Viden & aktuelt i kategorien:

Børsen i brand

Jonathan Grevsen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
Vinder af Bygherreprisen 2023

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.

Ny guide klæder kommunale ejendomschefer på til at arbejde strategisk med bæredygtighed

Landets 98 kommuner står overfor enorme udfordringer med at sikre de fysiske rammer for velfærden i de kommende år. Det gælder uanset, om der er tale om nybyggeri eller vedligeholdelse og udvikling af den eksisterende ejendomsportefølje. Dette betyder et øget pres på kommunale bygherreorganisationer og ejendomscentre og et øget behov for at kunne arbejde strategisk med bæredygtighed. En ny guide skal hjælpe ejendomschefer med at få bedre styr på ejendomsstrategien og bæredygtigheden i kommunale byggerier og porteføljer.

Uddannelse af unge er en mærkesag hos Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

Metroselskabet har brugt lærlingeklausuler på alle større kontrakter siden 2015, og har brugt Bygherreforeningens tilgang og værktøjer til at udvikle deres indsats..

Lærlingeplan styrkede samarbejdet på Boligselskabet Sjællands renovering

På Boligselskabet Sjællands renoveringssag af Ringparken i Roskilde har man brugt lærlingeplanen. Det er et styringsredskab, der bruges til at planlægge og følge op på antal lærlingeårsværk på byggesagen.

Landsdækkende lærlingeindsats skaber 545 lærepladser i byggeriet

Siden 2019 har Bygherreforeningen arbejdet på, at der bliver skabt lærepladser som et bidrag til at imødekomme fremtidens udfordringer med faglært arbejdskraft på 55 af landets største byggepladser. Indsatsen vil skabe lærepladser til omtrent 545 lærlinge rundt om i landet i et marked, der i 2025 vil mangle 17.000 faglærte. På en byggeplads i en afdeling hos en almen bygherre i Aarhus, har indsatsen medvirket til at de er nået et godt stykke over det måltal, de ellers havde stillet krav om.

Nyt projekt skal udvikle en fælles tilgang til bygningers tilstandsvurdering

Der mangler en fælles metode til tilstandsvurderinger af bygninger, som bl.a. kan være med til at sikre, at data kan bruges igennem flere år og på tværs af bygninger og rådgivere af byg- og driftsherrerne. I et nyt projekt skal Bygherreforeningens Digitaliseringsudvalg derfor udvikle en bred og anvendelig standard for tilstandsvurdering samt en tilhørende vejledning. Bygherreforeningen søger nu personer, der ønsker at være med i en referencegruppe til projektet.