Viden & aktuelt i kategorien:
Samfundsansvar

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.
Martin Kaalund, lærling

En erhvervsuddannelse er et godt valg der åbner muligheder

/
Den 1. marts skal landets skoleelever vælge ungdomsuddannelse. Det er en stor beslutning i et ungt menneskes liv, og de fleste unge vælger i dag den gymnasiale vej. Mange fordi de ved, hvad de vil, andre fordi det udskyder en beslutning, som kan føles uigenkaldelig. Men der er også andre veje. En erhvervsuddannelse åbner flere muligheder, end mange tror, og der er efterspørgsel på faglært arbejdskraft - og den kommer kun til at stige i de næste mange år.
Børn springer i vandet i havnebadet ved Islands BryggeKontraframe

Bygherreforeningen vil bidrage til blå biodiversitet

, /
Bygherreforeningen deltager i projektet ”Byudvikling og blå biodiversitet”, der med støtte fra VELUX FONDEN skal udvikle et idékatalog, som giver bygherrer, planlæggere og rådgivere viden og værktøjer til at bringe blå biodiversitet ind som en naturlig del af bæredygtigt byggeri.

Workshop om verdensmål gav aha-oplevelser

, , /
Hvordan møder vi markedet i et udbud, når vi gerne vil fremme verdensmålene? Det spørgsmål forsøger Bygherreforeningens Markedsudvalg at finde svar på. Verdensmålene er én af Bygherreforeningens mærkesager, og udvalget har igennem det sidste halve år haft dem som et fast punkt på dagsordenen. Målet er at sikre, at medlemserfaringer bliver bragt ind i arbejdet, så de råd og anbefalinger, der kommer fra udvalget, bliver konkrete og operationelle.

Entreprenørens 5 gode råd til at få flere lærlinge på byggeprojekterne

, /
Sociale klausuler og ønsket om at der uddannes flere unge i byggebranchen fylder meget i mange byggeprojekter og i kontrakter mellem bygherrer og entreprenører. Det er bl.a. fordi der uddannes for få håndværkere til at dække fremtidens behov for faglært arbejdskraft i bygge- og anlægsbranchen, og fordi branchen har potentiale til at samle nogle af de unge op, der ellers ikke kommer i uddannelse. Hør hvordan bygherren kan hjælpe entreprenøren til at sikre, at der bliver uddannet flere lærlinge på landet store byggeprojekter.
Bygherreforeningen Nyt Hospital Nordsjælland Region Hovedstaden lærlinge struktør

Region Hovedstaden vil have flere struktørlærlinge

/
Fundamentet af Nyt Hospital Nordsjælland er i fuld gang med at blive bygget, og nu samarbejder entreprenør og Region Hovedstaden om at skaffe unge, der har lyst til at uddanne sig til struktører på deres store byggeri. Her hjælper Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance igen med en digital rekrutteringskampagne på Facebook, da erfaringer viser, at det er et godt værktøj til at nå ud til lokalbefolkningen.

Rambøll-rapport: Renovering er bedst for økonomi og klima

, , /
En ny rapport udarbejdet af Rambøll Management for partnerskabet Renovering på Dagsordenen, giver stof til eftertanke hos bygherrer, der bør overveje renovering frem for nedrivning og nybyggeri. Det er nemlig langt mindre belastende for klimaet at renovere frem for at bygge nyt og rive ned. Rapporten viser også, at der er totaløkonomiske besparelser at hente.

Bygherreprisen 2020: Fem stærke kandidater fik besøg af juryen

/
Bygherreprisens jury har i denne uge besøgt fem udvalgte kandidater, som dyster om titlen Årets Bygherre 2020. Kandidaterne er: Byggeri København, FB Gruppen, Boligselskabet Sjælland, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Rune Kilden.

Bygherremanifest til FN’s verdensmål gav kommune politisk slagkraft

, /
Med hensigten om at skabe en fælles forståelsesramme, hvor bygherrer kan vurdere deres muligheder og målsætninger for bæredygtige tiltag, lancerede Bygherreforeningen i januar 2020 et manifest med afsæt i FN’s verdensmål. Bygherreorganisationen Aalborg Kommune har bl.a. brugt manifestet aktivt i deres vedligeholdelsesstrategi og i deres tilstandsvurderinger, og det har givet politisk gennemslagskraft, fortæller Peter Munk, bygningschef i Aalborg Kommune

Bygherreprisen 2020: Se de 17 indstillede bygherrer og projekter

/
Hele 17 professionelle bygherreorganisationer er indstillet til Boligfonden Kubens Bygherrepris 2020. Vinderen bliver kåret til årets Building Awards som finder sted den 12. november. I år hædres en bygherreorganisation eller et konkret projekt, som har demonstreret et særdeles ansvarligt samarbejde.
Køge Universitetshospital Bygherreforeningen

Digital lærlingekampagne skabte lokal goodwill

/
En rekrutteringskampagne af struktørlærlinge til hospitalsbyggeriet i Køge fik hurtigt vind i sejlene på Facebook, og nåede efter få uger ud til en stor del af befolkningen på Sjælland og skabte også goodwill hos den lokale borgmester. Vi er glade for, at vi sammen med vores entreprenør har været med til at skabe arbejde til unge i lokalområdet, lyder det fra projektdirektør Helle Gaub