Viden & aktuelt i kategorien:
Samarbejde

Coronakrisens påvirkning af byggeprocessen – hvad kan byggebranchen lære af pandemien?

, , , /
Stigende hygiejnekrav og stigende materialepriser, hjemsendelser og hjemmearbejde, uformelle aftaler og ustabile leverancer. Udfordringerne har været mange i byggebranchen under pandemien. Men hvad har det betydet for byggeriet, og kan vi lære noget af krisen, som branchen kan bruge fremover? Ny rapport fra Bygherreforeningen identificerer de områder, hvor der er læring at hente og overvejelser at gøre.
Kontraframe

Byggebranchen mangler arbejdskraft, men uddanner selv for få faglærte

, , , /
Bygherrerne er i stigende grad bekymrede for udsigten til alt for få dygtige hænder i branchen. Det vil gøre det forholdsvis dyrt at bygge, og det udfordrer branchens grønne og digitale ambitioner. Derfor har Bygherreforeningen igangsat ”Bygherrer skaber lærepladser” i samarbejde med Landsbyggefonden, BL – Danmarks Almene Boliger og AlmenNet. Målet er 14 pct. lærlinge på alle byggeprojekter. Første indsats sker i samarbejde med BO-VEST i forbindelse med et projekt i milliard-klassen – renoveringen af Galgebakken i Albertslund.
Photo by Claudia van Zyl on Unsplash

De tre vigtigste overvejelser kommuner skal gøre sig om friplejemodellen

, , , , , , , /
Hvad skal man tænke over, hvis man som kommune overvejer at benytte friplejemodellen? Det har Sigurd Arnfred Larsen, udviklingskonsulent i Greve Kommune, tre gode råd til.

Mød de tre finalister til Bygherreprisen 2021 og stem på din favorit!

, , , , /
Der er nu fundet tre finalister, som skal dyste om titlen Årets Bygherre, når Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen uddeler Bygherreprisen den 4. november 2021. Læs mere om de tre finalister: Gladsaxe Kommune, HOFOR og PensionDanmark og stem på din favorit-finalist her.

Bygherrerne skal skabe rammerne for bæredygtigt byggeri

, /
Hvorfor er det så svært at indfri ambitionerne om at bygge bæredygtigt? Med projektet ”Den bæredygtige byggeproces” vil Værdibyg sætte byggeriets aktører og virksomheder i stand til at bygge mere bæredygtigt. Bygherren spiller en central rolle i bevægelsen fra bæredygtighedsstrategi til handlingsplan.

Nyheden om OPP’s død er overdrevet

, , , /
Rigsrevisionen udkom i juni med en kritik af en række offentlige organisationers brug af OPP-modellen til at finansiere, udvikle, vedligeholde og drifte nyt byggeri. Bygherreforeningen mener dog, at det er for tidligt at dømme offentligt privat partnerskaber ude. Nogle af principperne i modellen har stadig et potentiale.

Bygherreforeningen offentliggør værktøjer til at løfte landets skolebyggeri

, , , , , /
Fire nye værktøjer som offentliggøres i slutningen af august skal skabe bedre skolebyggerier i landets kommuner.

Årets bygherre skal hædres med Bygherreprisen 2021

, , /
Igen i år kårer Bygherreforeningen og Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen Årets Bygherre. Den prestigefyldte pris overrækkes til en heldig vinder den 4. november 2021, når en bygherreorganisation eller et konkret projekt hædres for en ekstraordinær bygherreindsats. Nu er der åbent for indstillinger af kandidater.

Stor ekspertgruppe løfter skolebyggeri

, , /
Nyt projekt i Bygherreforeningen skal løfte udviklingen af skolebyggerier gennem øget videndeling og nye værktøjer, der kan understøtte de ofte komplicerede byggeprojekter. Lige fra de tidlige ideudviklingsfaser, hvor ønsker og behov bliver afklaret med de mange interessenter, til at lærere og elever tager skolen i brug. Arbejdet håndteres af landets førende eksperter på området. En gruppe som bl.a. tæller skoleledere, medarbejdere og ledere fra landets skoleforvaltninger og byggeafdelinger samt nogle af landets skarpeste rådgivere.

Er byggeriet klar til en reformation?

, , /
Kan vi blive inspireret af Luthers 500 år gamle brud med katolicismens dogmer og gå ind i en ny, epokegørende fase, der for alvor reformerer byggeriet i en bæredygtig retning, der rækker bare de næste 50 år frem? Og har vi som branche mod til at sætte os i samme bevægelse, når det ikke handler om religiøsitet men om samfundsudvikling?