Nyhed -

02/09/2022

Nyt værktøj skal skabe bedre læringsmiljøer på erhvervsskoler

Alt for få unge søger ind på en erhvervsuddannelse, og frafaldet af dem, der starter op, er stigende. Det har store konsekvenser for mange brancher i Danmark, bl.a. byggeriet, der har svært ved at finde nok faglært arbejdskraft. Et nyt værktøj fra Bygherreforeningen skal nu understøtte erhvervsskoler i at skabe bedre og mere attraktive unge- og læringsmiljøer gennem de fysiske rammer. Tietgenfonden støtter projektet og værktøjet forventes at være klar i starten af 2024.

I de sidste 10 år har kun 20 procent af de unge valgt en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse, og de seneste tal viser, at omtrent 42 pct. af de elever, der starter op, falder fra deres uddannelse inden den slutter. Tidligere på året råbte både DI, SMVdanmark, Tekniq Arbejdsgiverne og erhvervsskolerne selv vagt i gevær og kaldte udviklingen et bekymrende og alvorligt samfundsproblem, der bør blive undersøgt på forskellige måder.  

I Bygherreforeningen har man også oplevet en stigende interesse fra medlemmer, der i forskellige sammenhænge har efterspurgt værktøjer og viden, som kan hjælpe dem i udviklingen af deres erhvervsskolers fysiske rammer. 

Nu er der hjælp på vej 

Men nu er der hjælp på vej til landets erhvervsskoler. Med støtte fra Tietgenfonden sætter Bygherreforeningen nu gang i et projekt, der i løbet af de næste halvandet år skal udvikle et værktøj, som skal understøtte erhvervsskolernes arbejde med at skabe bedre fysiske rammer. Målet er at gøre skolerne mere attraktive, og at færre springer fra:  

“Vi skal udvikle et værktøj, der skal hjælpe bygherrerne med at skabe fysiske rammer, som i højere grad understøtter den praksis, der skal foregå, samtidig med at appellere mere til de elever, der skal bruge det. Vores erfaringer fra et tidligere udviklingsprojekt af skolebyggeri viser, at potentialet er stort, når bygherren stiller sig i spidsen for at sikre bedre ibrugtagning ved at inddrage interessenter på en strategisk måde” udtaler Christine Skovgaard Madsen, kompetencechef i Bygherreforeningen. 

Tietgenfonden, hvis primære formål er at fremme dansk erhvervsliv, har ønsket at støtte udviklingen af værktøjet:  

”Dansk erhvervsliv hungrer efter nye generationer. Alle tiltag tæller – og særligt gode fysiske rammer har betydning for at samfundet uddanner elever. Derfor håber vi, at værktøjerne kan bidrage til at få enderne til at mødes,” siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Tietgenfonden.    

Dialogværktøjet vil bestå af en håndbog, et sæt dialogkort og en beslutningsskabelon, og vil være egnet til både renovering, nybyggeri og transformation.   

Erhvervsskolerne er udfordrede  

Simon Sneevang, der er bygningschef på erhvervsskolen EUC Syd, hilser et værktøj velkommen. Han peger på forskellige centrale udfordringer: 

”Bygningstjenesten, som er den afdeling jeg sidder i, har til primært formål at sikre en sund og bæredygtig bygningsdrift, som giver optimal understøttelse af skolens kerneforretning, nemlig uddannelse. Men de store udsving i det overordnede elevoptag samt forskellene på, hvilke uddannelser der er mest populære, gør det udfordrende at indrette og drifte læringsrummene på en optimal måde”, fortæller han. 

Derudover ser Simon også et uforløst potentiale i forhold til at få den teknologi og de analyser, de har brugt mange ressourcer på i Bygningstjenesten, til i højere grad at komme eleverne til gode i undervisningen, samtidig med at de understøtter en bæredygtig drift af bygningen. Her bliver inddragelsen af eleverne selv også vigtig:  

For at kunne bygge gode læringsmiljøer, har vi brug for at høre, hvad de unge ønsker, og hvordan vi kan understøtte underviserne. Så vi har brug for værktøjer, der kan sætte rammerne og struktur for sådan en inddragelse, og som kan hjælpe os med at styre det” siger han. 

Bygherreforeningens projektchef Lars Bertelsen oplever generelt, at de medlemmer, der bygger erhvervsskoler, er pressede.   

“Som det er nu, sidder der typisk ganske få personer alene med ansvaret for at udvikle erhvervsskolernes rammer på flere forskellige adresser, til forskellige typer af unge og uddannelser. Det er en stor og vanskelig opgave, som de har brug for hjælp til at løfte. Derfor ser vi frem til et godt forløb og til at hjælpe dem på vej med et nyt værktøj” fortæller Lars Bertelsen. 

 

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

I 2025 samler Bygherreforeningen og Dansk Facilities Management igen branchen til en spændende dag med fokus på den vigtige brobygning mellem brug, drift og byggeri. Vær med, når vi sammen ser ind i de strategiske...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
6
Medlemsmøde

Bygherre Briefing

Velkommen til årets første Bygherre Briefing! Denne gang handler det om bæredygtighed. Vi har inviteret Lene Riis, Ejendomschef hos Gladsaxe Kommune, med i studiet. Gladsaxe Kommune modtog Bygherreprisen 2024 for deres banebrydende og fremsynede arbejde...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev