Viden & aktuelt i kategorien:
Samfundsansvar

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Bygherreforeningen hjælper bygherre med lærlingerekruttering til kæmpe hospitalsbyggeri

/
I Køge mangler der struktørlærlinge til byggeriet af det nye superhospital, og via en digital netværkskampagne hjælper Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance nu med at rekruttere.

Flere lærlinge på de almene byggepladser

, /
Der er mangel på praktikpladser i byggeriet. Et nyt partnerskab mellem Boligselskabet Sjælland og Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance bidrager nu til, at flere erhvervsskoleelever kan få en læreplads i forbindelse med renovering af almene boliger.
Carlsberg Byen Byggeri lærlinge Bygherreforeningen

Stor byggeplads vil have flere lærlinge trods coronakrise

, /
Der er mangel på praktikpladser i den danske byggebranche. Og der kan komme til at mangle endnu flere som konsekvens af coronakrisen og nedgangen i byggeaktiviteterne landet over, spår bl.a. Dansk Byggeri og 3F. Men det er en gevinst at have lærlinge, også på trods af coronakrisen, lyder det fra byggelederen på et af landets store byggepladser.

Bygherreprisen 2020 - Hvad skal der til for at vinde?

, , /
Igen i år kårer Bygherreforeningen i samarbejde med Boligfonden Kuben årets bygherre til Building Awards 2020. Arrangementet finder sted den 12. november, og i år hædres en bygherreorganisation eller et konkret projekt som har demonstreret et særdeles ansvarligt samarbejde.

Nyt samarbejde skal skaffe flere faglærte til byggeriet

/
Et nyt samarbejde mellem Hovedstadens Letbane og Bygherreforeningen skal bidrage til, at flere bliver uddannede inden for byggeriet frem mod åbningen af letbanen 2025.
Corona bygherre bygherreforeningen byggebranchen

Nyt værktøj skal gøre det lettere at uddanne unge i byggeriet

/
Region Hovedstaden og Kuben Management lancerer nu et hjælpeværktøj, der skal gøre det nemmere og mere gennemskueligt for rådgivere og bygherrer at udregne den rette dimensionering af praktikpladser på deres byggeprojekter.
Musicon CityLoops cirkulær økonomi Roskilde

CityLoops – et grønt kredsløb for byggematerialer og overskudsjord

, , , , /
Bygherreforeningen er gået ind i et nyt EU-støttet projekt, som i løbet af de næste 4 år skal være med til at fremme omstillingen til cirkulær økonomi og tankegang inden for byggeri og anlæg.

Himmerland Boligforening vinder Bygherreprisen 2019

, , /
Den nordjyske boligforening vinder en af byggeriets fornemste priser for renoveringen af boligområdet Kildeparken. Her er det lykkedes at løfte boliger, beboere og bydel samtidig og dermed forvandle Aalborg Øst til et attraktivt boligområde i landets fjerdestørste by.