Viden & aktuelt i kategorien:
Publikationer

Hold dig opdateret på byggeriets udvikling: Bygherrebarometeret 2021

, /
Bygherreforeningen og Byggefakta udgiver ”Bygherrebarometeret” som indeholder målinger på bygherrernes prioriteringer og udviklingen det kommende år inden for byggeriet.

Bygninger må ikke glemmes i CO2-regnskabet

/
Pressemeddelelse fra Renovering på Dagsordenen om Klimarådets Statusrapport 2021.

Richard Saxon – fire værktøjer til at opnå den fulde værdiskabelse

, /
Mange byggeprojekter formår ikke at opnå den værdi, de er beregnede til. Selv for projekter, der bliver leveret til tiden og inden for budgetrammen, sker det, at de forventede fordele ikke altid indfinder sig. Den britiske professor og arkitekt Richard Saxon har undersøgt hvorfor det sker og hvad man som bygherre kan gøre en ny artikel, "An introduction to the value tool-kit" fra juli 2020. Bygherreforeningen har her opsummeret de vigtigste punkter.

Ny rapport går i dybden med udbud med mængder

/
Ny rapport med bl.a. Bygherreforeningen som afsender afdækker byggeriets udfordringer med udbud med mængder og dermed understøtte digitaliseringen af byggeriet. Rapporten giver i alt tre anbefalinger til en ny fælles praksis, som kan understøtte en effektivisering af byggeriet.

Bilag til Rambøll-rapport om renovering versus nybyggeri

/
Bilag til Rambøllrapporten "Analyse af CO2-udledning og totaløkonomi i renovering og nybyg".

Rambøllrapport om renovering versus nybyg

/
Rapport fra branchepartnerskabet Renovering på Dagsordenen udført af Rambøll, der sammenholder CO2-udledning og totaløkonomiske effekter af renovering og nybyg.

Rapport om bygherrens erfaringer med udbudsloven

, /
Reglerne for udbud af store byggeprojekter er så komplicerede i Danmark, at der findes et milliardpotentiale i at forenkle området. Der er gevinster at hente for både offentlige indkøbere af byggeri og anlæg og for branchen, viser helt nyt undersøgelse fra Bygherreforeningen.

Forslag til strakspakke med energieffektiviseringer

, /
Renovering på Dagsordenen og SYNERGIs bud på straks-initiativer til afbødning af nedgangen i byggeriet som følge af COVID-19 og hjælp til den grønne omstilling.

Analyse af energibesparelsers samfundsøkonomiske potentiale

/
Branchepartnerskabet Renovering på Dagsordenen viser det samfundsøkonomiske potentiale ved investeringer i energibesparelser.

Notat om analyse af samfundsøkonomisk energibesparelsespotentiale

/
Metodenotat fra Renovering på Dagsordenen om rapport, der udkommer i efteråret 2020.