Viden & aktuelt i kategorien:
Samfundsansvar

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Mød de tre finalister til Bygherreprisen 2021 og stem på din favorit!

, , , , /
Der er nu fundet tre finalister, som skal dyste om titlen Årets Bygherre, når Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen uddeler Bygherreprisen den 4. november 2021. Læs mere om de tre finalister: Gladsaxe Kommune, HOFOR og PensionDanmark og stem på din favorit-finalist her.
Bygherreforeningen

Nyt bygherrenetværk vil skabe flere lærepladser

/
Mandag blev det første møde i Bygherreforeningens nye netværk ”Bygherrenetværket for flere faglærte i byggebranchen” afholdt. Netværket skal arbejde på at sikre flere faglærte til byggebranchen via bygherrernes egne byggeprojekter.

Et cirkulært startskud

, /
Med kongressen Circular Build Forum i Middelfart for to uger siden blev der for alvor sat fokus på de elementer af den grønne omstilling, der handler om ressourcer, genbrug og genanvendelse af bygninger og byggeprodukter og -materialer. 200 fagfolk diskuterede over to dage potentialer og udfordringer i en markedsomstilling, hvor der stadig er en del ubekendte, men ud fra stemningen blandt de fremmødte virker mange fortrøstningsfulde. Bygherreforeningen var på forskellig vis repræsenteret og en række medlemmer bidrog med erfaringer og videndeling.

Bedre kommunal dialog styrker landets skolebyggeri

, , /
En gruppe af de førende eksperter inden for skolebyggeri i Danmark står bag et nyt sæt af værktøjer, anbefalinger og cases, som skal øge værdien af de 3,6 mia. kroner kommunerne i dag bruger på skolebyggeri i Danmark. Det er Bygherreforeningen, som står bag udviklingsprojektet, der blev offentliggjort i denne uge, og som indeholder flere cases fra bl.a. Aarhus, Gladsaxe og København. Målet er bedre undervisning og trivsel.

Voksne lærlinge ved, hvad de vil

/
Jonathan Stougaard Laursen er 20 år og opvokset i Faaborg. Han er i øjeblikket i lære som anlægsstruktør hos Aarsleff på Region Hovedstadens nye hospitalsbyggeri ”BørneRiget". Hans erhvervserfaringer efter folkeskolen hjalp ham med at blive afklaret om sit uddannelsesvalg, og hvad han ville med sin læretid.
Berkan Oliver Yildirim

Stort byggeri giver lærlinge mange muligheder

, , /
Berkan Oliver Yildirim er 18 år gammel og har siden januar 2021 været i lære som VVS’er hos Brøndum A/S, der udfører arbejde for Region Hovedstaden på sygehusbyggeriet ”Ny Psykiatri Bispebjerg”. Via krav om lærlinge på regionens sygehusbyggerier sikrer regionen, at der uddannes lærlinge på deres sygehusbyggerier. Berkan er en af de lærlinge, der nyder godt af at være i lære på et stort byggeri

Universelt design og FN's Verdensmål

, /
Universelt design handler om at skabe bygninger med ligeværdig adgang og lige muligheder for alle mennesker. Begrebet dækker over en værdibaseret tilgang til design af byggeri, der fokuserer på inklusion og plads til menneskelig diversitet. Men hvordan adskiller begrebet sig fra tilgængelighed, og hvordan kan bygherrens arbejde med universelt design kobles med FN’s Verdensmål?

Årets bygherre skal hædres med Bygherreprisen 2021

, , /
Igen i år kårer Bygherreforeningen og Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen Årets Bygherre. Den prestigefyldte pris overrækkes til en heldig vinder den 4. november 2021, når en bygherreorganisation eller et konkret projekt hædres for en ekstraordinær bygherreindsats. Nu er der åbent for indstillinger af kandidater.

Bygherren kan også sikre god kvalitet i erhvervsuddannelsen

/
At få uddannet fremtidens håndværkere handler om lærepladser inden for de enkelte fag ved lærlingerelevant arbejde. Men det handler også om kvaliteten i uddannelsen. Det er den enkelte virksomhed, der ansætter lærlingen, der er ansvarlig for kvaliteten i oplæringen. Men nogle bygherrer har valgt at inddrage kvaliteten i uddannelsen på deres byggerier.

Bæredygtighed lægges i hænderne på bygherrerne

, /
Udviklingen af byggeriets bæredygtighed bliver uden tvivl et centralt anliggende for indkøberne af byggeri i de kommende år. Det er i hvert fald Bygherreforeningens umiddelbare konklusion, efter at Folketinget for nylig besluttede en ny strategi på området. Politikerne viser en retning frem mod 2030, men sætter få mål. Så bygherrerne skal i gang med at definere deres eget ambitionsniveau og egne målsætninger. Sådan som fx PensionDanmark allerede har gjort det.