Viden & aktuelt i kategorien:
Samfundsansvar

AAB Bellahøj boligforening lærlinge byggeru

Boligforening vil sikre lærepladser på renovering af Danmarks første højhuse

, /
Et nyt sammenarbejde mellem Bygherreforeningen og boligforeningen AAB skal sikre flere lærepladser på deres renoveringer.

Nyt samarbejde skal skabe flere lærlinge på KAB-Fællesskabets renoveringer

/
En ny samarbejdsaftale mellem KAB og Bygherreforeningen skal sikre, at der fremover er mindst 14 % lærlinge på bygge- og renoveringssager i KAB-Fællesskabet
Kontraframe

Krigen i Ukraine giver prisstigninger og behov for boliger til flygtninge

, , /
Det er svært at overskue de samlede konsekvenser af krigen i Ukraine for byggeriet og særligt landets bygherrer. Alt tyder dog på, at branchen kan se frem til yderligere prisstigninger på råvarer og energi. Desuden efterspørger både Udlændingestyrelsen og kommunerne allerede nu boliger til de mange ukrainske flygtninge. Også hos landets bygherrer.

Københavns Kommune vil tiltrække flere kvinder til byggeriet gennem krav i udbud og kulturforandring

/
I Københavns Kommune vil man med gennem konkrete indsatser som bl.a. krav i udbuddet og samarbejde med relevante aktører om kulturforandring, forsøge at tiltrække flere kvinder til byggebranchen. Konkret skal kommunens byggepladsers indretning og faciliteter leve op til nye standarder, der i højere grad tilgodeser kvinder, samtidig med at man løbende vil arbejde med centrale anbefalinger for en mere inkluderende arbejdskultur ned igennem værdikæden.

Kig i krystalkuglen: Det skal bygherrerne holde øje med i 2022

, , /
Hvilke megatrends kommer til at præge det nye år i byggeriet? Redaktionen har kigget dybt i krystal-kuglen og vover nu pelsen med et bud på pejlemærker eller tendenser, som vil have indflydelse på byggebranchen i 2022 og dermed også påvirke landets bygherrer.
Kontraframe

Byggebranchen mangler arbejdskraft, men uddanner selv for få faglærte

, , , /
Bygherrerne er i stigende grad bekymrede for udsigten til alt for få dygtige hænder i branchen. Det vil gøre det forholdsvis dyrt at bygge, og det udfordrer branchens grønne og digitale ambitioner. Derfor har Bygherreforeningen igangsat ”Bygherrer skaber lærepladser” i samarbejde med Landsbyggefonden, BL – Danmarks Almene Boliger og AlmenNet. Målet er 14 pct. lærlinge på alle byggeprojekter. Første indsats sker i samarbejde med BO-VEST i forbindelse med et projekt i milliard-klassen – renoveringen af Galgebakken i Albertslund.

Mød de tre finalister til Bygherreprisen 2021 og stem på din favorit!

, , , , /
Der er nu fundet tre finalister, som skal dyste om titlen Årets Bygherre, når Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen uddeler Bygherreprisen den 4. november 2021. Læs mere om de tre finalister: Gladsaxe Kommune, HOFOR og PensionDanmark og stem på din favorit-finalist her.
Bygherreforeningen

Nyt bygherrenetværk vil skabe flere lærepladser

, /
Mandag blev det første møde i Bygherreforeningens nye netværk ”Bygherrenetværket for flere faglærte i byggebranchen” afholdt. Netværket skal arbejde på at sikre flere faglærte til byggebranchen via bygherrernes egne byggeprojekter.

Et cirkulært startskud

, /
Med kongressen Circular Build Forum i Middelfart for to uger siden blev der for alvor sat fokus på de elementer af den grønne omstilling, der handler om ressourcer, genbrug og genanvendelse af bygninger og byggeprodukter og -materialer. 200 fagfolk diskuterede over to dage potentialer og udfordringer i en markedsomstilling, hvor der stadig er en del ubekendte, men ud fra stemningen blandt de fremmødte virker mange fortrøstningsfulde. Bygherreforeningen var på forskellig vis repræsenteret og en række medlemmer bidrog med erfaringer og videndeling.

Bedre kommunal dialog styrker landets skolebyggeri

, , /
En gruppe af de førende eksperter inden for skolebyggeri i Danmark står bag et nyt sæt af værktøjer, anbefalinger og cases, som skal øge værdien af de 3,6 mia. kroner kommunerne i dag bruger på skolebyggeri i Danmark. Det er Bygherreforeningen, som står bag udviklingsprojektet, der blev offentliggjort i denne uge, og som indeholder flere cases fra bl.a. Aarhus, Gladsaxe og København. Målet er bedre undervisning og trivsel.