Viden & aktuelt i kategorien:
Udbud

Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

6 gode råd til et godt udbud med forhandling

/
Interessen for at bruge udbud med forhandling er stigende. Det viser Bygherreforeningens undersøgelse af bygherrernes erfaringer med udbudsloven fra maj 2020. Udbudsformen giver bygherrerne mulighed for tættere kontakt med markedet og kan dermed være medvirkende til at præcisere priser, højne kvalitet og lægge fundamentet for en bedre proces. For at understøtte, at alle kan drage nytte af udbudsformen, har vi samlet seks gode råd til et godt udbud med forhandling.

Forsimplede indkøbsregler i byggeriet kan booste dansk økonomi

, /
Reglerne for udbud af store byggeprojekter er så komplicerede i Danmark, at der findes et milliardpotentiale i at forenkle området. Det kan være et tiltrængt boost i genopretningen af dansk økonomi som følge af coronakrisen. Særlig vigtigt er det at nedbringe antallet af udbud, der må gå om, så bygherrer kan bruge kræfterne på godt købmandskab, fremfor at dække sig ind. Der er gevinster at hente for både offentlige indkøbere af byggeri og anlæg og for branchen, viser helt nyt undersøgelse fra Bygherreforeningen.

Rapport om bygherrens erfaringer med udbudsloven

, /
Reglerne for udbud af store byggeprojekter er så komplicerede i Danmark, at der findes et milliardpotentiale i at forenkle området. Der er gevinster at hente for både offentlige indkøbere af byggeri og anlæg og for branchen, viser helt nyt undersøgelse fra Bygherreforeningen.

Onlinehjælp til travle kommuner

, , /
Onlineunivers fra Bygherreforeningen giver kommunerne inspiration til at komme godt igennem øgede byggeaktiviteter som følge af hævet anlægsloft

Bygherreforeningen: Boost kommuner og regioners investeringer i grønt velfærdsbyggeri

, , , , /
Når kommunerne får lov til at bruge flere penge på byggeri som følge af lempelse af anlægs-loftet, bør vi samtidig optimere rammerne for at bruge pengene fornuftigt. Der skal skabes incitament til at investere grønt og langsigtet.

Store hospitalsbyggerier udfordrer byggeriets kapacitet

, , /
Med et langt tilløb er der for alvor kommet fart på de store sygehusbyggerier. Mange af de mia. kr., som er afsat til de såkaldte supersygehuse, kommer i udbud på hospitalsbyggerier i Hillerød, Køge, Odense og på Bispebjerg i København inden for det kommende år. Dermed udgør sygehusbyggerier hele 13 pct. af landets store byggeprojekter, viser nye tal fra Byggepipeline. Det udfordrer et i forvejen travlt byggemarked, advarer Bygherreforeningen.

10 gode råd til lavere tilbudsomkostninger og bedre tilbud

, , /
De udførende entreprenører har stigende tilbudsomkostninger. Men der er mange lavthængende frugter, der kan bane vej for færre transaktionsomkostninger og bedre tilbud. Bygherreforeningen og Dansk Byggeri har i fællesskab opstillet 10 gode råd til at skabe bedre udbudsprocesser og nedbringe tilbudsomkostningerne.

Byggepipeline overvåger travlhed i markedet

, /
Der er travlt i byggebranchen og aktivitetsniveauet overstiger niveauet før finanskrisen. Det kan være en udfordring at skaffe leverandører og ressourcer nok til de konkrete byggeprojekter.

Spild og værdi i udbudsprocesserne - rapport og fælles anbefaling

, /
De senere år har der været fokus på transaktionsomkostninger i forbindelse med udbud af rådgivningsydelser i bygge- og anlægsprojekter.