Viden & aktuelt i kategorien:

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.
Photo by Claudia van Zyl on Unsplash

De tre vigtigste overvejelser kommuner skal gøre sig om friplejemodellen

, , , , , , , /
Hvad skal man tænke over, hvis man som kommune overvejer at benytte friplejemodellen? Det har Sigurd Arnfred Larsen, udviklingskonsulent i Greve Kommune, tre gode råd til.

Stigende behov for plejeboliger – hvilke muligheder har de kommunale bygherrer?

, , , , , /
Kommunerne står overfor en kæmpe opgave inden for de næste år, når de skal bygge plejeboliger til en hastigt voksende gruppe af ældre. Det har fået nogle kommuner til at kigge på nye modeller og tilgange til plejeboligbyggeri. Blandt dem er friplejemodellen, som kan give penge i kommunekassen, men som også indebærer risici for kommunerne, der ikke har anvisningsret til friplejeboligerne.
Kontraframe

Behandlingstiden på byggesager i Københavns Kommune skal kortes ned!

/
Bygherreforeningen vil have gjort noget ved de lange behandlingstider på byggesager i Københavns Kommune, som frustrerer foreningens medlemmer og risikerer at påføre dem økonomiske tab. I sidste uge var foreningens direktør og vicedirektør til møde med kommunens teknik- og miljøforvaltning om sagen, og snart kan foreningens medlemmer mødes med og komme med løsningsforslag til forvaltningen.

Mød de tre finalister til Bygherreprisen 2021 og stem på din favorit!

, , , , /
Der er nu fundet tre finalister, som skal dyste om titlen Årets Bygherre, når Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen uddeler Bygherreprisen den 4. november 2021. Læs mere om de tre finalister: Gladsaxe Kommune, HOFOR og PensionDanmark og stem på din favorit-finalist her.

Bygherreprisen 2021: Juryen besøger fem stærke kandidater

, /
Juryen bag Bygherreprisen har nu besøgt fem udvalgte kandidater, som dyster om titlen Årets Bygherre 2021. På to spændende besøgsdage mødte juryen de fem kandidater og så deres projekter på nært hold. Kandidaterne er: HOFOR, PensionDanmark, Lejerbo, Bygningsstyrelsen og Gladsaxe Kommune.
Foto: Jonathan Grevsen

Bæredygtighed har højeste prioritet for Bygherreforeningens medlemmer

, /
Bæredygtighed er det faglige område, som landets bygherrer efterspørger mest viden om i deres egen forening, Bygherreforeningen, viser ny medlemsundersøgelse. Emnet har overhalet viden om jura, aftaler og regler, der ellers har været et hovedfokus. De nye resultater vidner om, at branchen er udfordret på den grønne omstilling og ønsker mere viden og flere værktøjer.
Bygherreforeningen

Nyt bygherrenetværk vil skabe flere lærepladser

/
Mandag blev det første møde i Bygherreforeningens nye netværk ”Bygherrenetværket for flere faglærte i byggebranchen” afholdt. Netværket skal arbejde på at sikre flere faglærte til byggebranchen via bygherrernes egne byggeprojekter.
Kontraframe

Et varmt byggemarked kalder på rettidig omhu – ikke panik

, /
Lange leveringstider på materialer og bygningsdele, prisstigninger og mangel på faglært arbejdskraft. Markedet er helt sikkert varmt for tiden, men ifølge direktør i Bygherreforeningen, Henrik Lindved Bang, har bygherrerne stadig nogle gode handlemuligheder, som kan tage brodden af de værste konsekvenser af et varmt byggemarked. Daniel Aarup-Kristensen, Kontorchef i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplever også, at der er pres på, men at det er udfordringer, der kan håndteres med rettidig omhu.

Fem gode råd til bygherren om udfordringer og handlemuligheder i et varmt byggemarked

, /
I 2014 udgav Bygherreforeningen en rapport om bygherrens handlemuligheder i et vanskeligt byg-gemarked. Rapportens anbefalinger er stadig aktuelle og relevante i det nuværende marked – du kan læse de overordnede anbefalinger og finde link til hele rapporten her.

Et cirkulært startskud

, /
Med kongressen Circular Build Forum i Middelfart for to uger siden blev der for alvor sat fokus på de elementer af den grønne omstilling, der handler om ressourcer, genbrug og genanvendelse af bygninger og byggeprodukter og -materialer. 200 fagfolk diskuterede over to dage potentialer og udfordringer i en markedsomstilling, hvor der stadig er en del ubekendte, men ud fra stemningen blandt de fremmødte virker mange fortrøstningsfulde. Bygherreforeningen var på forskellig vis repræsenteret og en række medlemmer bidrog med erfaringer og videndeling.