Viden & aktuelt i kategorien:
Lærlinge

Bygherrerne åbner portene: Skoleklasser kommer på besøg

/
Flere byggepladser åbner nu op for skoleklassebesøg i efteråret for at vise elever, hvordan man arbejder på en byggeplads. Besøgene er en del af Bygherreforeningen og branchens ønske om at tiltrække flere unge til de byggefaglige erhvervsuddannelser. Og initiativet møder interesse fra lærer rundt omkring i landet.

Nyt omregningstal: Så mange lærlinge bør der være på et byggeprojekt

/
Et nyt omregningstal viser, hvor mange lærlinge der bør være på en renoverings- eller nybyggesag, hvis man skal leve op til kravet om at uddanne 14 pct. lærlinge. Beregningen er en del af en ny værktøjskasse med en systematisk tilgang, der hjælper bygherrer med at sikre, at der bliver uddannet nok lærlinge til fremtidens byggeri.
AAB Bellahøj boligforening lærlinge byggeru

Boligforening vil sikre lærepladser på renovering af Danmarks første højhuse

, /
Et nyt sammenarbejde mellem Bygherreforeningen og boligforeningen AAB skal sikre flere lærepladser på deres renoveringer.
Kontraframe

Byggebranchen mangler arbejdskraft, men uddanner selv for få faglærte

, , , /
Bygherrerne er i stigende grad bekymrede for udsigten til alt for få dygtige hænder i branchen. Det vil gøre det forholdsvis dyrt at bygge, og det udfordrer branchens grønne og digitale ambitioner. Derfor har Bygherreforeningen igangsat ”Bygherrer skaber lærepladser” i samarbejde med Landsbyggefonden, BL – Danmarks Almene Boliger og AlmenNet. Målet er 14 pct. lærlinge på alle byggeprojekter. Første indsats sker i samarbejde med BO-VEST i forbindelse med et projekt i milliard-klassen – renoveringen af Galgebakken i Albertslund.
Bygherreforeningen

Nyt bygherrenetværk vil skabe flere lærepladser

, /
Mandag blev det første møde i Bygherreforeningens nye netværk ”Bygherrenetværket for flere faglærte i byggebranchen” afholdt. Netværket skal arbejde på at sikre flere faglærte til byggebranchen via bygherrernes egne byggeprojekter.

Voksne lærlinge ved, hvad de vil

, /
Jonathan Stougaard Laursen er 20 år og opvokset i Faaborg. Han er i øjeblikket i lære som anlægsstruktør hos Aarsleff på Region Hovedstadens nye hospitalsbyggeri ”BørneRiget". Hans erhvervserfaringer efter folkeskolen hjalp ham med at blive afklaret om sit uddannelsesvalg, og hvad han ville med sin læretid.
Berkan Oliver Yildirim

Stort byggeri giver lærlinge mange muligheder

, , , /
Berkan Oliver Yildirim er 18 år gammel og har siden januar 2021 været i lære som VVS’er hos Brøndum A/S, der udfører arbejde for Region Hovedstaden på sygehusbyggeriet ”Ny Psykiatri Bispebjerg”. Via krav om lærlinge på regionens sygehusbyggerier sikrer regionen, at der uddannes lærlinge på deres sygehusbyggerier. Berkan er en af de lærlinge, der nyder godt af at være i lære på et stort byggeri

Bygherren kan også sikre god uddannelseskvalitet for lærlinge

/
At få uddannet fremtidens håndværkere handler om lærepladser inden for de enkelte fag ved lærlingerelevant arbejde. Men det handler også om kvaliteten i uddannelsen og fastholdelse af lærlingene. Det er den enkelte virksomhed, der ansætter lærlingen, der er ansvarlig for kvaliteten i oplæringen. Men nogle bygherrer har valgt at inddrage kvaliteten i uddannelsen på deres byggerier.
Bygherreforeningen Nyt Hospital Nordsjælland Region Hovedstaden lærlinge struktør

Entreprenørens 5 gode råd til at få flere lærlinge på byggeprojekterne

, , /
Sociale klausuler og ønsket om at der uddannes flere unge i byggebranchen fylder meget i mange byggeprojekter og i kontrakter mellem bygherrer og entreprenører. Det er bl.a. fordi der uddannes for få håndværkere til at dække fremtidens behov for faglært arbejdskraft i bygge- og anlægsbranchen, og fordi branchen har potentiale til at samle nogle af de unge op, der ellers ikke kommer i uddannelse. Hør hvordan bygherren kan hjælpe entreprenøren til at sikre, at der bliver uddannet flere lærlinge på landet store byggeprojekter.

Region Hovedstaden vil have flere struktørlærlinge

, /
Fundamentet af Nyt Hospital Nordsjælland er i fuld gang med at blive bygget, og nu samarbejder entreprenør og Region Hovedstaden om at skaffe unge, der har lyst til at uddanne sig til struktører på deres store byggeri. Her hjælper Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance igen med en digital rekrutteringskampagne på Facebook, da erfaringer viser, at det er et godt værktøj til at nå ud til lokalbefolkningen.