Viden & aktuelt i kategorien:
Samarbejde

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Bygherrerne skal skabe rammerne for bæredygtigt byggeri

, /
Hvorfor er det så svært at indfri ambitionerne om at bygge bæredygtigt? Med projektet ”Den bæredygtige byggeproces” vil Værdibyg sætte byggeriets aktører og virksomheder i stand til at bygge mere bæredygtigt. Bygherren spiller en central rolle i bevægelsen fra bæredygtighedsstrategi til handlingsplan.

Nyheden om OPP’s død er overdrevet

, , , /
Rigsrevisionen udkom i juni med en kritik af en række offentlige organisationers brug af OPP-modellen til at finansiere, udvikle, vedligeholde og drifte nyt byggeri. Bygherreforeningen mener dog, at det er for tidligt at dømme offentligt privat partnerskaber ude. Nogle af principperne i modellen har stadig et potentiale.

Bygherreforeningen offentliggør værktøjer til at løfte landets skolebyggeri

, , , , , /
Fire nye værktøjer som offentliggøres i slutningen af august skal skabe bedre skolebyggerier i landets kommuner.

Årets bygherre skal hædres med Bygherreprisen 2021

, , /
Igen i år kårer Bygherreforeningen og Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen Årets Bygherre. Den prestigefyldte pris overrækkes til en heldig vinder den 4. november 2021, når en bygherreorganisation eller et konkret projekt hædres for en ekstraordinær bygherreindsats. Nu er der åbent for indstillinger af kandidater.

Stor ekspertgruppe løfter skolebyggeri

, , /
Nyt projekt i Bygherreforeningen skal løfte udviklingen af skolebyggerier gennem øget videndeling og nye værktøjer, der kan understøtte de ofte komplicerede byggeprojekter. Lige fra de tidlige ideudviklingsfaser, hvor ønsker og behov bliver afklaret med de mange interessenter, til at lærere og elever tager skolen i brug. Arbejdet håndteres af landets førende eksperter på området. En gruppe som bl.a. tæller skoleledere, medarbejdere og ledere fra landets skoleforvaltninger og byggeafdelinger samt nogle af landets skarpeste rådgivere.
På billedet ses DTUs campusdirektør Jacob Steen Møller og bygherrechef Claus Møller Rasmussen

DTU vinder Bygherreprisen 2020

, , , /
DTU - Danmarks Tekniske Universitet vinder den prestigefyldte Bygherrepris, og kan dermed kalde sig Årets Bygherre 2020. De vinder bl.a. for at implementere en meget ambitiøs og central campusplan, der understøtter et stærkt undervisningsmiljø og tiltrækker forskere, undervisere og studerende fra hele verden.

Et nyt syn på projektledelse i byggeriet

, , /
Et byggeprojekt har mange interessenter og samarbejdspartnere, og det lægger et stort pres på dig som projektleder. Du kender måske udfordringerne i at sikre et projekts fremdrift, mens budgetter og tidsplaner skal overholdes, og samarbejder på tværs af branchen skal fungere. Her kan du møde to deltagere fra Bygherreforeningens projektlederuddannelse, og blive klogere på, hvad denne skræddersyede uddannelse kan gøre for dig og din organisation.

Bygherreprisen 2020 - Hvad skal der til for at vinde?

, , /
Igen i år kårer Bygherreforeningen i samarbejde med Boligfonden Kuben årets bygherre til Building Awards 2020. Arrangementet finder sted den 12. november, og i år hædres en bygherreorganisation eller et konkret projekt som har demonstreret et særdeles ansvarligt samarbejde.
Musicon CityLoops cirkulær økonomi Roskilde

CityLoops – et grønt kredsløb for byggematerialer og overskudsjord

, , , , /
Bygherreforeningen er gået ind i et nyt EU-støttet projekt, som i løbet af de næste 4 år skal være med til at fremme omstillingen til cirkulær økonomi og tankegang inden for byggeri og anlæg.

Himmerland Boligforening vinder Bygherreprisen 2019

, , /
Den nordjyske boligforening vinder en af byggeriets fornemste priser for renoveringen af boligområdet Kildeparken. Her er det lykkedes at løfte boliger, beboere og bydel samtidig og dermed forvandle Aalborg Øst til et attraktivt boligområde i landets fjerdestørste by.