygherreforeningens projektlederuddannelse, og blive klogere på, hvad denne skræddersyede uddannelse kan gøre for dig og din organisation.

Himmerland Boligforening vinder Bygherreprisen 2019

, , /
Den nordjyske boligforening vinder en af byggeriets fornemste priser for renoveringen af boligområdet Kildeparken. Her er det lykkedes at løfte boliger, beboere og bydel samtidig og dermed forvandle Aalborg Øst til et attraktivt boligområde i landets fjerdestørste by.

Bliv medlem af KEAs Uddannelsesudvalg

, /
I forbindelse med nedsættelsen af ny bestyrelse for Københavns Erhvervsakademi – KEA – skal der beskikkes nye medlemmer til KEAs uddannelsesudvalg for programområdet KEA Byg. Bygherreforeningen søger en engageret person, som kan blive foreningens repræsentant i udvalget.

Implement skal uddanne bygherrer

, , , /
Bygherreforeningen indgår et strategisk partnerskab med et af landets førende konsulenthuse, Implement. Sammen vil de sikre, at der findes et stærkt uddannelsestilbud til landets bygherrer, som ruster dem til hverdagen som projektledere på de store byggerier.