Viden & aktuelt i kategorien:
Udbud

En usikker tid kalder på en tidlig markedsdialog

, /
Landets bygherrer befinder sig lige nu i et usikkert marked med svingende priser på både materialer og energi, stigende renter og i visse tilfælde også konkurser hos entreprenørerne. Det viser vigtigheden af en god dialog med markedet tidligt i processen, så man skyder sig ind på, hvad de afgørende vilkår er for tilbudsgiverne. Bygherreforeningens Markedsudvalg har udarbejdet gode råd og inspiration til, hvordan bygherren kan gribe den tidlige markedsdialog an.

Det skal du som bygherre holde øje med i den nye udbudslov

/
Få et hurtigt overblik over de væsentligste ændringer i udbudsloven. Bl.a. kravet om at det bliver obligatorisk at vurdere tilbudsgiveres pålidelighed samt krav om at sikre oplæring på offentlige byggeprojekter. Desuden får du her en liste over relevante kurser, som kan hjælpe jer på vej i det nye lovapparat.

Eksplosive priser i byggeriet: 10 råd til at håndtere prisstigninger på materialer

/
Der er store prisstigninger på materialer og energi i byggeriet. Bygherreforeningen har her samlet 10 gode råd og anbefalinger til at håndtere prisstigninger i et byggeprojekt.
Kontrafarme

Prisstigninger giver ekstraregninger hos bygherrerne

, , , /
Ny analyse om byggeriets udvikling viser rekordhøje byggeambitioner i Danmark. Men samtidig oplever byggebranchen også høje prisstigninger på en række byggematerialer, hvilket bl.a. åbner op for flere krav fra entreprenørerne. HOFOR er en af de organisationer der udfordres af stigende priser på bl.a. rustfrit stål og derfor skal finde ud af, hvordan ekstraregninger hos entreprenøren skal håndteres.

Stor vækst i boligbyggerier udfordres af prisstigninger

, , /
Ny analyse om byggeriets udvikling viser rekordhøje byggeambitioner i Danmark. Men udviklingen kan udfordres af mangel på arbejdskraft, materialemangel og generelle prisstigninger. Det gør det svært for særligt den almene og offentlige sektor. Og det kan skabe udfordringer for byggeriets grønne omstilling.
Photo by Claudia van Zyl on Unsplash

De tre vigtigste overvejelser kommuner skal gøre sig om friplejemodellen

, , , , , , , /
Hvad skal man tænke over, hvis man som kommune overvejer at benytte friplejemodellen? Det har Sigurd Arnfred Larsen, udviklingskonsulent i Greve Kommune, tre gode råd til.

Stigende behov for plejeboliger – hvilke muligheder har de kommunale bygherrer?

, , , , , /
Kommunerne står overfor en kæmpe opgave inden for de næste år, når de skal bygge plejeboliger til en hastigt voksende gruppe af ældre. Det har fået nogle kommuner til at kigge på nye modeller og tilgange til plejeboligbyggeri. Blandt dem er friplejemodellen, som kan give penge i kommunekassen, men som også indebærer risici for kommunerne, der ikke har anvisningsret til friplejeboligerne.
Kontraframe

Et varmt byggemarked kalder på rettidig omhu – ikke panik

, /
Lange leveringstider på materialer og bygningsdele, prisstigninger og mangel på faglært arbejdskraft. Markedet er helt sikkert varmt for tiden, men ifølge direktør i Bygherreforeningen, Henrik Lindved Bang, har bygherrerne stadig nogle gode handlemuligheder, som kan tage brodden af de værste konsekvenser af et varmt byggemarked. Daniel Aarup-Kristensen, Kontorchef i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplever også, at der er pres på, men at det er udfordringer, der kan håndteres med rettidig omhu.

Fem gode råd til bygherren om udfordringer og handlemuligheder i et varmt byggemarked

, /
I 2014 udgav Bygherreforeningen en rapport om bygherrens handlemuligheder i et vanskeligt byg-gemarked. Rapportens anbefalinger er stadig aktuelle og relevante i det nuværende marked – du kan læse de overordnede anbefalinger og finde link til hele rapporten her.

Workshop om verdensmål gav aha-oplevelser

, , /
Hvordan møder vi markedet i et udbud, når vi gerne vil fremme verdensmålene? Det spørgsmål forsøger Bygherreforeningens Markedsudvalg at finde svar på. Verdensmålene er én af Bygherreforeningens mærkesager, og udvalget har igennem det sidste halve år haft dem som et fast punkt på dagsordenen. Målet er at sikre, at medlemserfaringer bliver bragt ind i arbejdet, så de råd og anbefalinger, der kommer fra udvalget, bliver konkrete og operationelle.