Viden & aktuelt i kategorien:

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Voksne lærlinge ved, hvad de vil

/
Jonathan Stougaard Laursen er 20 år og opvokset i Faaborg. Han er i øjeblikket i lære som anlægsstruktør hos Aarsleff på Region Hovedstadens nye hospitalsbyggeri ”BørneRiget". Hans erhvervserfaringer efter folkeskolen hjalp ham med at blive afklaret om sit uddannelsesvalg, og hvad han ville med sin læretid.

Bygherreforeningen offentliggør værktøjer til at løfte landets skolebyggeri

, , , , , /
Fire nye værktøjer som offentliggøres i slutningen af august skal skabe bedre skolebyggerier i landets kommuner.

Bygherreprisen 2021: Se de 18 indstillede bygherrer og projekter

/
Blandt årets indstillinger gemmer sig 18 forskellige professionelle bygherreorganisationer, som er indstillede til Boligfonden Kubens Bygherrepris 2021. I år hædres en bygherreorganisation eller et konkret projekt som har haft en særligt stærk vision og fulgt denne til dørs gennem projektets mange faser.
Bygherreforeningens lederuddannelseKontraframe

Bygherreprofiler gæster lederuddannelse

/
Bygherreforeningens nye lederuddannelse starter til efteråret. En række profiler fra byggebranchen gæster uddannelsen som oplægsholdere for at knytte byggeriets praksis og de komplekse problemstillinger, man kan støde på som leder af en bygherreorganisation, til ledelsesteorien. En af gæsteoplægsholderne er Pia Nielsen, direktør i fsb - læs hendes fire bud på vigtige ledelseskompetencer i en bygherreorganisation og mød de øvrige oplægsholderne.
8 gode råd til mediekriser i byggeriet

Sådan håndterer du mediekriser i byggeriet

, /
Ofte rydder byggesektoren forsiden med en krise. Byggeriet bliver forsinket, der er brugt alt for mange penge eller kvaliteten halter. Njalstårnet og Niels Bohr Bygningen er blevet synonyme med ærgerlige historier fra byggebranchen. Men selvom man ikke kan undgå kriser, kan den rette håndtering begrænse krisens omfang – og i bedste fald vendes til noget positivt.
Berkan Oliver Yildirim

Stort byggeri giver lærlinge mange muligheder

, , /
Berkan Oliver Yildirim er 18 år gammel og har siden januar 2021 været i lære som VVS’er hos Brøndum A/S, der udfører arbejde for Region Hovedstaden på sygehusbyggeriet ”Ny Psykiatri Bispebjerg”. Via krav om lærlinge på regionens sygehusbyggerier sikrer regionen, at der uddannes lærlinge på deres sygehusbyggerier. Berkan er en af de lærlinge, der nyder godt af at være i lære på et stort byggeri

Bygherrer skal bidrage til udbredelsen af elbiler

/
Det er blevet vigtigt for bygherrer at forholde sig til etablering af ladestandere til elbiler på parkeringspladser. For det første er det et lovkrav, at der ved nybyggerier og større ombygninger skal gøres klar til etablering af ladestandere til elbiler. For det andet efterspørger brugerne i stigende grad mulighed for opladning af deres biler både hjemme, på arbejdsplads eller studie og ved supermarkedet. Ladestandere er blevet et konkurrenceparameter.

Bygherreprisen: En hyldest til dem i kulissen

/
Når årets Bygherrepris uddeles af Bygherreforeningen og Boligfonden Kuben ved Building Awards 2021, så hyldes bygherren, som ellers ofte er en undervurderet spiller i et byggeprojekt. Bygherren har mange hatte og er både igangsætteren, facilitatoren og beslutningstageren, og spiller desuden en helt central rolle i at definere, forme og følge både brugere og investorers behov til dørs.

Byggeriet buldrer derudaf trods Corona

/
Med kraftigt stigende boligpriser er det måske ikke en overraskelse, at der også er fuld fart på byggeriet. Den nye trendrapport fra Byggefakta viser, at 2021 ser ud til at blive et rekordår på flere områder – fra det private til det almene boligbyggeri – med hovedstadsområdet som den store vækstmotor. Der er kun nedgang på enkelte dele af det offentlige byggeri, hvor uddannelsesinstitutioner, ligesom energi- og renovationsområdet går lidt ned i aktivitetsniveau.

Ændrede momsregler kan få konsekvenser for bygherrer

/
Hvis man ændrer strategi ved opførelse af en ejendom og udlejer frem for at sælge, kan det få negative økonomiske konsekvenser for bygherren, når nye ændringer i momsreglerne træder i kraft den 1. juli 2021. Loven påvirker nye ejendomsprojekter, hvor man ikke på forhånd ved, om det færdige byggeri skal sælges eller udlejes, og dette indskrænker bygherrens frihed til at ændre strategi undervejs.