Viden & aktuelt i kategorien:
Udbud

To store bygherrer vil have styr på de bæredygtige løsninger

, , /
Vejdirektoratet og Københavns Kommune bruger deres udbud og kontrakter aktivt, når de udlever deres strategier og målsætninger om bæredygtighed. Men det overlades ikke bare til markedet. De er selv aktive og forberedte og vil have kontrol med de løsninger, som kommer ind i projekterne.

Klare udbuds- og konkurrencekriterier er afgørende i den cirkulære økonomi

, , /
Ny eksempelsamling fra Bygherreforeningen og Danske Arkitektvirksomheder viser, hvilke konkurrencekriterier og mindstekrav førende bygherrer i cirkulær økonomi benytter, når genbrug, genanvendelse, fornybare ressourcer, transformation og nye designprincipper indtænkes i projekterne.

Byggeriet undgik nedsmeltning i 2022

, /
Trods masser af krisestemning og udfordringer sidste år lå byggeriet på ingen måde stille. Byggefakta udkom i sidste uge med en opgørelse over gennemførte projekter i 2022. Selvom en del bygherrer måtte trække i håndbremsen, lå markedet på ingen måde stille. Samlet set blev der igangsat store byggeprojekter for over 111,8 mia. kroner sidste år, lyder det fra analysevirksomheden i rapporten Trends for byggebranchen 2018-2022.

En usikker tid kalder på en tidlig markedsdialog

, /
Landets bygherrer befinder sig lige nu i et usikkert marked med svingende priser på både materialer og energi, stigende renter og i visse tilfælde også konkurser hos entreprenørerne. Det viser vigtigheden af en god dialog med markedet tidligt i processen, så man skyder sig ind på, hvad de afgørende vilkår er for tilbudsgiverne. Bygherreforeningens Markedsudvalg har udarbejdet gode råd og inspiration til, hvordan bygherren kan gribe den tidlige markedsdialog an.

Det skal du som bygherre holde øje med i den nye udbudslov

/
Få et hurtigt overblik over de væsentligste ændringer i udbudsloven. Bl.a. kravet om at det bliver obligatorisk at vurdere tilbudsgiveres pålidelighed samt krav om at sikre oplæring på offentlige byggeprojekter. Desuden får du her en liste over relevante kurser, som kan hjælpe jer på vej i det nye lovapparat.

Eksplosive priser i byggeriet: 10 råd til at håndtere prisstigninger på materialer

/
Der er store prisstigninger på materialer og energi i byggeriet. Bygherreforeningen har her samlet 10 gode råd og anbefalinger til at håndtere prisstigninger i et byggeprojekt.
Kontrafarme

Prisstigninger giver ekstraregninger hos bygherrerne

, , , /
Ny analyse om byggeriets udvikling viser rekordhøje byggeambitioner i Danmark. Men samtidig oplever byggebranchen også høje prisstigninger på en række byggematerialer, hvilket bl.a. åbner op for flere krav fra entreprenørerne. HOFOR er en af de organisationer der udfordres af stigende priser på bl.a. rustfrit stål og derfor skal finde ud af, hvordan ekstraregninger hos entreprenøren skal håndteres.

Stor vækst i boligbyggerier udfordres af prisstigninger

, , /
Ny analyse om byggeriets udvikling viser rekordhøje byggeambitioner i Danmark. Men udviklingen kan udfordres af mangel på arbejdskraft, materialemangel og generelle prisstigninger. Det gør det svært for særligt den almene og offentlige sektor. Og det kan skabe udfordringer for byggeriets grønne omstilling.
Photo by Claudia van Zyl on Unsplash

De tre vigtigste overvejelser kommuner skal gøre sig om friplejemodellen

, , , , , , , /
Hvad skal man tænke over, hvis man som kommune overvejer at benytte friplejemodellen? Det har Sigurd Arnfred Larsen, udviklingskonsulent i Greve Kommune, tre gode råd til.

Stigende behov for plejeboliger – hvilke muligheder har de kommunale bygherrer?

, , , , , /
Kommunerne står overfor en kæmpe opgave inden for de næste år, når de skal bygge plejeboliger til en hastigt voksende gruppe af ældre. Det har fået nogle kommuner til at kigge på nye modeller og tilgange til plejeboligbyggeri. Blandt dem er friplejemodellen, som kan give penge i kommunekassen, men som også indebærer risici for kommunerne, der ikke har anvisningsret til friplejeboligerne.