Viden & aktuelt i kategorien:
Udbud

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.
Photo by Claudia van Zyl on Unsplash

De tre vigtigste overvejelser kommuner skal gøre sig om friplejemodellen

, , , , , , , /
Hvad skal man tænke over, hvis man som kommune overvejer at benytte friplejemodellen? Det har Sigurd Arnfred Larsen, udviklingskonsulent i Greve Kommune, tre gode råd til.

Stigende behov for plejeboliger – hvilke muligheder har de kommunale bygherrer?

, , , , , /
Kommunerne står overfor en kæmpe opgave inden for de næste år, når de skal bygge plejeboliger til en hastigt voksende gruppe af ældre. Det har fået nogle kommuner til at kigge på nye modeller og tilgange til plejeboligbyggeri. Blandt dem er friplejemodellen, som kan give penge i kommunekassen, men som også indebærer risici for kommunerne, der ikke har anvisningsret til friplejeboligerne.
Kontraframe

Et varmt byggemarked kalder på rettidig omhu – ikke panik

, /
Lange leveringstider på materialer og bygningsdele, prisstigninger og mangel på faglært arbejdskraft. Markedet er helt sikkert varmt for tiden, men ifølge direktør i Bygherreforeningen, Henrik Lindved Bang, har bygherrerne stadig nogle gode handlemuligheder, som kan tage brodden af de værste konsekvenser af et varmt byggemarked. Daniel Aarup-Kristensen, Kontorchef i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplever også, at der er pres på, men at det er udfordringer, der kan håndteres med rettidig omhu.

Fem gode råd til bygherren om udfordringer og handlemuligheder i et varmt byggemarked

, /
I 2014 udgav Bygherreforeningen en rapport om bygherrens handlemuligheder i et vanskeligt byg-gemarked. Rapportens anbefalinger er stadig aktuelle og relevante i det nuværende marked – du kan læse de overordnede anbefalinger og finde link til hele rapporten her.

Workshop om verdensmål gav aha-oplevelser

, , /
Hvordan møder vi markedet i et udbud, når vi gerne vil fremme verdensmålene? Det spørgsmål forsøger Bygherreforeningens Markedsudvalg at finde svar på. Verdensmålene er én af Bygherreforeningens mærkesager, og udvalget har igennem det sidste halve år haft dem som et fast punkt på dagsordenen. Målet er at sikre, at medlemserfaringer bliver bragt ind i arbejdet, så de råd og anbefalinger, der kommer fra udvalget, bliver konkrete og operationelle.

6 gode råd til et godt udbud med forhandling

/
Interessen for at bruge udbud med forhandling er stigende. Det viser Bygherreforeningens undersøgelse af bygherrernes erfaringer med udbudsloven fra maj 2020. Udbudsformen giver bygherrerne mulighed for tættere kontakt med markedet og kan dermed være medvirkende til at præcisere priser, højne kvalitet og lægge fundamentet for en bedre proces. For at understøtte, at alle kan drage nytte af udbudsformen, har vi samlet seks gode råd til et godt udbud med forhandling.

Forsimplede indkøbsregler i byggeriet kan booste dansk økonomi

, /
Reglerne for udbud af store byggeprojekter er så komplicerede i Danmark, at der findes et milliardpotentiale i at forenkle området. Det kan være et tiltrængt boost i genopretningen af dansk økonomi som følge af coronakrisen. Særlig vigtigt er det at nedbringe antallet af udbud, der må gå om, så bygherrer kan bruge kræfterne på godt købmandskab, fremfor at dække sig ind. Der er gevinster at hente for både offentlige indkøbere af byggeri og anlæg og for branchen, viser helt nyt undersøgelse fra Bygherreforeningen.

Rapport om bygherrens erfaringer med udbudsloven

, /
Reglerne for udbud af store byggeprojekter er så komplicerede i Danmark, at der findes et milliardpotentiale i at forenkle området. Der er gevinster at hente for både offentlige indkøbere af byggeri og anlæg og for branchen, viser helt nyt undersøgelse fra Bygherreforeningen.

Onlinehjælp til travle kommuner

, , /
Onlineunivers fra Bygherreforeningen giver kommunerne inspiration til at komme godt igennem øgede byggeaktiviteter som følge af hævet anlægsloft

Bygherreforeningen: Boost kommuner og regioners investeringer i grønt velfærdsbyggeri

, , , , /
Når kommunerne får lov til at bruge flere penge på byggeri som følge af lempelse af anlægs-loftet, bør vi samtidig optimere rammerne for at bruge pengene fornuftigt. Der skal skabes incitament til at investere grønt og langsigtet.