• Risiko

Utilstrækkelig risikostyring nævnes ofte som årsag, når et projekt skrider på enten budget eller tid. Med et større fokus på at afklare usikkerheder og risici tidligt i byggeprojekter, kan der opnås større sikkerhed for projektets gennemførelse og realisering.

Identificer risici og få fælles afsæt

God risikostyring handler om, at byggeprojektets parter fra starten prioriterer dialog og forventningsafstemning. Ved at arbejde systematisk med at identificere og håndtere de usikre forhold er det muligt at træffe de nødvendige forebyggende foranstaltninger i tide og dermed reducere sandsynligheden for hændelser og mindske konsekvenserne af risici.

Bygherreforeningens arbejde med risikostyring fokuserer på gode råd til at etablere et fælles afsæt om budget, tid og kvalitet samt at afklare grænseflader, så der kan styres efter dette gennem byggeprocessen. Denne viden formidles gennem en række arrangementer og kurser.

På denne side vil du fremover finde relevant viden til dit arbejde med risikostyring.

Områdechef, projekter og udvikling
Rolf Simonsen

rs@bygherreforeningen.dk

Hvis du vil vide mere om Bygherreforeningens indsatser på risikoområdet, kan du kontakte Rolf Simonsen.

Kurser og arrangementer om risiko

maj
Styring og økonomi

Budgetplanlægning i byggeprojekter – dynamiske styringsværktøjer

Bliv skarp på den tidlige budgetplanlægning og få inspiration til, hvordan du som bygherre kan bruge den økonomiske ramme for projektet aktivt. På dette kursus får du en introduktion til budgetlægning, økonomistyring og risikohåndtering gennem...

maj
Styring og økonomi

Uddannelsesforløb: Styring og økonomi for bygherrer

Tag et samlet uddannelsesforløb i ’Styring og økonomi for bygherrer’ og bliver dermed klædt på til at styre dit projekt sikkert i mål. Bemærk, at alle kurser fortsat kan købes som enkeltkurser.

okt

Økonomistyring for bygherrer

På dette kursus får du en god grundlæggende introduktion til økonomistyring og contract management for bygherrer. Du bliver klædt på til at overskue og navigere sikkert i den komplekse organisering af samarbejdspartnere og kontraktforhold i...

nov
Styring og økonomi

Robuste projekter og effektiv risikohåndtering

Effektiv risikostyring kan gøre din økonomi, tidsplan og byggeproces mere robust over for usikkerheder. Dette kursus tager fat i de gode eksempler på, hvordan du kan indarbejde risikostyring både i udbud og processer, så du...

Nyheder om risiko

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
11/05/2020/af Freja Andersen

Topledere viser vejen til færre ulykker

Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.
01/05/2020/af Freja Andersen

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
03/04/2020/af Freja Andersen

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
26/03/2020/af Freja Andersen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
16/03/2020/af Freja Andersen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg
17/01/2020/af Freja Andersen

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.
10/01/2020/af Freja Andersen

Morgenmøde: Nye krav om selektiv nedrivning

a:3:{s:32:"ffa8ae7465e3f9f635dd6fb9faac456d";s:6:"Jesper";s:…

Symposium #3: Brug af lerjord som byggemateriale