• Rammebetingelsesudvalg

Bygherreforeningens Rammebetingelsesudvalg arbejder for at påvirke de spilleregler, der har særlig betydning for bygherrernes samarbejde med bygge- og anlægsvirksomhedens virksomheder samt myndighederne. Derudover udarbejder udvalget vejledninger og fælles værktøjer til bedst muligt at håndtere rammerne i praksis.

Formål og arbejdsopgaver

Siden 2014 har Rammebetingelsesudvalget haft som sin primære opgave at forberede et nyt aftalesystem for byggeri og anlæg. Udvalget har fungeret som sparringsgruppe for Bygherreforeningens aktiviteter vedr. forhandlingerne i AB-udvalget. Udvalget forbereder også implementeringen af det nye aftalesystem (AB18, ABR18, ABT18 osv.) blandt bygherrer. Derudover er udvalget engageret i revision af ydelsesbeskrivelser samt i forarbejdet til certificeringsordningen for byggesagsbehandling jf. BR18.

Resultater

Udvalget har udgivet et katalog med bygherrernes ønsker til nyt aftalesystem som forberedelse til revisionsarbejdet. Desuden er blandt andet kommentarer og formuleringer til AB92 og ABR89 tidligere udgivet.

Medlemmer

Bjarne Bæk, Københavns Lufthavne (formand)
Birgitte Fæster, Byggeskadefonden
Bo Schmidt Pedersen, Kammeradvokaten