Viden & aktuelt i kategorien:
Planlægning

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Onlinehjælp til travle kommuner

, , /
Onlineunivers fra Bygherreforeningen giver kommunerne inspiration til at komme godt igennem øgede byggeaktiviteter som følge af hævet anlægsloft

Ny PET-vejledning om terrorsikkerhed i bygninger er ude

, /
PET er nu ude med en ny vejledning, der skal hjælpe bl.a. bygherrer med at forholde sig til risikoen for et terrorangreb og tage stilling til det generelle sikkerhedsarbejde i byggeprojekter.

Store hospitalsbyggerier udfordrer byggeriets kapacitet

, , /
Med et langt tilløb er der for alvor kommet fart på de store sygehusbyggerier. Mange af de mia. kr., som er afsat til de såkaldte supersygehuse, kommer i udbud på hospitalsbyggerier i Hillerød, Køge, Odense og på Bispebjerg i København inden for det kommende år. Dermed udgør sygehusbyggerier hele 13 pct. af landets store byggeprojekter, viser nye tal fra Byggepipeline. Det udfordrer et i forvejen travlt byggemarked, advarer Bygherreforeningen.

Bygningsdrift for milliarder undervurderes

, /
Langsigtede perspektiver omkring drift og anvendelse af bygninger fylder alt for lidt, når vi investerer i nye bygninger og ejendomme. I alt for mange tilfælde udnyttes de byggede kvadratmeter ikke godt nok eller også understøtter bygningerne i for ringe grad i forhold til de aktiviteter, som de skal være ramme om. Dermed snyder vi os selv for gigantiske produktivitetsgevinster som samfund. F.eks. koster dårligt indeklima på landets folkeskoler i gennemsnit et års undervisning pr. elev, fordi dårlig luftkvalitet, lys og lydforhold forringer børnenes koncentrationsevne.

Blog: Klar ledelse og retning skaber fremdrift i byggeprojekter

, , /
Du kender nok byggeprojektet, hvor naboerne klager, brugerne er på barrikaderne og det politiske bagland kommer med konstante modsatrettede udmeldinger omkring ønsker og behov. Du udfordres hele tiden på indhold og kvalitet i projektet og har svært ved at balancere tidsplan med budgettet. Mens du søger at løse en lang række presserende opgaver og skabe fremdrift i processen, tordner nye udfordringer frem i horisonten. Du er fanget i en reaktiv rolle, hvor du hele tiden agerer efter andres behov og ønsker.

Hvidbog om bygningsdrift

, /
Branchepartnerskabet Renovering på Dagsordenen sætter fokus på bygningsdrift med ny hvidbog.

Kommunale bygherrer bør nytænke business casen på idrætsfaciliteter

, , /
Idrætsfaciliteter rummer skjulte gevinster, som kun få kommuner i dag udnytter. Bygherrerne bør derfor arbejde med en ny forretningsmæssig tilgang til byggeprojekterne. Og det er bare med at komme i gang. For kommunerne står overfor at skulle håndtere et stort vedligeholdelsesefterslæb på idrætsområdet, lyder det fra international ekspert.

Implement skal uddanne bygherrer

, , , /
Bygherreforeningen indgår et strategisk partnerskab med et af landets førende konsulenthuse, Implement. Sammen vil de sikre, at der findes et stærkt uddannelsestilbud til landets bygherrer, som ruster dem til hverdagen som projektledere på de store byggerier.

Tidligere Mærsk-chef: Byggeriet har for mange ulykker

, , , , /
Byggebranchen er alt for farlig og kan lære meget af offshore-industrien i forhold til at skabe et bedre arbejdsmiljø og forbedre sin produktivitet gennem et paradigmeskift i kultur og bedre processer, lyder opsangen fra tidligere adm. direktør for Mærsk Oil, Jakob Thomasen. Det skete på en stor konference om produktivitet og arbejdsmiljø, som Bygherreforeningen var med til at afholde i går tirsdag den 21. august.