28/04/2022

Private overtager stafetten i Bygherreforeningen

Peter Fangel Poulsen og Olli Fischer er netop blevet valgt som hhv. formand og næstformand for bestyrelsen ved Bygherreforeningens årsmøde torsdag den 28. april. De afløser afgående formand Rolf Andersson, som takker af efter 8 år med stor medlemsfremgang og opbygning af en stærk kursusforretning. Det nye formandskab vil fortsætte de gode takter og styrke bygherrernes anseelse og rolle som samfundsudvikler.

Ved gårsdagens årsmøde i Bygherreforeningen blev der valgt ny formand og ny næstformand til Bygherreforeningens bestyrelse. Det er den hidtidige næstformand Peter Fangel Poulsen, partner og direktør i Bauherr, der overtager rollen som formand og rollen som næstformand indtager Olli Fischer, Investment Director, NREP. De to danner et formandskab som skal tage over fra den afgående formand Rolf Andersson, byggedirektør i KAB.

Kontinuitet

Der har gennem Rolf Anderssons otte år som formand været stor medlemstilvækst og en gryende forståelse af, at bygherrerollen er under forandring og kræver nye kompetencer. Det har været en stærk udvikling. Så selv om stafetten nu gives videre til et nyt formandskab, bliver der i høj grad tale om at videreføre og udvikle meget af det gode arbejde, som allerede er i gang i foreningen.

”Rolf Andersson har været en dygtig og skattet formand for Bygherreforeningen, som har oplevet en stor medlemsfremgang i den årrække, hvor Rolf har siddet i spidsen for bestyrelsen”, udtaler Peter Fangel Poulsen, ”den udvikling ønsker vi selvsagt, at foreningen fortsætter i de kommende år, så vi kan få så stærkt et mandat som muligt i arbejdet med at varetage bygherrernes interesser”.

Ifølge afgående formand Rolf Andersson er der i hans formandsperiode også kommet en øget bevidsthed om, at bygherrearbejdet er et speciale, som det kræver særlige kompetencer at arbejde med.

”Mange private bygherrer melder sig ind i foreningen, fordi de kan se værdien af at få oparbejdet nye kompetencer. Særligt den nye generation af bygherrer efterspørger viden og har en forståelse af, at en foranderlig verden kræver løbende kompetenceudvikling. Det kan man få mange steder, men Bygherreforeningen har fået et højt kvalificeret kursusprodukt, der er specifikt bygherreorienteret”, udtaler Rolf Andersson.

Bygherrerollen skal tales op

Peter Fangel Poulsen har da også ambitioner om at styrke foreningens arbejde med at fremme forståelsen for den ændrede bygherrerolle og for bygherrernes betydning i byggeriet, som de mener ofte står i skyggen af andre aktører – fx arkitekterne, som traditionelt set har været gode til at få taletid i medierne.

”Jo mere jeg har beskæftiget mig med branchen, jo mere er det gået op for mig, hvor central en rolle bygherren spiller i byggeprocessen. Og der, synes jeg, at Bygherreforeningen bliver en stadigt stærkere stemme, aktør og platform for at kunne gøre noget ved det, jeg interesserer mig for”, udtaler Peter Fangel Poulsen.

Det synspunkt deles af den nye næstformand, der mener, at bygherrerollen trænger til at blive talt op.

”Bygherrerollen er lidt støvet. Ingeniører vil arbejde for de rådgivende ingeniører, og CBS’ere vil arbejde med investment banking. Men jeg tror ikke, at de unge talenter er opmærksomme på bygherrerollen som en mulig karrierevej. Bygherren har både et ansvar og mulighed for at skabe en positiv forandring, og det er typisk bygherren der har mandatet og træffer den forretningsmæssige beslutning f.eks. inden for bæredygtighed. Den fortælling skal fremmes og rollen skal Italesættes for de yngre talenter”, udtaler Olli Fischer.

Netop bygherrernes potentiale til at placere sig mere centralt i byggeriet og i samfundet er noget som er centralt at løfte i foreningens nye strategi, der blev lanceret sidste år og som for alvor vil tage fart i 2022”, udtaler Olli Fischer.

Aktivt formandskab

Som noget nyt, vil der være tale om et formandskab, hvor næstformanden skal spille en mere aktiv rolle.

”Der er masser af konkret arbejde, som vi skal videreføre og iværksætte, så det er godt at have flere hænder og kompetencer i spil. Det vil jeg gerne bidrage til ved at være en aktiv næstformand, og så vil vi også arbejde for at aktivere medlemmerne og den øvrige bestyrelse”, afslutter Olli Fischer.

Nyheden er skrevet af Andreas Holst-Olesen og Jesper Malm