Viden & aktuelt i kategorien:
Planlægning

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Bygherreforeningen offentliggør værktøjer til at løfte landets skolebyggeri

, , , , , /
Fire nye værktøjer som offentliggøres i slutningen af august skal skabe bedre skolebyggerier i landets kommuner.
8 gode råd til mediekriser i byggeriet

Sådan håndterer du mediekriser i byggeriet

, /
Ofte rydder byggesektoren forsiden med en krise. Byggeriet bliver forsinket, der er brugt alt for mange penge eller kvaliteten halter. Njalstårnet og Niels Bohr Bygningen er blevet synonyme med ærgerlige historier fra byggebranchen. Men selvom man ikke kan undgå kriser, kan den rette håndtering begrænse krisens omfang – og i bedste fald vendes til noget positivt.

10 gode råd til indkøb af rådgivning med ABR 18

, /
Med ABR 18 og YBL 18 stilles der nye krav til bygherren i forbindelse med indkøb af rådgivningsydelser. Derfor har Bygherreforeningens markedsudvalg udarbejdet 10 gode råd til overvejelser, man bør gøre sig som bygherre før udbud af rådgivningsydelser med ABR 18.

Stor ekspertgruppe løfter skolebyggeri

, , /
Nyt projekt i Bygherreforeningen skal løfte udviklingen af skolebyggerier gennem øget videndeling og nye værktøjer, der kan understøtte de ofte komplicerede byggeprojekter. Lige fra de tidlige ideudviklingsfaser, hvor ønsker og behov bliver afklaret med de mange interessenter, til at lærere og elever tager skolen i brug. Arbejdet håndteres af landets førende eksperter på området. En gruppe som bl.a. tæller skoleledere, medarbejdere og ledere fra landets skoleforvaltninger og byggeafdelinger samt nogle af landets skarpeste rådgivere.

Ny målrettet indsats skal styrke BR18 og certificeringsordninger

, /
Siden BR18 trådte i kraft, har landets bygherrer, rådgivere og myndigheder skulle navigere med helt nye roller og ansvarsfordelinger, der bl.a. har vanskeliggjort administration og de omkringliggende processer. Efter debat og opråb fra byggeriets organisationer, har Trafik- Bygge, og Boligstyrelsen nu iværksat forskellige initiativer, der skal hjælpe branchen igennem opstartsvanskelighederne. Bygherreforeningen har været med i arbejdet for bl.a. at sikre, at administrationen ikke vokser unødigt for landets bygherrer.

Onlinehjælp til travle kommuner

, , /
Onlineunivers fra Bygherreforeningen giver kommunerne inspiration til at komme godt igennem øgede byggeaktiviteter som følge af hævet anlægsloft

Ny PET-vejledning om terrorsikkerhed i bygninger er ude

, /
PET er nu ude med en ny vejledning, der skal hjælpe bl.a. bygherrer med at forholde sig til risikoen for et terrorangreb og tage stilling til det generelle sikkerhedsarbejde i byggeprojekter.

Store hospitalsbyggerier udfordrer byggeriets kapacitet

, , /
Med et langt tilløb er der for alvor kommet fart på de store sygehusbyggerier. Mange af de mia. kr., som er afsat til de såkaldte supersygehuse, kommer i udbud på hospitalsbyggerier i Hillerød, Køge, Odense og på Bispebjerg i København inden for det kommende år. Dermed udgør sygehusbyggerier hele 13 pct. af landets store byggeprojekter, viser nye tal fra Byggepipeline. Det udfordrer et i forvejen travlt byggemarked, advarer Bygherreforeningen.

Bygningsdrift for milliarder undervurderes

, /
Langsigtede perspektiver omkring drift og anvendelse af bygninger fylder alt for lidt, når vi investerer i nye bygninger og ejendomme. I alt for mange tilfælde udnyttes de byggede kvadratmeter ikke godt nok eller også understøtter bygningerne i for ringe grad i forhold til de aktiviteter, som de skal være ramme om. Dermed snyder vi os selv for gigantiske produktivitetsgevinster som samfund. F.eks. koster dårligt indeklima på landets folkeskoler i gennemsnit et års undervisning pr. elev, fordi dårlig luftkvalitet, lys og lydforhold forringer børnenes koncentrationsevne.