13/01/2023

Nytårskuren i stort comeback – se billederne fra dagen

Danmarks bygherrer var samlet til årets første store netværksevent i Bygherreforeningen, nytårskuren, som gjorde comeback efter to års corona-nedlukning. Her skålede private investorer, developere, almene, kommunale og statslige bygherrer med hinanden og diskuterede på kryds og tværs, hvad deres rolle er i forhold til de mange kriser og udfordringer, vores samfund står overfor nu. Et stærkt panel af bygherrer og politikere diskuterede bygherrens rolle i den grønne omstilling. Vi glæder os til at samle vores medlemmer igen til næste store medlemsevent, Bygherrefestivalen, som løber af stablen til sommer.

Mange af Danmarks bygherrer var samlet til årets første store netværksevent i Bygherreforeningen, nytårskuren, som gjorde et stort comeback efter to års coronanedlukning.

Her skålede private investorer, developere, almene, kommunale og statslige bygherrer hinanden godt ind i det nye år og diskuterede på kryds og tværs, hvad deres rolle er i forhold til de mange kriser og udfordringer, vores samfund står overfor nu.

Vi havde samlet et stærkt panel bestående af Magnus Emanuel fra CPH Village, Olli Fischer, næstformand i Bygherreforeningen og Head of Living i NREP og to politiske repræsentanter, Mette Reissmann fra Socialdemokratiet og Søren Egge Rasmussen fra Enhedslisten. Frederik Buhl Kristensen, redaktør på Byrummonitor, var moderator på debatten.

Debatten handlede bl.a. om bygherrernes rolle i den bæredygtige omstilling. Det er bygherrerne, der skal komme med løsningerne og initiativerne, og politikerne, der skal komme med kravene, lød en af pointerne. Og politikerne vil gerne i dialog med bygherrerne for at blive klogere på de barrierer og stopklodser, der er for et grønnere byggeri.

Næste store event, der samler Danmarks bygherrer, er Bygherrefestivalen. Et fagligt og festligt netværksarrangement eksklusivt for medlemmer af Bygherreforeningen, der skal udfordre og inspirere til nytænkning gennem debat, oplæg og netværk.

Læs mere om Bygherrefestivalen her

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev