Viden & aktuelt i kategorien:

Vær forberedt: Fem gode råd til at håndtere konkurs hos din entreprenør

/
Prisstigninger på materialer presser byggeriets virksomheder økonomisk, og i juni og juli nåede antallet af konkursramte entreprenørvirksomheder det højeste tal siden finanskrisen. Det stiller bygherrerne i en usikker situation. Mikael Kenno Fogde, advokat og ekstern konsulent i Bygherreforeningen, giver her fem gode råd til, hvad du som bygherre kan gøre for at undgå at blive unødigt hårdt ramt, hvis din entreprenør går konkurs.

Minimér risikoen for kriser på dit byggeprojekt med kommunikation

/
Det er blevet lettere end nogensinde at kritisere byggeri, og det kan have store økonomiske konsekvenser for bygherren, hvis tidsplaner bliver skubbede. Bygherren bør investere i kommunikation, og ikke kun i krisetider, men i hele processen, lyder det fra Heidi Meier Bach, kommunikationsrådgiver. For byggerier er forandringer, og dem er ingen som udgangspunkt glade for.

Ny ydelsesbeskrivelse for bæredygtighed er sendt i høring

/
Ydelsesbeskrivelserne får nu et nyt tillæg, som gør det enklere og mere gennemskueligt at indgå aftaler mellem bygherrer og projekterende i forhold til bæredygtighed. Det er muligt at komme med input til det nye tillæg.

Coronakrisens påvirkning af byggeprocessen – hvad kan byggebranchen lære af pandemien?

, , , /
Stigende hygiejnekrav og stigende materialepriser, hjemsendelser og hjemmearbejde, uformelle aftaler og ustabile leverancer. Udfordringerne har været mange i byggebranchen under pandemien. Men hvad har det betydet for byggeriet, og kan vi lære noget af krisen, som branchen kan bruge fremover? Ny rapport fra Bygherreforeningen identificerer de områder, hvor der er læring at hente og overvejelser at gøre.

Offentlige bygherrer er også underlagt sanktioner mod Rusland

/
EU vedtog tidligere året den femte pakke af sanktioner mod Rusland som følge af invasionen af Ukraine. Offentlige bygherrer er også underlangt sanktionerne, og Bygherreforeningens Markedsudvalg opfordrer derfor til at man som bygherre gennemgår sine kontrakter med henblik på at overveje om, der skal foretages ændringer.
Bygherreprisen 2022

Bygherreprisen slår rekord: 36 bygherrer dyster om titlen som Årets Bygherre

/
Knap 40 bygherrer er indstillet til Bygherreprisen 2022. Der er dermed sket en fordobling i antallet af kandidater sammenlignet med sidste år. Når prisen uddeles til november, hylder Bygherreforeningen, sammen med Boligfonden Kuben, en ekstraordinær bygherre, der er med til at løfte og udvikle branchen.

Undgå dårlige projekter med et overblik over din organisations kompetencer

/
Har I rekordmange projekter? Har I fået ny organisering? Eller skal I til at udrulle en ny strategi? I så fald kan det være udfordrende at vide, hvilket ben I skal stå på som bygherreorganisation. Derfor tilbyder Bygherreforeningen et gratis kompetencekompas til foreningens medlemmer. Kompasset er et værktøj, der giver jer overblik over jeres organisation og dermed sikrer, at I har de rette kompetencer til opgaven som bygherre.

Prisstigninger på materialer tester AB-systemet

/
Danmark oplever i disse måneder prisstigninger som ikke er set i 40 år. Men i modsætning til andre brancher har byggeriet regler for, hvordan prisstigninger skal håndteres mellem byggeriets parter. Byggeriets aftalesystem AB18 beskriver både roller og ansvar i forhold til hvordan den ofte vanskelige situation behandles. Bliv klogere på reglerne her.

Det skal du som bygherre holde øje med i den nye udbudslov

/
Få et hurtigt overblik over de væsentligste ændringer i udbudsloven. Bl.a. kravet om at det bliver obligatorisk at vurdere tilbudsgiveres pålidelighed samt krav om at sikre oplæring på offentlige byggeprojekter. Desuden får du her en liste over relevante kurser, som kan hjælpe jer på vej i det nye lovapparat.

Stor interesse for stampet lerjord som nyt bæredygtigt byggemateriale

/
Kan de mange millioner tons overskudsjord, der årligt produceres ved bygge- og anlægsarbejder, bruges som et bæredygtigt og klimavenligt alternativ til traditionelle byggematerialer? Det blev diskuteret, da Bygherreforeningen og Region Hovedstaden holdt et populært symposium i midten af maj. Debatten blev optaget og kan ses eller genses her.