Viden & aktuelt i kategorien:
Publikationer

Bygherreprisen Building Awards Licitationen Bygherreforeningen

Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg”

/
Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 18. august, der hylder det ansvarlige samarbejde.
arbejdsmiljø vejdirektoratet sikkerhed ulykker byggeri bo-vest Gentofte Kommune Bygherreforeningen

Topledere viser vejen til færre ulykker

/
Øget fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed i topledelsen hos Gentofte Kommune, Vejdirektoratet og det almene boligselskab Bo-Vest skal føre til færre ulykker og mere produktivitet på de tre organisationers byggepladser. Den nye tilgang bygger på erfaringer fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker.

Renoveringsopgaver i høj kurs hos kommuner efter fjernelse af anlægsloftet

, , , /
Med fjernelsen af anlægsloftet i år, har landets kommuner nu mulighed for at fremskynde opgaver efter eget valg. En rundspørge i tre kommuner viser, at det særligt er planlagte renoveringsopgaver, som bliver fremrykket, da nybyggeri af forskellige årsager er vanskeligt under coronakrisen.
Anlægsloft daginstitution bygherreforeningen corona

Højere anlægsloft bør følges op af højere beløbsgrænser i tilbudsloven

, , , /
Kommunerne skal have mulighed for at igangsætte flere byggeprojekter og dermed være med holde gang i erhvervsliv og beskæftigelse under coronakrisen. Man bør samtidig justere beløbsgrænserne i udbudsreglerne, for at gøre det nemmere at få virksomheder og håndværkere i gang med det samme på fx tomme skoler og daginstitutioner
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Klimapartnerskab viser vejen til et bæredygtigt byggeri

, , , /
Efter fire måneders intensivt arbejde og involvering af mere end 100 fagfolk, har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg udgivet sin resultatrapport. Bygherreforeningen har deltaget aktivt i arbejdet og støtter op om mange af de gode forslag.
klimapartnerskab rapport bilag bygherreforeningen

Bygherreforeningen bidrager til ny klimahandlingsplan

/
Bygherreforeningen skal sammen med bl.a. Dansk Byggeri og Dansk Industri frem mod februar 2020 komme med bud på, hvordan bygge- og anlægsbranchen skal bidrage til at vi bliver klimaneutrale i 2050 i regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg

Bygherrer skal drive den bæredygtige udvikling

/
Bygherreforeningen lancerer fredag d. 10 januar et manifest med udgangspunkt i FNs verdensmål, der skal hjælpe bygherrer med en bæredygtig omstilling af deres arbejde.

Richard Saxon – fire værktøjer til at opnå den fulde værdiskabelse

, /
Mange byggeprojekter formår ikke at opnå den værdi, de er beregnede til. Selv for projekter, der bliver leveret til tiden og inden for budgetrammen, sker det, at de forventede fordele ikke altid indfinder sig. Den britiske professor og arkitekt Richard Saxon har undersøgt hvorfor det sker og hvad man som bygherre kan gøre en ny artikel, "An introduction to the value tool-kit" fra juli 2020. Bygherreforeningen har her opsummeret de vigtigste punkter.

Ny rapport går i dybden med udbud med mængder

/
Ny rapport med bl.a. Bygherreforeningen som afsender afdækker byggeriets udfordringer med udbud med mængder og dermed understøtte digitaliseringen af byggeriet. Rapporten giver i alt tre anbefalinger til en ny fælles praksis, som kan understøtte en effektivisering af byggeriet.

Rapport om bygherrens erfaringer med udbudsloven

, /
Reglerne for udbud af store byggeprojekter er så komplicerede i Danmark, at der findes et milliardpotentiale i at forenkle området. Der er gevinster at hente for både offentlige indkøbere af byggeri og anlæg og for branchen, viser helt nyt undersøgelse fra Bygherreforeningen.

Hvidbog om bygningsdrift

, /
Branchepartnerskabet Renovering på Dagsordenen sætter fokus på bygningsdrift med ny hvidbog.

Spild og værdi i udbudsprocesserne - rapport og fælles anbefaling

, /
De senere år har der været fokus på transaktionsomkostninger i forbindelse med udbud af rådgivningsydelser i bygge- og anlægsprojekter.

Bygherrens manøvrerum - håndbog til at skabe legitimitet og opbakning i byggeprojekter

, , /
En moderne bygherre er en professionel aktør som har initiativretten (og pligten) i forhold til et byggeprojekt, men som hele tiden må navigere i en verden af interessenter lige fra ejere, investorer og politisk bagland til brugere, leverandører og det omkringliggende samfund. Denne håndbog giver inspiration værktøjer til dette arbejde.

Inspirationskatalog - digitale frontløbere i den almene sektor

/
Ny teknologi og digitalisering har et stort potentiale i den almene sektor. I dette inspirationskatalog deler de seks frontløbere deres metoder.

Pejlemærker for fremtidens digitale samarbejde

/
De professionelle bygherrer kan sætte sig i spidsen for en værdiskabende udvikling og stille krav, der integrerer digitale redskaber for at skabe bedre byggeri, smartere drift og bedre service overfor brugerne.

Indeklima i folkeskolerne - aktøranalyse

/
Flere analyser peger på, at indeklimaet ikke har udviklet sig markant i de seneste år, trods mere fokus på området. Bygherreforeningen har gennemført en analyse af aktører på indeklimaområdet i Danmark.

Smart drift med dynamiske data

/
Bygherreforeningen har udarbejdet en trin-for-trin-guide om strategisk digitalisering for byg- og driftsherrer. Guiden fokuserer på digitale værktøjer i den almene sektor og peger på forskellige metoder til at skabe et dynamisk datagrundlag og en smartere drift.