Viden & aktuelt i kategorien:

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Overraskende blød landing for byggeriet efter COVID-19

/
Nye tal fra Byggepipline.dk viser, at der er et lille fald i antallet af nye store byggeprojekter i Danmark på over 50 mio. kr. Men faldet er langt mindre end hvad branchen havde frygtet.
safety First sikkerhed på arbejdspladsen byggeplads bygherreforeningen gentofte kommune

Bedre arbejdsmiljø sparede to uger i tidsplanen: ”Det er forbløffende effektivt”

/
Gennem en test af en ny tilgang til arbejdsmiljø på byggepladsen, blev Gentofte Kommune færdig to uger før forventet med et renoveringsprojekt, der samtidig gav bedre økonomi til entreprenøren og var mangelfrit ved aflevering. Det skyldes et ledelsesfokus på sikkerhed og processer. Resultatet er forbløffende effektivt, lyder det fra både bygherre og entreprenør.

Bygherreforeningen hjælper bygherre med lærlingerekruttering til kæmpe hospitalsbyggeri

/
I Køge mangler der struktørlærlinge til byggeriet af det nye superhospital, og via en digital netværkskampagne hjælper Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance nu med at rekruttere.

Flere lærlinge på de almene byggepladser

, /
Der er mangel på praktikpladser i byggeriet. Et nyt partnerskab mellem Boligselskabet Sjælland og Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance bidrager nu til, at flere erhvervsskoleelever kan få en læreplads i forbindelse med renovering af almene boliger.

Forsimplede indkøbsregler i byggeriet kan booste dansk økonomi

, /
Reglerne for udbud af store byggeprojekter er så komplicerede i Danmark, at der findes et milliardpotentiale i at forenkle området. Det kan være et tiltrængt boost i genopretningen af dansk økonomi som følge af coronakrisen. Særlig vigtigt er det at nedbringe antallet af udbud, der må gå om, så bygherrer kan bruge kræfterne på godt købmandskab, fremfor at dække sig ind. Der er gevinster at hente for både offentlige indkøbere af byggeri og anlæg og for branchen, viser helt nyt undersøgelse fra Bygherreforeningen.
Carlsberg Byen Byggeri lærlinge Bygherreforeningen

Stor byggeplads vil have flere lærlinge trods coronakrise

, /
Der er mangel på praktikpladser i den danske byggebranche. Og der kan komme til at mangle endnu flere som konsekvens af coronakrisen og nedgangen i byggeaktiviteterne landet over, spår bl.a. Dansk Byggeri og 3F. Men det er en gevinst at have lærlinge, også på trods af coronakrisen, lyder det fra byggelederen på et af landets store byggepladser.

Onlinehjælp til travle kommuner

, , /
Onlineunivers fra Bygherreforeningen giver kommunerne inspiration til at komme godt igennem øgede byggeaktiviteter som følge af hævet anlægsloft

Bygherreforeningen: Boost kommuner og regioners investeringer i grønt velfærdsbyggeri

, , , , /
Når kommunerne får lov til at bruge flere penge på byggeri som følge af lempelse af anlægs-loftet, bør vi samtidig optimere rammerne for at bruge pengene fornuftigt. Der skal skabes incitament til at investere grønt og langsigtet.